• Esa

Högt blodtryck och gravid i v.38. Är det ok att träna?

Jag var idag hos barnmorskan. Förra gången hade blodtrycket stigit och nu hade det stigit ytterligare till 140/80. Ska på vattengympa imorgon och glömde fråga om det är ok att träna. Någon här som vet?

• Svar på tråden Högt blodtryck och gravid i v.38. Är det ok att träna?
  • jason

Nej, det är inte OK att träna! När man tränar och får upp pulsen så stiger trycket ännu mer.
    Jag är i vecka 39, har för högt blodtryck (160/100) och har fått order om att vila ordentligt mycket.

• joli81

Jag skulle också ta det lugnt om blodtrycket gått upp, precis som jason skriver.

• amico

Blodtrycket är iof normalt högt blodtryck räknas efter 90 i undertryck. Men eftersom det verkar stiga på dig så skulle jag hoppa över träning. Promenader funkar ju bra även om man har lite förhöjt tryck.

• SannaLinköping

nej det ska man inte göra. man ska vila och ta det lugnt. jag fick högt blodtryck precis i slutet av min första grav och jag blev inlagd på sjukhuset. jag har för mig att jag hade 145/80 eller så var det 90.jag skulle inte ens titta på tv sa de åt mig och när jag fick besök av mina föräldrar så var inte det heller bra, jag skulle bara ligga i sängen och vila, tv:n skulle inte ens va på. vet inte om det var lite överdrivet.

• Esa

I torsdags kollade de blodtrycket igen och då hade det sjunkit till 120/80 så det var ju skönt...

• Protte

skönt att det sjunkit igen..
    jag har aldrig fått höra att jag ska vila...har iofs inte tränat heller men promenader är väl okej.
    å då har mitt bt varit ca 150/110 de sista veckorna i alla graviditeter...

• Dellan

Men fyy då har du bara haft tur för har man ett undertryck över 90 så börjar det vara skadligt både för dig och barnet.. och man ska gå på tätare kontroller.

På min första hade jag 150/100 och då lade dom in mig på sjukhuset i 1 vecka för att hålla allt under kontroll..

På nr 2 så hade jag 145/90 sista veckorna men då fick jag gå på kontroll var 3e dag dom satte igång mig i v.37+3 men det var för jag hade såna foglossningar.

Protte skrev 2009-02-15 09:20:48 följande:
    skönt att det sjunkit igen..jag har aldrig fått höra att jag ska vila...har iofs inte tränat heller men promenader är väl okej.å då har mitt bt varit ca 150/110 de sista veckorna i alla graviditeter...
    (¯`°?.¸ ღ♥ GRAVID BF 090318 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Amazina

Aaaah!! Mitt blodtryck är ju också högt. Typ 144/80. Blir lite rädd nu. Är i v 34+3. Jag borde kanske också vila.

• Protte
    Svar på #8
    det bt är ju inte så högt men beror väl på vad man hade innan man blev gravid antar jag...men lite är väl normalt att det stiger under graviditeten.
  • Protte
    Svar på #7
    men oj vad olika det är! men nu hade jag iofs ca 100 i undertryck redan på inskrivningen denna graviditet.

men går på tätare kontroller iaf...å denna graviditet har jag nyligen börjat med medicin, tycker det är konstigt att det inte varit aktuellt under förra graviditeten. sist jag var hos bm hade bt äääntligen gått ner...till 145/95...lågt för att vara mig

men flera läkare har sagt till mig att eftersom jag inte fått hf med de två andra så finns nästan inte den risken nu heller...
  • hopee

Jag har också fått högt nu 145/91 men bm sa inget om att vila. Har precis kommit in från en promenad för motion sänker ju blodtrycket har läkare alltid sagt till mig. Då gjorde jag kanske fel fast jag trodde jag gjorde rätt.

• Protte

det föörsta var till Amazonas å det andra till Dellan...he he dataproffs här!

• Nettis1975
    Amazina skrev 2009-02-15 11:24:40 följande:
    Aaaah!! Mitt blodtryck är ju också högt. Typ 144/80. Blir lite rädd nu. Är i v 34+3. Jag borde kanske också vila.
    144/80 är inte högt. Det är sedan undertrycket (80 i detta fall) som man har koll på.

Promenader och vila var min ordnination när jag var gravid med högt BT. När jag sedan utvecklade HF så var det endast vila.
  • Protte

Disa D jag tror absolut det är bra med motion...som sagt om du inte fått några förmaningar så är det nog bara att promenera...
    som jag skrev förut...jag har aldrig fått höra nåt om vila å då har jag träffat måååånga olika både bm å läkare....
    jag har aldrig känt av trycket å som högst har det då varit 170/120

Svar på tråden Högt blodtryck och gravid i v.38. Är det ok att träna?