• Ina79

Råd, tips, erfarenhet om Berner sennen hund, tack!

Vi har gått lite halvt som halvt i tankarna om att skaffa valp eller omplacerings(ung hund) hund och berner sennen verkar ju vara en underbar barnvänlig snäll hund.

Har hört mycket om att denna ras generellt sett drabbas av mycket sjukdomar och att försäkringen är jättedyr.
    Stämmer detta?
    Hur är pälsen? om det är nån med en uns av allergi, ska man avvakta då?

• Svar på tråden Råd, tips, erfarenhet om Berner sennen hund, tack!
  • Dora

Har tyvärr ingen personlig erfarenhet av rasen men om det finns en antydan till allergi så vänta! Det blir inte roligt för någon om ni måste göra er av med den igen.

• tantgrön

Vi hade en sån när jag var liten otroligt snäll hund han var min bästa vän! Mamma tyckte att det var så skönt att ha honom på gården för han "vallade" mig och syrran, så det var ingen risk att vi skulle gå ut på stora vägen. det där med skador vet jag inte så mycket om men det är väl som med alla stora hundar att dom lätt får problem med höfterna, och att stora hunda ÄR dyra i försäkring, men detsto snällare och mysigare enligt mig

• köttbullelydnad

När det gäller allergi så gör tester för att se hur den bilden ser ut i familjen. Finns den - låt bli.
    Alla hundar bär på allergener som vi människor kan bli känsliga av. De finns i huden, saliven och urinen - alltså något man inte kan komma ifrån oavsett hur mycket man än badar hunden. Att det skulle finnas allergivänliga raser är myt då det enbart hänger på hur mycket allergener just en specifik hund bär på. De har alla olika mängd.
    Att ägare av en viss ras kan säga att de är hundallergiker men tål sin egen beror på att de byggt upp en resistens mot just den egna hundens allergener. Skulle de träffa en annan hund (även inom samma ras) skulle de med största sannolikhet reagera.

• M O

Har en Berner Sennen och det är en helt fantastisk underbar familjevänlig hund. Tyvärr ligger den i den dyraste klassen när det gäller fösäkring (ca 4.000:-/år beroende på självrisk mm.)
    De har som alla stora hundar risk för höftledsfel och tyvärr drabbas en del Berner Sennen av cancer.
    Fråga gärna om det är något mer du vill veta

Svar på tråden Råd, tips, erfarenhet om Berner sennen hund, tack!