• Flippen

En fråga till er som satt in fönsterdörr...

Vi ska sätta in en helglasad fönsterdörr på baksidan av vårt hus.
    Jag funderar lite på vad man ska ha för låsning, eller om man ska ha låsning över huvud taget.
    Likadant om man ska ha handtag både in- och utvändigt.

Hur har ni gjort och hur har ni tänkt?

Nytt år - Nya möjligheter!
  • Svar på tråden En fråga till er som satt in fönsterdörr...
  • mimmi 1

Du måste ha låsning på alla ytterdörrar, även på en altandörr... annars gäller inte hemförsäkringen. att kunna öppna från utsidan är ju en självklarhet tycker jag.. men det beror väl på var man har dörren, och hur den används.... vi har ju vår ut till altanen, och går genom den ofta på sommarhalvåret.. och det skulle ju kännas lite knäppt om man var tvungen att gå runt huset för att komma sej in... men som sagt, beror på hur huset ser ut, och hur man använder dörren
    Låsningen sitter ju på insidan, och det är enkelt att låsa.. det är ju bara ett litet vred, som man viker nedåt, så är dörren låst. sen finns det ju handtag med nyckellåsning.. det har vi i uterummet....

• Joonas

Vi har en sådan dörr som leder ut på altanen. I vår byggbeskrivning angav vi att vi ville ha dörr trycken (handtag) både ute o inne, och att vi ville ha låskolv med nyckel som man kunde öppna både inifrån o utifrån. Så att man kan gå ut det hållet o ändå ha möjlighet att låsa, eller komma in det hållet med nyckel om man inte vill gå runt huset, om man varit ute med vagnen och vill att lillan ska få sova vidare ute till exempel. Vi fick dessvärre inte dörr med nyckelhål på utsidan... Det hade byggkonsulten glömt skriva i rambeskrivningen till entreprenören...

• Jiie

Vi har altandörr men bara handtag på insidan o inget lås. Vilket INTE är bra men lillkillen kan öppna dörren själv en dag...

• mimmi 1

oj joonas vilken miss!! men det går ju att byta ut handtagen... ta och bråka lite med byggkonsulten....

• Joonas

Jag har bråkat. Men byggaren skyller på konsulten, konsulten skyllde på oss, vi visade vårt underlag som vi skickat honom o då menar han att vi ändå inte betalt för det eftersom byggaren inte räknat in det. Vi får betala själv för att sätta in det iefterhand. Vi har dessutom aluminiumfönster o dörrar vilket gör att det är lite svårt att göra i efterhand. Så det smög sig för vår del. Nu sover lillan inte i vagn mer...

• mimmi 1

Men såå synd!! dessa konsulter va?? inget ansvar.. men pengar ska dom ha

Tråkigt för er del tycker jag... för det är ju såå praktiskt med låsning och handtag på båda sidor på en altandörr, sovande barn eller inte....

• Joonas

Handtaget har vi ju så på sommaren är där ofta öppet. Men vi hade ju en plan...
    Jo, de gör lite som de vill verkar det som. Och ska man bråka om allt så gör man inte annat. Vi beställde Elitfönster, men när vi kom in den dag då fönsterna var insatta såg vi till vår förvåning att det var Lenhovdafönster. Vi blev naturligtvis upprörda och frågade hur detta gått till. Då frågade vår byggare om vi inte tyckte att de såg bra ut????? :-O
    Förlåt OT!

• Flippen
    mimmi 1 skrev 2009-02-11 09:38:30 följande:
    Du måste ha låsning på alla ytterdörrar, även på en altandörr... annars gäller inte hemförsäkringen. att kunna öppna från utsidan är ju en självklarhet tycker jag.. men det beror väl på var man har dörren, och hur den används.... vi har ju vår ut till altanen, och går genom den ofta på sommarhalvåret.. och det skulle ju kännas lite knäppt om man var tvungen att gå runt huset för att komma sej in... men som sagt, beror på hur huset ser ut, och hur man använder dörren Låsningen sitter ju på insidan, och det är enkelt att låsa.. det är ju bara ett litet vred, som man viker nedåt, så är dörren låst. sen finns det ju handtag med nyckellåsning.. det har vi i uterummet....
    Man måste inte ha låsning om man bara har handtag invändigt. Det gäller ju bara om du har handtag utvändigt.

