• Helena Dante

Värmekudde

Hej! Jag tänkte sy värmekuddar att värma i micron för att sedan kunna värma sig på brukar kallas riskudde, vetesäck eller likande. Nu undrar jag vad jag skall fylla kuddarna jag skall sy med? Och vart köper man denna uppvärmbara fyllning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-11 10:03
    Jag skulle även vilja ha tips på hur man göra själva värmekudden? Skal man tänka på nått speciellt? Tack för alla svar!

• Svar på tråden Värmekudde
  • Helena Dante

Oki, bra idé! Men har du testat så att det funkar i micron å så? Hur länge håller värmen? Vilket sädesslag är bäst till ändamålet? Tack för svar!

• Mammut och Papput

Jaja jag har använt mina påsar mycket, fungerar riktigt bra.

Tror att det är vete. Det är som små hårda korn. Fråga där du köper, de vet säkert. Det är ju inget gräs-liknande du skall ha

• Maria84

Ska du ha vetekuddar så är det ju vanlig vete du ska ha, dvs hästvete
    Vill du göra riskuddar är jag dock inte helt säker på vad du ska använda för slags ris.

Mamma till Liam 030605 & Lucas 080127
  • Mammut och Papput

Tror att vetet håller bättre temperatur.

Blev så inspirerad nu att jag ska värma min och ha i sängen så det blir varmt o gött inatt

• Maria84
    Mammut och Papput skrev 2009-02-10 23:16:02 följande:
    Tror att vetet håller bättre temperatur.Blev så inspirerad nu att jag ska värma min och ha i sängen så det blir varmt o gött inatt
     Det är min erfarenhet, använder vetekuddar hemma och har även använt riskuddar på tex BB och de håller inte alls värmen lika länge heller.
    Mamma till Liam 030605 & Lucas 080127
  • Helena Dante

Hag har hört att tyget kan spela roll för att hålla värmen maximalt... måste det vara lintyg? Jag hade nämligen tänkt att göra av Marimekko tyg alltså bomull...
    Är det bara att sy en kudde av tyg och sedan fylla, något annat att tänka på?

Tack för alla era svar!

• Mammut och Papput

Bomull absolut, det är nog skönast också. Man kan ju ha en lite grövre sort kanske? Linne har jag sett att köpespåsar brukar vara sydda av. Jag köpte örngott i en realåda för typ 5-10 kr styck på ICA maxi =)

• Helena Dante

Så värmen hålls lika bra i bomullstyget?
    Jag skall köpa tyg imorrn, kommer att bli dyrt så jag vill gärna göra rätt från början. Köpa rätt tyg plus rätt innehåll så att det blir så bra som möjligt.
    Skall bli riktigt kul att göra egna och ge bort!

• Stormorsan

Jag brukar göra en innerkudde med ett ytterfordral som kan tvättas.

Jag vet att vissa gör kanaler i kudden för att allt vetet inte skall hamna på ett ställe. Man kan också formsy den om den skall t ex ligga över axlarna.

Det viktigaste är att ha ett glas vatten (lite vatten inte fullt glas) i micron när man värmer. Det kan faktiskt börja brinna i kudden annars.

Denna information får man om man köper färdiga kuddar.

• Helena Dante

Stormorsan: Vilka tyger använder du som innertyg samt yttertyg?
    Vad har du för innehåll och var köper du det?

Jag har hört att ekologist håller värmen bättre...

• Stormorsan

Jag har haft bommulstyg innerst och linne ytterst. Jag har använt både ris och vete köpt i vanlig mataffär.

Ang värmehållning så beror det ju på fuktinnehållet i ris/vete så jag tror inte att ekologiskt icke ekologiskt har någon betydelse. Däremot kan det ju vara trevligare att inte sprida bekämpningsmedel runt sig i onödan och då kan ju ekologiskt kännas bättre.

• Helena Dante

Tror du att det går lika bra med bomull ytters med?
    Vilket vete köper du i mataffären?

• Stormorsan

Jag tror att linne håller bättre för uppvämningen på sikt men bommul funkar också båda materialen tål ju höga temperaturer.

Minns inte vilket vete men det var vete med hela korn från hälsokosthyllan. Frebaco?? Kanske. Tror det kallas för matvete.

Annars kan du fråga efter helvete ;)

Svar på tråden Värmekudde