• Anonym

Faderskapstest när fadern nu är avliden?

Min mans bror avled för några år sedan. När han var ung så tog han på sig faderskapet (fast han visste att han inte var fadern och detta har även modern senare erkänt). Nu är detta barn myndigt och som sagt "fadern" avliden. Men pojken är ju fortfarnade arvinge till min svärmor och min man. Hur kan man riva upp detta faderskap? Hur går man tillväga, kan man göra dna-test på pojken och typ "faderns" syskon/mor för att få något resultat? Vart vänder man sig?

• Svar på tråden Faderskapstest när fadern nu är avliden?
  • Anonym (me)

Är ni så jädra känslokalla att ni vill hindra någon som vuxit upp som en i familjen under alla år till att ärva?

Har jag fattat det rätt då?

• Anonym

hm jag fattar faktiskt inte riktigt vad du menar...

• Anonym

Så ni ska ta ifrån pojken hans pappa för att han inte ska få ärva? Jag kan tycka att om man fungerat som pappa under alla år så är det väl inte mer än rätt att pojken också ärver. Pappan har ju visat att han vill vara pappa, oavsett vad ett DNA-test skulle visa...

• Anonym

vad tror du att din mans bror ville då?
    ville han inte att pojken skulle få ärva å vara 100% i familjen ?

har "pappan" stött ut pojken som om han inte ville veta av han eller fick pojken all kärlek å omsorg han behövde av sin pappa även om han inte var biopappa så var han ju en pappa låter det som.

• Anonym

Märker att jag glömt en viktig detalj här! Min mans bror tog på sig faderskapet (dumhet eller kärlek till mamman låter jag vara osagt). MEN mamman ville bara ha en namnteckning och efter förlossningen så fick inte han träffa barnet mera fast han gärna ville och försökte... I efterhand har det kommit fram att det förekommit hot och annat från den vi då antar är den biologiska pappan och att mamman inte ville att han skulle få reda på barnet. SÅ pojken har växt upp utan far, men vet vem som står som fader i pappren... Så pojken har aldrig varit en del av familjen och min mans bror har aldrig varit en del av hans liv. Så det handlar inte om att ta av ngn familjemdelem sitt arv, det handlar om att det ska bli rätt. Innan han dog så tog han upp detta med familjen att han inte är fadern och vill få det rätt, pojken har ju rätt att få veta, men modern vägrar... Svårt då man inte vill göra ngn upprörd, men hans vilja var att reda ut det hela...

Anonym (me) skrev 2009-02-11 12:18:32 följande:

Är ni så jädra känslokalla att ni vill hindra någon som vuxit upp som en i familjen under alla år till att ärva? Har jag fattat det rätt då?
  • Anonym

Givetvis, men han är nu avliden! Ska pojken (myndig man nu) inte få rätt att veta? För honom är fadern bara ett namn ändå, ingen han träffat... Dessutom så fanns det inget att ärva bara skulder efter min mans bror. Så handlar inte om att ta ifrån pojken något...

bakeacake skrev 2009-02-11 12:40:44 följande:
    har han tagit på sig faderskapet får han skylla sig själv.....
  • bakeacake
    Anonym skrev 2009-02-11 12:43:05 följande:
    Givetvis, men han är nu avliden! Ska pojken (myndig man nu) inte få rätt att veta? För honom är fadern bara ett namn ändå, ingen han träffat... Dessutom så fanns det inget att ärva bara skulder efter min mans bror. Så handlar inte om att ta ifrån pojken något...
    klart han har rätt att veta.. men de är väl bara att säga att de är inte NN som är pappa. men vad tjänar det till?
  • Anonym

OM han ville då så varför inte.. prata med pojken (mannan) och berätta allt du fått höra.. så kan ju mannen sen själv begära om han vill ha rätt pappa på papperna eller nåt sånt.. då kan han sjlv pressa sin mamma.

Hans mamma gjorde kanske det smidigaste då.. men nu kanske sanningen måste fram.

Förklara oxå för mannen att det kanha mycket att göra med ens bioligiska gener.. sjukdommar som arv.
    Tvinga intehan till det.. kanske mer om du ger han ditt stöd att ni kan komma på en bra lösning tillsammans.

Svar på tråden Faderskapstest när fadern nu är avliden?