• Anonym

Hur går man ur svenska kyrkan?

Jag är väl medlem där,precis som alla är om man inte går ur.

Jag har skyddat id,och jag har ingen tillgång till skrivare,hur går man då ur svenska kyrkan?
    Såg en länk nämligen,men där skulle man skriva ut och skicka in ju.

Hittar inget nummer.

• Svar på tråden Hur går man ur svenska kyrkan?
  • Mymla X

jag gick ur för ett par år sen och då ringde jag bara till min församling så skickade de hem papper till mig. Du tillhör den församling du bor närmast så leta upp telefonnumret till dem. De var väldigt hjälpsamma när jag pratade med dem.

• Kluvenflicka

Ring församlingen du tillhör..de skickar hem pappaer..du fyller i, skriver under, skickar in..de skickar dig ett papper där det står att du itne är med..(till oss skickade de dessutom massa papper om att det var sååå synd att vi gick ur osv..)

• Dosan73

Japp, som ovan skrev. Kontakta din församling så hjälper dem dig med papper för utträde. Tänk bara på att du inte sen har någon laglig rätt att gifta dig eller begravas utan att dina anhöriga måste betala för det osv.

• lollajapp

hur vet man vilken församling man tillhör då? (Finns många kyrkor där jag bor)

Dum fråga kanske men jag har aldrig haft behov av att veta det förrän nu när jag bestämt mig för att jag inte längre vill vara med.

• Tess1982

det är bara att skriva ditt namn, personnummer,adress och postnummer..sen är det bara att skriva under och skicka in till församlingen du tillhör.

• Mymla X

Nja, alla i sverige betalar en begravningsavgift med skatten så begravd blir man ändå. Vill släkten sen ha extra lulllull så kostar det men det gör det ju oavsett om man är med i svenska kyrkan eller inte.

Man har även en laglig rätt att gifta sig. man kan antingen gift sig borgeligt eller så kan man betala en summa till kyrkan och gifta sig där.

• Llimen

Dosan73 skrev 2009-02-11 14:44:46 följande:

Japp, som ovan skrev. Kontakta din församling så hjälper dem dig med papper för utträde. Tänk bara på att du inte sen har någon laglig rätt att gifta dig eller begravas utan att dina anhöriga måste betala för det osv.
    begravas har man alltid rätt att göra, det har inte kyrkan med att göra eftersom ALLA betalar begravningsavgift via skatten. Däremot så har man inte automatiskt rätt att ha en begravningsgudstjänst i en kyrka, det finns dock begravningskapell där man kan ha en borglig begravning.

Gifta sig får man också göra, men det är inte säkert att man får göra det i en kyrka.
  • Llimen

lollajapp skrev 2009-02-11 14:46:29 följande:

hur vet man vilken församling man tillhör då? (Finns många kyrkor där jag bor) Dum fråga kanske men jag har aldrig haft behov av att veta det förrän nu när jag bestämt mig för att jag inte längre vill vara med.
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx&refdi=1271 skriv in din hemadress så får du fram uppgifterna.
  • Sirapshjärnan

Dosan73 skrev 2009-02-11 14:44:46 följande:

Gifta sig kan man göra borgerligt och även i kyrkan som icke medlem (förutsatt att din partner är medlem i svenska kyrkan). När det gäller begravning så betalar alla en begravningsavgift (står på skattesedeln) som täcker gravplats, gravsättning, diverse transporter och lokal för ceremonin (behöver dock inte tillhandahålla just en kyrka. Begravningen kan ju också göras borgerligt.
  • JeyLa

Ett tillägg bara :)
    Du behöver inte kontakta Skatteverket om att du har gått ur Svenska kyrkan iaf, det sköts automatiskt. För att slippa betala kyrkoskatt så måste man har begärt utträde före den 1 november. Går du ur efter det datumet så betalar du även för kommande år.

~*~ Nova 9 augusti 2005 ~*~ Engla 12 augusti 2006 ~*~ Wilda 12 oktober 2008~*~
  • Anonym

Hur mycket är kyrkoskatten på?
    Har letat men inte hittat.

Jag är gift,vi gifte oss borgeligt.Har aldrig satt min fot i kyrkan,jo en gång när min vän gifte sig.

• lollajapp

Tack så mycket för svaren

• Dosan73

*s* nej, det är ingen som dumpar en på tippen när man dör. Men eftersom min mamma jobbat inom kyrkan i 20 år så vet jag att många som gått ur sen blir förvånade när de tror sig kunna kräva samma saker gratis som de som är med i svenska kyrkan fortfarande kan.
    Givetvis kan man göra allt borgerligt, men det tog jag som självklart att alla vet.

• Anonym

Vad är det man kan eller inte kan om man går ur?

Gifta sig lär aldrig ske,aldrig heller dop.Jag har inte varit i kyrkan på många år.

• Kalia

Jag hade heller ingen skrivare när jag gick ur. Laddade ändå ner "lappen" man ska skriva ut på uturkyrkan.se eller vad sidan nu heter. Sen skrev jag en likadan för hand o skickade in. Inga som helst problem!

Begravningsskatten får du ändå betala. För begravas måste man ändå göra. Men du får inte gifta dig i kyrkan (om båda ej är medlemmar i kyrkan) och jag tror samma ska gäller dop. Men du får gå dit o så om du vill...

Lycka till!

• Aledal

Vill bara påminna om att man kan vara med i kyrkan för andras skull än ens egen.

Kyrkan hjälper hemlösa, har ett omfattande biståndsarbete, ger stöd i sorgearbete etc. Dessutom erbjuder kyrkan enskilt samtal utan att det kostar något. När livet rullar på är det kanske inget man efterfrågar, men när någon dör eller om man råkar ut för något traumatiskt kan man få hjälp.

Självklart ska du gå ur kyrkan om du vill det. Du kan begravas ändå, även om det blir på ett lite annat sätt. Men man behöver inte vara kristen för att vara medlem i kyrkan. Jag är det t ex inte men är ändå glad att kyrkan finns.

Svar på tråden Hur går man ur svenska kyrkan?