• hink o spade

Vad innebär det att få en villkorlig dom?

Ja,vad innebär det att få en villkorlig dom?

• Svar på tråden Vad innebär det att få en villkorlig dom?
  • LML

Det innebär att om du gör något mer olagligt under tiden som du har villkorlig dom så blir du "hårdare" straffad.

• hink o spade
    Svar på #1
    Betyder det då att ett straff redan är utmätt, när man får den
    villkorliga domen?

Avtjänar man ett straff under tiden som man har villkorlig dom då?
  • ullis83

Straffet är villkorlig dom, inget annat

Älskar mina pojkar så mycket
  • hink o spade
    Svar på #1
    Kan du ge ett exempel på ett brott som kan ge en villkorlig dom?
  • LML

Den villkorliga domen börjar gälla från det datum domen sätts. Så var du på rättegång idag och blev dömd till 2 års villkorlig dom, så är du villkorligt dömd från och med idag och 2 år framöver.

Begår du brott under den tiden så får döms du hårdare nästa gång. Troligtvis fängelse el liknande.

Man kan få straff och villkorligt på samma gång. Typ 3 månaders fängelse och 2 års villkorlig dom. Så när du kommer ut ur fängelset så har du fortfarande "ögonen på dig"

• LML

Jag åkte dit på grov stöld och fick 2 års villkorlig dom. Min sambo som suttit inne tidigare fick faktiskt oxå bara villkorlig dom den gången.

Min sambo hade sålt en bil, men ägaren vägrade skriva på papprena. Så då åkte vi o hämtade bilen. Då anmälde han oss.Och på den vägen är det....
    Jag har inte lidit av straffet nämnvärt. Har inte gjort något olagligt varken innan eller efter. Vad som kan vara trist är om man ska söka jobb och de vill se urdrag ur polisregistret. Grov stöld ser inte så bra ut....

• hink o spade
    Svar på #6
    Tack nu fattar jag!
  • hink o spade
    Svar på #7
    Har tyckt att villkorlig dom låter lite konstigt, men nu förstår jag.

Tack så mycket!
  • Thursday

LML skrev 2009-02-11 16:29:27 följande:

Typ 3 månaders fängelse och 2 års villkorlig dom. Så när du kommer ut ur fängelset så har du fortfarande "ögonen på dig"
    Nej, det kan man inte. Man kan inte dömas till villkorlig dom och fängelse. Däremot har man nästan alltid en prövotid efter ett avtjänat fängelsestraff, men det är en annan sak.

En villkorlig dom döms alltså ut istället för fängelse, lite förenklat om man tror att brottet är en engångsföreteelse. Den innebär egentligen ingenting i praktikten, man sitter inte inlåst, går inte på några möten eller så. Däremot så är det i princip en chans man får en gång, har man fått en villkorlig dom och begår nya brott inom den två-åriga prövotiden, då blir det oftast tal om en annan påföljd. Och sen kan man väl för fullständighetens skull nämnas att det vanligaste är att den villkorliga domen kombineras med böter.
Svar på tråden Vad innebär det att få en villkorlig dom?