• Tess 1980

Hudåkomma vid graviditet??

Hej,

Jag undrar om det är fler där ute som har råkat ut för nån slags hudåkomma under graviditeten?
    Var till bm igår och fråga hur jag skulle komma tillrätta med min "babianstjärt" som min kära sambo så fint kallar det

Har fått exem runt munnen och det har jag haft sen v.16 ca och det går inte bort. Har använt hydrokortison 1% sen i sep. -08 två ggr om dagen runt munnen men det försvinner inte!
    Det jag blev lite förvånad över var att min BM sa att hon aldrig har hört nått liknande om hudåkommer under graviditet.
    Är det ovanligt eller är ni fler där ute som har fått åkommor och vad i sådana fall? Gick de bort efter förlossningen eller var ni tvugna att vända er till hudläkare för åtgärd?

Mvh
    Tess

• Svar på tråden Hudåkomma vid graviditet??
  • Angela

hejhej!

Jag har också fått nån slags utslag runt munnen! Det ser ut som små små plitor, eller röda små knottror av nåt slag. Ja, rött är det iaf.
    Har också fått finnar i pannan men de börjar ge med sig nu (v.34).
    Jag var hos läkaren ganska snabbt när det här dök upp och han sa att det säkert hade med alla hormoner att göra. Det fanns två saker man kunde prova: hydrokortison och antibiotika, men eftersom han var ganska övertygad om att det skulle försvinna av sig själv så småning om, så han ville att vi skulle vänta med behandling tills efter gravdititeten, OM det inte försvunnit då.

har hört att om man får allergiska utslag runt munnen, så beror de oftast på nåt man ätit. i mitt fall har jag försökt gå igenom allt jag äter och funderat på om det är något jag kunnat bli överkänslig mot under graviditeten, men jag har inte kommit fram till något.
    Vitamintabletter är en sån sak man kan reagera mot, bara ett tips.

Det enda jag kunnat göra är att smörja med en bra återfuktare så att jag åtminstone är torr. Då går att sminka över lite försiktigt.

• bettylina

Hej!

Det kan också vara Perioral Dermatit. Sätter sig som en irritation på kinder och runt munnen... och då ska man absolut inte använda sig av kortison. Det kan kortsiktigt bli bättre av kortison, men i längden förvärras det bara.

Kolla här; www.netdoktor.se/&AreaId=17

• starlight in the night

Jag har eksem över hela mig.. började i ansiktet.. spred sig sedan överallt.. Varit hos läkare men fått fel diagnos 2 ggr..
    Fått ny tid nu till annan läkare.. ska kräva remiss till Hudkliniken.
    Vet en annan mamma som oxå fick massa eksem under sin graviditet..

• Tess 1980

Angela:

EXAKT så som du beskriver utslagen runt munnen ser jag ut! Barnmorskan sa att om det inte har försvunnit efter förlossningen skulle det skickas en remiss till hudläkare. Det hon även sa mer var att jag skulle sluta med hydrokortisonet bums! Dels för att det bara är bra till en början sen inte hjälper och dels för att huden där man smetar på kortisonet blir tunnare och mer skör.
    Jag blev rekomenderad att köpa Locobase på apoteket samt en receptbelagd salva som heter Mildison Lipid 1% Kräm. Eftersom jag bara behöver 30 gr tuben så behövde jag inget recept utskrivet så jag fick köpa den ändå
    Totalt gick det på under 70 kr så jag rekomenderar dig att köpa dessa två salvor. Har blivit lite bättre, inte lika röd, säger sambon och det känns jätteskönt!

När det gäller allergi för mat under graviditeten kan jag bara beklaga att om jag äter någon slags citrusfrukt (som jag verkligen äääääääääääälskar) så får jag klåda över hela kroppen som är..ja kan kan inte beskriva med ord men förjävlig är nog det bästa! Jag kan inte ens vistas i samma rum som en person som äter citrusfrukter då reagerar jag på en gång så det har jag uteslutit helt men har inte blivit bättre runt munnen. Annars så vet jag inget annat jag har reagerat på under min graviditet.

Skönt att gravven snart är över så att man äntligen får träffa sin efterlängtade lilla bäbis och samtidigt få tillbaka sin kropp och hormonnivån och balansen får bli normal igen.

//Tess

• Tess 1980

Bettylina:

Tack för länken! Skall kika efter vi har ätit middag som det är dax för nu

//Tess

• m1nn13

Precis, sluta genast med den receptfria kortisonsalvan! Håller man på så länge som du gjort har den till slut ingen effekt.

Bättre att gå till hudläkare och få starkare kortison, det hjälper bättre och man använder det under kortare tid.

Om det är perioral dermatit, även kallat "flygvärdinnesjukan" så finns det medicin att få har jag för mig!

Gå till doktorn, varför vänta tills beben är ute, tror inte det är graviditetsrelaterat. Att få en tid hos en hudläkare kan dessutom ta tid!

• Angela

Har googlat på perioral dermatit och fann info på huden.nu. Där står det att det kan behandlas med antibiotika och mild mjukgörande kräm, absolut INTE med hydrokortison, då det i längden förvärrar problemet. Det står också att problemen förvärras av sol, torr luft och av kosmetika/diverse krämer, samt av värme/kyla (tex. ska man visst tvätta sig med svalt vatten och inte varmt).

Kan inte själv säga om det är det här jag fått, men det skulle det mycket väl kunna vara, precis som att det skulle kunna vara alla hormoner som spökar. Eftersom detta dök upp i samband med graviditeten, så återstår det att se om det försvinner efteråt. Tills dess fortsätter jag mjuka upp med återfuktare (propyless från apoteket). Det har hjälpt på så sätt att det inte är lika rött och torrt..

• Tess 1980

m1nn13:

Håller med Angela.
    Då detta kom i samaband med att jag blev gravid och har aldrig haft nått liknande så tänker jag vänta för att se om det försvinner när bäbisen kommit. Om det inte gör det så skall jag barnmorskan skicka en remiss till hudläkare.
    Personligen så har jag slutat med hydrokortisonet och tar de två salvorna som bm rekomenderade mig och jag har som sagt blivit bättre på dessa få dagar.
    Kan hända att det är flygvärdinnesjukan men som sagt, jag tänker vänta.

//Tess

• Vildevill

Är gravid för andra gången nu och känner precis igen mig i din beskrivning! Det känns inte som finnar utan mer som att huden är väldigt irriterad med någon typ av utslag runt munnen. Men jag upplevde samma ska under min flera graviditet och det försvann efteråt så jag hoppas på att det gör det den här gången med! Tack för tips om Locobase, jag har den hemma till lilleman så ska genast prova det!

Svar på tråden Hudåkomma vid graviditet??