• Shagwell

Vad betyder OSA för er??

Om man bjuder till kalas, så skriver man ju OSA längst ner och datum för sista svarsdag då man vill ha besked. VARFÖR är det då så dåligt gehör???
    Exempel från verkligheten där vi bor:
    Kalasinbjudningarna skickas ut sådär 2½ vecka innan själva kalaset. 4 hör av sig omedelbart, 2 tackar ja - två tackar nej. Några tackar ja nå´n dag efter OSA...och resterande är det vääldigt tyst ifrån.
    För mig betyder OSA att man hör av sig OAVSETT vad. Inte ska man väl behöva gissa sig till antalet deltagare? Vet att vissa kanske tycker att det ör lite mycket kalas hela tiden, men tacka nej då, bara ni hör av er tycker jag. Lite vanligt folkvett tycker jag - eller?

• Svar på tråden Vad betyder OSA för er??
  • rosyposy

Självklart hör man av sig med svar oavsett om man kan komma eller inte. Det är ju omöjligt för inbjudaren att veta om de ska tolka tystnaden som ett "Ja vi kommer" eller ett "Nej vi kommer inte".
    Som sagt: vanligt folkvett.

• lunkentuss

Vet inte ens vad OSA betyder Men jag ringer alltid, även om det står "hör av er om ni INTE kommer" :p så ringer jag o säger att vi kommer/inte kommer.

• LillaZ

Jag har aldrig hört det eller sett det skrivet. Kan man inte skriva: Lämna besked om ni kommer eller inte senast...? tydligt och bra. :) Fast det kanske är sånna där smååå kort så det inte får plats så man måste ha en förkortning?

• Tecken

För mig betyder OSA = lämna besked oavsett om ni kommer eller ej. Men då alla inte tycks fatta detta, så brukar jag själv skriva ngt i stil med "Lämna besked senst 11/2, oavsett om ni kommer eller ej!".

• La Lola

Det betyder ju "om svar anhålles".
    O det innebär ju att man ska höra av sig oavsett om man kommer eller inte.

*mamma till Alma 8 år, ev planerat snitt med nr 2 runt den 4 mars.
  • mrskensington

OSA betyder att inbjudaren vill ha besked om man kommer till bjudningen eller inte. Konstigt att så få verkar veta det.

• saltflingan

Om det bara är ett vanligt kalas så skulle jag bara höra av mig om jag inte kunde komma. Om det var till en större tillställning typ dop, bröllop, eller annan välorganiserad fest så svarar jag oavsett om vi kan komma eller inte.

• La Lola
    mrskensington skrev 2009-02-11 17:05:59 följande:
    OSA betyder att inbjudaren vill ha besked om man kommer till bjudningen eller inte. Konstigt att så få verkar veta det.
    Ja, jättemärkligt.
    *mamma till Alma 8 år, ev planerat snitt med nr 2 runt den 4 mars.
  • Wry

Förvånansvärt många verkar inte ha en aning om vad osa betyder, eller tror att de bara måste höra av sig om de INTE ska komma. Eller eventuellt om de SKA komma.

Kanske bättre att skriva ut tydligt; "vi vill ha svar senast den si-och-så om du ska komma, välkommen!", så att folk inte kan ta miste på vad som avses?

Svar på tråden Vad betyder OSA för er??