• Perickles

Gav SPENAT till min 6 månader, orolig

Gokväll,
    orolig för att jag gett för mycket spenat åt min lilltös. (mixade flitigt dit kokt spenat och nu först inser jag att det var förhållandevis mycket)
    Har för mig att spenat inte ska ges i större mängder,
    eller?

• Svar på tråden Gav SPENAT till min 6 månader, orolig
  • Marleen

de e nog ingen fara ska du se :). min son åt mycket spenat och ofta som liten o de einget fel på honom :)

• viseversa

Äh ingen fara. Jag åt spenat som en ko äter gräs när jag var liten(älskade nämligen det). och då fanns inga varningar ang spenat.

Jag mår prima ballerina. Kanske lite knäpp men det är nog knappast pga spenaten.

• siamusen

Här i Frankrike ges spenat som fôrsta smakis.

Tror inte det âr nagon fara

• lia76

Tror inte det är någon fara.
    Men rekommendationen är att inte ge barn under 1 år större mängde av spenat (m.m.) då den innehåller nitrat som kan omvandlas till nitrit.

• Perickles

skönt o höra...
    låter knasigt dehär, men hon sover jättedjupt ikväll.
    Hon ha sovit bort gröt-tiden och välling-tiden. Aldrig hänt förr!
    Så nåt känns fel

• Perickles

lia76 skrev 2009-02-10 20:56:17 följande:

Tror inte det är någon fara. Men rekommendationen är att inte ge barn under 1 år större mängde av spenat (m.m.) då den innehåller nitrat som kan omvandlas till nitrit.
    Så hennes djupa sömn ÄR kanske ett tecken på att nåt e fel.
    Nitrit?? Vad gör det?
  • lia76

Perickles skrev 2009-02-10 20:57:48 följande:

skönt o höra...låter knasigt dehär, men hon sover jättedjupt ikväll.Hon ha sovit bort gröt-tiden och välling-tiden. Aldrig hänt förr!Så nåt känns fel
    Tror inte det är någon fara
    Hon blev nog väldigt mätt på maten ska du se.
    Sen kanske hon var ordentligt trött idag.
  • Perickles

Hittade själv beskrivning på vad NITRIT gör
    www.barnsidan.se/cldoc/22.htm
    "Spenat, rödbetor, bladselleri, mangold innehåller mycket nitrat som omvandlas till nitrit vilket försvårar syreupptagningen. Vid 1-års ålder är dessa livsmedel "ok".

Usch, nu kommer jag inte o sova en blund inatt.
    Tänk vad korkat, mixade ihop potatis/fisk/morötter och tänkte "nu ska vi testa lite spenat" Smällde dit en hel frusen spenatkub.
    O nu efteråt inser jag ju att den där lilla spenatkuben egentligen bestod av MASSOR av spenatblad!!!

• Sencha
    siamusen skrev 2009-02-10 20:55:41 följande:
    Här i Frankrike ges spenat som fôrsta smakis. Tror inte det âr nagon fara
    Spännande... Fortsätter man med spenat även sedan, som vi, som ökar upp portioner, eller?
    Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
Svar på tråden Gav SPENAT till min 6 månader, orolig