• Ms Leia

Vitt sovrum

Hej!

Jag ska fixa om mitt sovrum i vitt. Väggarna är redan ljust beige-vita. Det är ett sovrum med snedtak längs ena långsidan som det står en dubbelsäng i ek mot. Bredvid fönstret på ena kortsidan står det en vit fåtölj. Fönstret har inga gardiner utan en vit jalusi istället. På andra kortsidan till vänster om dörren står det en byrå (Malm från Ikea). På den hela väggen vid sängens fotända (där man går) hänger tre tavlor från Ikea i ekramar.

Det jag tänkt göra är att byta överkast, krukor i fönstret, lampa i fönster/på byrån och kuddfodralen på kuddarna som ligger i sängen och i fåtöljen. Allt detta ska vara vitt eller väldigt ljust. Tror då det kommer bli fint med ekmöblerna!
    Vill gärna ha tips på vart jag kan hitta fina varianter av dessa saker!

Det sista problemet är vad jag ska ha på byrån förutom en bordslampa? Den är den långa-låga varianten med 6 lådor.

• Svar på tråden Vitt sovrum
  • MariaFS

Jag ska inom kort fixa till vårt sovrum och kommer oxå att ha mycket vitt.

Ekgavel till dubbelsängen, hög Malmbyrå (den med spegel) på min sängsida (liten bit från sängen) och 2 Malmbyråer (dem med 4 lådor) parallelt med sängen på makens sida. Malm i ekfärgen. Ovanför Malmbyråerna kommer jag att hänga tavlir med ekramar och på byrån skall vi har våra bröllopsminnen (en ram med foto A5 stl, och tårtdekorationen i porslin) samt 3 silverfärgade ganska bastanta ljusstakar.
    Golvet är i ek och vi ska ha lurviga vita mattor.
    Väggarna kommer att ha en möstrad vit tapet från Decor Maison, Spirit, med mindre medaljonger som jag tror kommer att bli relativt diskret men ändå med lite studs.
    Kromade tunna sänglampor och troligen en lite blingig taklampa, tex kristall.
    Sovrumsfönstret är stort, 220 x 120 cm, och jag kommer att ha tunna gardiner i vitt och begie.
    Överkastet är begiet och det kommer även dekorationskuddarna att vara med lite vit spets.
    Krukorna kommer att vara vita med vitt mönster.

Det kommer inte att vara någon färg i vårt rum, utan jag vill ha det svalt.

Vad tror du om att ha lite foton i fina ramar eller i ekramar på väggen ovanför?

• Ms Leia

Hej!

Byrån står ju på ena kortsidan och eftersom det är snetak blir det så konstigt där. Jag har haft funderingar på att sätta upp nån tavla men isåfall får man väl sätta 2 eller 3 tavlor lite under varandra, så de följer snetaket?

Det låter kanon det ni ska göra, ungefär som jag tänkt också! Men helst av allt vill jag byta vår säng till den vita Malm istället... Detta är för att vi har mörkt ekgolv i det här rummet.

Jag har också tänkt att man ska ha några lampor med kromade fötter....
    Taklampa är ännu en sak som störs av snedtaket. J*kla snetak!

• hundpuss

Jag har själv inrett sovrummet i ljusa färger, dock med vitt och grått som bas. Har den vita Malm byrån med tre lådor.

Tänkte tipsa om att ta in en accentfärg trots att du vill ha allt ljust,
    det kan (ibland) bli väldigt sterilt.

Det kan ju tex vara ljusljus puder-rosa eller ljusgrön/sommargrön. Eller som vi, grått.
    Det kan ibland bli riktigt fint. Det kan ju även räcka med två ljuskoppar på byrån i tex turkos för att bryta av lite.

Sen tycker jag att det är riktigt bra med vita sängkläder, de är faktiskt riktigt billiga, när man vill ha allt i vitt... Dessutom slipper man följa mode... =)

Vitt är en bra färg för att få in lyx i sovrummet, tycker det känns som en hotellsäng varje gång jag kryper ner i sängen när den är nybäddad!

Lägg gärna upp bilder sen när du är klar så man får se resultatet! Lycka tilll!

• Ms Leia

Hej Vision!

Jo något litet i en annan färg har jag nog tänkt. Tex är tavlorna redan ljust gröna (växtmotiv). Sedan sätter jag nog in några färgade ljus eller ljusstakar. Ev en färgad kudde bland de andra... Så lätt att ändra sen! Riktigt sterilt blir det ju inte ändå eftersom möblerna är i ek.

Det jag behöver är överkast, lampa, kuddfodral.

Funderar på en lampa med vit skräm och kromad/silvrig fot. Vad tros om det? Sedan kanske man kan ha såna ljusstakar på byrån....

• hundpuss

Ljust grön är fint till vitt,
    sen är det alltid kul att kunna byta ut accentfärgerna,
    har själv haft olika färger som orange,grön och nu turkos.

vill tippsa om indiska, deras kuddar är jättefina o helt ok pris,
    och piffar upp ett helt rum.
    billigt o bra! =)

• Ms Leia

Ja Indiska tänkte jag nog på! Kanske kan man hitta ett par olika, beiga/vita med olika mönster/glittrigt.

• hundpuss

Sist jag var på Indiska så hittade jag faktiskt en ljus kudde, i det här typiska tyget de har på indiska, som du skriver glittrigt/mönster, där det liknade lapptäcke-stil, med olika tyger i vitt/beige i olika material.
    jag har faktiskt två av de kuddarna, fast i turkost. jag köpte de när de hade kampanj, köp 2 betala för 1, men jag skulle gissa på att de kostar ca 150 kr st. Tror de är olika beroende på storlek också.

Svar på tråden Vitt sovrum