• Frk Svår

Special K vs Cornflakes

Visste ni att Special K, som i reklamen riktar sig främst till kvinnor som vill leva hälsosammare och gå ner i vikt, innehåller både mer kalorier, fett och socker än vanliga hederliga Cornflakes? Det är alltså bättre med Cornflakes än Special K om man vill leva sunt och gå ner i vikt. Lite tänkvärt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-11 12:25
    Detta är inte tänkt att bli en tråd där man diskuterar alla de tusentals matvaror som är bättre än Cornflakes och Special K utan mer en reflektion om att just Cornflakes är nyttigare trots marknadsföringen av Special K som det nyttigare alternativet

• Svar på tråden Special K vs Cornflakes
  • mammatalman

men special K är väll dyrare? så man blir väll lättare i plånboken iallafall

• Frk Svår
    Svar på #1
    Haha, det skulle inte förvåna mig om Special K är dyrare med all reklam osv
  • miss Y

Generellt är ju flingor väldigt sockriga. Bättre med osötad musli, fiberhavregryn eller smulad knäckebröd. Jag är inte ett dugg förvånad över ditt resultat.

• Frk Svår
    Svar på #3
    Ja, det finns ju massvis med nyttigare alternativ än Cornflakes, men jag kollade Cornflakes just för att Special K marknadsförs som "det nyttiga alternativet" och det stör mig lite. Man blir ju "lurad" att tro att Cornflakes skulle vara onyttigare än Special K men läser man lite på innehållsförteckningen så märker man snart att så inte är fallet.
  • rickardskost

Det finns tyvärr alltför mycket socker i de olika flingorna! Vissa av oss lägger även på lite till, när vi ska äta dom!

Frågan är vad ni brukar ha till era flingor! Exempelvis makrill gör att hela frukosten får ett annat näringsinnehåll.

Kosten överhuvudtaget ska innehålla så mycket näring som möjligt. Ni har säkert hört uttrycket "tomma kolorier", dessa
    ska ni unvika. Ett Ägg eller omelett är bra alternativ även dom!

Rickardskost

• miss Y

Jag har oxå stört mig på det att det i reklamen framstår som så mkt bättre än allt annat när man vet att det inte är så. Men så är det med reklam... vi ska inte se det som fakta, utan undersöka saken på egen hand och dra våra egna slutsatser.

Andra saker som folk heller inte alltid tänker på är den smygreklam som finns i t.ex. "Du är vad du äter" - lätt att tolka att produkten är nyttig när det egentligen handlar om produktplacering, pengar och reklam. Det är väl egentligen den bästa reklam man kan få... den som liksom inte märks på ett medvetet och påträngande vis.

• Frk Svår

Nu äter inte jag flingor, men makrill till flingorna låter inte så lockande faktiskt

rickardskost skrev 2009-02-11 12:20:24 följande:
    Det finns tyvärr alltför mycket socker i de olika flingorna! Vissa av oss lägger även på lite till, när vi ska äta dom!Frågan är vad ni brukar ha till era flingor! Exempelvis makrill gör att hela frukosten får ett annat näringsinnehåll.Kosten överhuvudtaget ska innehålla så mycket näring som möjligt. Ni har säkert hört uttrycket "tomma kolorier", dessaska ni unvika. Ett Ägg eller omelett är bra alternativ även dom!Rickardskost
  • rickardskost

Frk Svår skrev 2009-02-11 12:25:42 följande:

Nu äter inte jag flingor, men makrill till flingorna låter inte så lockande faktiskt
    Makrill kan läggas på en grov macka eller fullkornsmacka..hihi
Svar på tråden Special K vs Cornflakes