För övrigt så kommer inte altandörren användas som entrédörr eftersom vi bor i radhus, och vår baksida endast går ut till vår slutna trädgård. Därför är det ingen nödvändighet med handtag på utsidan.
  • mimmi 1

men Flippen... om du är ute på din bakgård... nog är det väl bra att kunna stänga dörren?? men du efterfrågade synpunkter, fast du redan har bestämt dej?

• Joonas
    mimmi 1 skrev 2009-02-11 11:24:27 följande:
    men Flippen... om du är ute på din bakgård... nog är det väl bra att kunna stänga dörren?? men du efterfrågade synpunkter, fast du redan har bestämt dej?
    Tänkte detsamma!
  • Flippen
    mimmi 1 skrev 2009-02-11 11:24:27 följande:
    Bästämt mig!? Vad är det jag har bestämt mig för, för jag vet nämligen inte.

Du tycker det är en självklarhet att ha handtag på utsidan, men för mig är det varken en nödvändighet eller självklarhet. Däremot kan det som du skriver, vara bra att ha.
    Fördelen är ju att det kan vara bra att kunna stänga dörren utifrån.
    Nackdelen som jag ser det, är att nyckeln alltid måste sitta i, för att snabbt komma ut om det t ex skulle börja brinna. Ett litet vred tror jag däremot inte är godkänt ur försäkrings-synpunkt.
    Likaså skrev du att man måste ha låsning, annars gäller inte hemförsäkringen. Det stämmer inte alls om man inte har handtag utvändigt, som återigen... inte är någon självklarhet för mig.
  • mimmi 1

vi har ett nybyggt hus, min man är byggentrepenör, och han vet nog alldeles säkert vad som behövs och inte. man behöver inte ha ett lås med nyckel, och ett godkänt vred är mer praktiskt.

Det jag menade med att du redan har bestämt dej, är ju.. att när du får råd att ha handtag med lås, så skriver du att det inte behövs, och när du får ett råd att ha handtag även på utsidan, så skriver du att det inte heller behövs...

ja, har du inte redan bestänt dej då? att ha ett handtag på insidan bara, och således inte ha något lås? så tolkar då iallafall jag dina resonemang

• Flippen
    mimmi 1 skrev 2009-02-11 12:16:08 följande:
    vi har ett nybyggt hus, min man är byggentrepenör, och han vet nog alldeles säkert vad som behövs och inte. man behöver inte ha ett lås med nyckel, och ett godkänt vred är mer praktiskt.Det jag menade med att du redan har bestämt dej, är ju.. att när du får råd att ha handtag med lås, så skriver du att det inte behövs, och när du får ett råd att ha handtag även på utsidan, så skriver du att det inte heller behövs...ja, har du inte redan bestänt dej då? att ha ett handtag på insidan bara, och således inte ha något lås? så tolkar då iallafall jag dina resonemang
    Om jag läser tillbaka på mina inlägg så kan det tyckas så, att jag har bestämt mig. Men det har jag alltså inte.
    Varför jag velar är för att på altandörren vi har idag så har vi nyckellåsning invändigt, men inget handtag utvändigt. Helt värdelöst tycker jag!
    Helst skulle jag vilja ha handtag utvändigt, men slippa nyckel invändigt. Men det går ju inte av förståeliga skäl.
    Tyvärr har inte fönsterleverantören vred på insidan att välja på, men kanske man kan köpa det på annat håll.
  • mimmi 1

våra altandörrar är levererade från SP-fönster... de var kompletta, dvs. inkl. expanjolett(stavning?) alltså hela mekanismen, med handtag, låsning etc. monterat o klart.och det är det vanligaste, att det följer med. och då ser det ut så, att det är handtag på båda sidor, och låsning från insidan. i vårt fall utan nyckel. men det finns säkert en mängd olika lösningar...

Svar på tråden En fråga till er som satt in fönsterdörr...