• konkelbär

exofori? Läs TS!

Fick veta hos optikern idag att jag har exofori, dvs att jag skelar. Men jag skelar endast när jag försöker fokusera blicken på korta avstånd, och jag ser då dubbelt. Om jag koncentrerar mig riktigt ordentligt försvinner skelningen.

Iallafall, jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av detta? Någon som vet hur man korrigerar ett sådant fel? Glasögon? Operation?

Jag har fått en remiss till ortopisten, optikern kunde inte säga så mycket. Är nyfiken redan nu på vad som komma skall...

Tack!

• Svar på tråden exofori? Läs TS!
  • Jag o du

Operation. Det räknas som skönhetsoperation, eftersom det är för utseendets skull.

• tingi

Hej!

Nästan alla skelar lite men de allra flesta har muskler som kan stå emot eller vad man ska säga. Precis som du också har, dessa muskler blir dock trötta om dom måste jobba mycket eller under längre tid. I många fall brukar det hjälpa med vanliga glasögon (läsglasögon för dig) som hjälper musklerna eller så kan man lägga in prisma i glasögonen för att hjälpa musklerna ytterligare. Beror helt på hur mycket du skelar samt vilka muskler det är som jobbar. Det också vara så att musklerna på andra sidan jobbar för lite och man får då hjälpa dom istället med tex glasögon.

Men allt detta kommer ortoptisten att gå igenom med dig.

Operation gör man bara om musklerna helt har slutat funka (typ efter en olycka) eller om det inte går med glasögon el likn.

Hoppas du blev lite klokare iaf!

• konkelbär

Jag o du skrev 2009-02-10 22:41:23 följande:

Operation. Det räknas som skönhetsoperation, eftersom det är för utseendets skull.
    Fast det är inte för utseendets skull, utan för att jag ser dubbelt när jag läser. Skelningen syns aldrig förutom just när jag ska fokusera blicken på nära håll.
  • tingi

konkelbär skrev 2009-02-11 11:51:06 följande:

Tingi!Tack för ett bra svar!
    Varsågod :)
  • Senga

konkelbär skrev 2009-02-11 11:50:23 följande:

Jag o du skrev 2009-02-10 22:41:23 följande:
    Fast det är inte för utseendets skull, utan för att jag ser dubbelt när jag läser. Skelningen syns aldrig förutom just när jag ska fokusera blicken på nära håll.
    Då kan man kanske säga att det är för syns skull? ;o)

Har precis fått samma diagnos och väntar på att få komma till Ortoptisten. Jag har gått med en s**ans huvudvärk länge nu och hoppas den ska, om inte försvinna helt, så ialla fall lindras rejält.
Svar på tråden exofori? Läs TS!