• TittaTi

facebook taggade foton?

Kan någon vänlig själ reda ut för mig hur det funkar med taggade foton på facebook?
    Kan vem som helst lägga ut en bild och sedan tagga mig så att alla mina vänner ser fotot, utan att jag har godkänt det?? Eller måste den berörda personen godkänna "taggningen" först?

• Svar på tråden facebook taggade foton?
  • modestyonly

Det finns ingen funktion där man får godkänna! Men den vanliga lagen gäller ju, att man inte får lägga upp bilder på någon utan att ha fått den personens godkännande! Jag har själv blivit "taggad" på några rätt osmickrande bilder!!

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • TittaTi

åh nej vad jobbigt!

finns det någon inställning då så att man kan förhindra att alla ens vänner ser de bilderna?

• Silverkatten06

Man får tyvärr aldrig möjligheten att godkänna, men man kan få ett meddelande om att man blivit taggad. På så sätt kan man höra av sig till den som lagt upp bilden och påpeka att de gjort det utan tillåtelse och be dem ta bort den igen. Mycket mer kan man tyvärr inte göra... 

• JosephineB

Du kan själv gå in och ta bort taggen på dig själv! Det står under fotot. "Ta bort tagg"

• minimou

Jag har för mig att masn kan ta bort "taggningen" av sig själv på andras bilder. Har själv gjort det...

• Issa79

Du kan själv ta bort taggen på dig själv även om ngn annan har lagt dit den på dig i sitt album. När du är inloggad på ditt konto o går till bilden så finns det ett alternativ där du kan välja att ta bort den. Sen kan du ju maila o säga till men vem som helst kan tagga dig i vilket album som helst.

Själv blev jag feltaggad en gång. En ovanligt stor o hårig karl hade blivit taggad m mitt namn av misstag.

• Erkegris

Om jag inte har helt fel så godkänner du i princip allt som facebook gör genom att bli medlem. Var ganska mycket tjafs om deras "avtal" man godkänner för ett tag sedan i tidningar och sånt.

• TittaTi

Tack för svaren!
    Då verkar det inte helt kört med att ta bort en oönskad taggning då? Vissa släktingar förstår kanske inte att en del bilder känns lite för privata för att delas med alla!

• vinterlärka

Bilden på dig kommer bara försvinna i ditt album, inte i deras. Tyvärr. Fast det kanske du förstod iofs.

• Issa79

vinterlärka skrev 2009-02-11 10:47:27 följande:

Bilden på dig kommer bara försvinna i ditt album, inte i deras. Tyvärr. Fast det kanske du förstod iofs.
    Sant men man slipper ha dem på sin egen sida.
  • TittaTi
    Svar på #10
    Ja alltid något! Viktigast är ju att mina "vänner" inte får se hur oredigerade bilder som helst på mig
  • vinterlärka

Hihi, ja men då är det lugnt.
    Det jag tycker är skumt är att jag kan gå in i album som inte är mina vänners, men det är ju de som väljer att ha sina foton öppna för alla. Snacka om att foton sprids runt där! Ska gömma mig för alla kameror tror jag.

• Bebbe2006

JosephineB skrev 2009-02-11 10:37:32 följande:

Du kan själv gå in och ta bort taggen på dig själv! Det står under fotot. "Ta bort tagg"
    Tack för den infon. Det var precis vad jag undrade. Tyvärr hann jag redan starta en egen tråd om ämnet.
Svar på tråden facebook taggade foton?