• camillimill

shih tzu valp som bajsar (mer eller mindre diarre) ÖVERALLT. Står snart inte ut.

Hej.
    Jag har en 13 veckors shih tzu valp som mer eller mindre hela tiden (sedan vi hämtade henne vid 9 veckors ålder) varit dålig i magen. Hon får valpfoder från zoo affären, och äter endast detta. Hon har god aptit men snart står jag inte ut med detta jävla bajsande Överallt och Konstant.

Jag får bada henne flera gånger varje dag eftersom hon är full av skit.
    Jag börjar morgonen med att bada henne eftersom hon bajsat ner hela buren under natten och har trampat omkring i detta. Därefter sanerar jag buren och dagen börjar. Jag är ute med henne varje timme ungefär, och hon bajsar o kissar jättebra ute, så gott som varje gång jag är ute med henne, men trots detta så bajsar hon inne. det är väldigt lös konstistens mestadelen av gångerna, men ibland bajsar hon först en fast korv, och därefter efter fem minuter så bajsar hon mer, och då är det löst. Jag blir helt galen. Dels eftersom jag efter varje bajsning måste bada av henne, eftersom det fastnar i rumpan och så på henne. (Då har jag ändå klippt ner henne bak, för att det inte ska fastna)

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Finns det någon mat jag kan ge henne eller något jag kan blanda ut henens mat med för att få ordning på det. Tänker på ris eller något liknande?

Jag känner mig helt desperat efter att ha fått starta och sluta varje dag med totalsanering av både hund och lägenhet. Det tar bort hela det roliga med att ha hund.
    Vi har en vuxen 5 årig tik som inte har några problem alls med magen, och valpen får absolut ingenting annat att äta som hennes mage kan reagera på. Till saken hör också att hon när vi köpte henne åt ett annat foder från uppfödaren som jag försökte fortsätta med, men som hon helt ratade. Jag gick då till zoo affären och fick prova två foder innan hon tillslut åt det här fodret. Hon har dock varit dålig i magen hela tiden.

Snälla hjälp mig, för det fungerar inte att ha henne kvar om det inte blir ordning på det här. När hon var hos veterinären för återvaccinationen, så sa de att hunden var frisk för övrigt.

• Svar på tråden shih tzu valp som bajsar (mer eller mindre diarre) ÖVERALLT. Står snart inte ut.
  • Imox

hon kanske är allergis mot något i fodret, magen kan ha krassat efter snabba foderbyten..
    är valpen avmaskad?
    skulle kontakta vet!!!

• camillimill

hon är avmaskad, ja.
    finns det ingen som vet vad man kan ge, som är skonsamt för magen?
    Någon sa att man ska ge rå nötfärs blandat med maizenavälling o äggula, men jag vet inte. Kan självklart även ringa veterinären, som skulle rekommendera Hills specialfoder, men det känns som ett alternativ att slänga ut en fråga här Först.

• Pansarhamster

Testat ris och kokt torsk?

Jobbigt för både dig och valpen! Men hur reagerar du på bajsandet gentemot valpen? Tänkte att om du blir irriterad och valpen märker detta så blir den stressad och dålig i magen. Som en ond cirkel.

Jag har en hund som är väldigt känslig för stress och våra humör. Blir han nervös eller stressad så blir han väldigt lös i magen. Trots sina två år kan kan bli så stressad att han vill bajsa inomhus, tex hos veterinär eller så.

• camillimill

hej pansarhamster! :)
    Jag säger eller agerar nog inte på något speciellt sätt när hon kissar eller bajsar. Ser jag det, så lyfter jag upp henne och tar ut henne. Ser jag det inte, så torkar jag bara upp.
    Jag tror dessvärre inte att detta är något som vi själva kan "styra upp" genom att agera på annat sätt gentemot valpen. Jag tror hon har känslig mage, helt enkelt.

Jag ska prova kokt torsk och ris. Ger man det tills magen stabiliseras, o ger man enbart detyta, eller blandar man ut det med den vanliga maten? Under hur lång tid? Alltid?

Tusen tack

• Pansarhamster

Ris och torsk har jag gett när de varit sjuka eller så. Annars tror jag det går att ge under en period till magen lugnat ned sig.

Men problemet kanske då ligger i att ni bytte foder på henne för snabbt? Mina killar blir dåliga i magen av nya foder och ska jag byta (en var allergisk o tappade päls så byte var nödvändigt)så får jag göra det stegvis. Alltså blanda ut lite i taget.

Men om jag var du skulle jag testa ris och torsk ett tag. Sedan, om det blir bättre, blanda ut lite av valpens mat i det för att se vad som händer med magen.

Och en annan sak. Valpen ratar kanske mat som den egentligen tål. Var inte rädd att ge något som den inte gillar först. Den kommer ju äta då den blir tillräckligt hungrig

• camillimill

ja, jag håller absolut med dig om att man inte ska byta foder sådär hur som helst. vi bytte från början för att hon dels ratade fodret, och dels för att det enligt mig var ett riktigt skitfoder. (så kallat billighetsfoder)

Vi gick då till zoo affären o blev rekommenderade ett foder, som inte fungerade. Efter en dryg vecka fick vi byta till ett annat (det hon nu har) eftersom hon inte ville äta alls av det.

O nu vet jag alltså inte hur vi ska göra. om vi ska byta IGEN (eftersom hennes mage är kass) eller om vi ska gå till veterinären o få hjälp, eller om vi ska prova o blanda ut maten med något "snällt" för magen.

Tänkte att man säkert kan få mycket mat nyttiga tips här på FL, från folk med lite mer erfarenhet av hundar med känslig mage.

• faster fia

hej ts. vetrenärerna brukar säga att man kan ge kokt ris för att magen ska stablisera sig. när den gjort de så gå sakta över till hundens vanliga foder. hoppas de löser sig för dig anars kan du ju ringa till vetrinären och fråga. de kostar inget och man brukar få bra råd. Djursjukhusen brukar ha öppet till kl 18.00

• Namaste72

Tycker du ska prova att köpa riktigt dietfoder för tarmproblem. Finns ett som heter Hills i/d. Det finns /fanns också en pasta man kunde ge hunden som stoppade diarren.

Risken är att valpen får en kronisk inflammation om den går med diarré för länge + att den bli väldigt uttorkad.

Kontakta din vet igen.

{ I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • SallyK

Du kan också i kombination med skonkost testa att ge Canikur, som är en stoppande receptfri medicin (som många felaktigt tror innehåller antibiotika)  som finns på apoteken. Men ring och kolla med ditt apotek att det finns inne, det är inte alla som har det! Finns i tablettform och som eh.. pyttepyttesmå korvar? Vet inte vad det kallas!  Jag har bara givit de där "korvarna", då vi har katt. Har fungerat utmärkt på båda våra katter vid de tillfällen de haft icke sjukdomsrelaterad diarré! Hoppas att det funkar lika bra för din voffsing.

• morgis

Det finns nån sorts pasta som man kan köpa hos vet. som man kan ge för såna här problem. Eller Diarsanyl som finns på apoteket. 24 ml för 169 kr. Finns både större och mindre förpackning.

• camillimill

okej. men om man först provar med ris, ska man då ge ENBART ris under en tid? Eller blanda ut fodret med ris?

Nån som vet om det är bra med äggula och/eller rå nötfärs?

Svar på tråden shih tzu valp som bajsar (mer eller mindre diarre) ÖVERALLT. Står snart inte ut.