• JennieP

HJÄLP! ang mat och sov klocka på nyfödd..

Ber om snabb hjälp hur ni gör eller erfarna mammor som kanske har nåt tips, hur är det egentligen med sömn o mat? Min son är född 17/7 han är 4 veckor på söndag men 1 månad på onsdag... måste jag väcka honom efter 4timmar för att mata eller kan jag låta honom sova tills han vaknar själv? Oftast vaknar han med 3-5 timmar mellanrum men nångång varje dygn måste jag väcka honom...

Är det ok att låta honom sova? Eller vilken ålder kommer det i?

hjälp, snälla...

kram

• Svar på tråden HJÄLP! ang mat och sov klocka på nyfödd..
  • Suzanna

Låt honom sova! Han vaknar när han är hunrig. Enda gången man "måste" väcka dom är om dom sovit timmar i sträck på dagen och det är jättevarmt och dom behöver vätska. Har hänt oss en enda gång. Ditt barn behöver inte mat var fjärde timme- han äter när han själv vill.

Lycka till!

• feather

Håller helt med föregående talare...
    Min dotter skulle enligt BVC väckas om hon sov mer än 4 tim, det till trots att hon var normalstor och följde kurvorna...

Kan säga att jag bara väckte ett fåtal ggr eftersom lilla hennes höghet blev galen av ilska när man störde hennes sömn...

Så hon fick sova vidare...ibland 6 tim i sträck på dagen....
    Så låt bebben sova du natt som dag, de små är bra på att reglera sömn och mat själva

• Suzanna

Det där med att mata var 4:e timme är gammalt och förlegat. Förr i tiden var det ju så man absolut skulle göra men min bm har då aldrig sagt till mig att han ska äta var 4:e timme, och inte heller på MVC har man sagt något

• JennieP

tack för det! =)

På BB var de nämligen hysteriska, jag fick ställa klockan och de nästan skaka honom för att han skulle vakna var 3:e timme, men när han är så trött så äter han knappt något iaf, då somnar han oftast om vid bröstet. Känns så himla elakt att tvinga honom.

MVH

Jennie

• monnie

Hej!
    Ta det lugnt & njut av att han sover, min tjej sov också länge & på BB väckte jag henne ibland men sen sa en barnmorska att hon behöver sova så efter det så har hon fått styra allt. sen hon var nyfödd har hon sovit länge & det är så skönt nu för på nätterna så sover hon 7-9 timmar utan att äta & så har det varit hela tiden så låt han sova
    Han äter väl bättre om han har fått sova klart...

Svar på tråden HJÄLP! ang mat och sov klocka på nyfödd..