• Linnea och Kevin

Loftsäng till 5åring. dumt??

har tittat på denna säng på ikea www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60120603 och tänkte den skulle bli kanonbra till min 5,5 åring men sen står det från 7 år. Är det dumt att inte följa det? Ser ju hög ut på sidorna runt om. Nån som har loftsäng till lite mindre barn?

• Svar på tråden Loftsäng till 5åring. dumt??
  • Glowing Love

Jag har en lite lägre loftsäng till min son, den fick han strax innan han fyllde 5 år. Jag tror att det är olika på olika barn om dom klarar av det eller inte.

• Tingelingpling

Hej!

Vår son fick sängen Kura från ikea när han fyllde två. Där kunde vi ju välja om han skulle sova uppe eller nere. Han började nere pga fallhöjden Där rullade han ut rätt ofta. Sedan han lärt sig hantera stegen har han sovit uppe. Där finns ju en kant och han rullar inte ur längre. Jag tycker inte du ska hänga upp dig på att det står 7 år, det står ju 3 år på de flesta leksaker fast de passar yngre barn. Jag tror att företagen bara garderar sig genom att sätta en så hög ålder på saker.

Sängen är ju jättefin och praktisk!

Kram

• lovemyboys

Just den sängen är vääldigt hög...det finns ju loftsängat som inte är fullt så höga!!

Vi köpte en till våran grabb på Ellos , när han var 6-7 år, den är inte fullt så hög!!
    Annars tycker jag att grejjen med loftsäng är heelt fantastisk, behöver inte ha nått överkast,utan grabben "rättade" till täcke å kuddar innan han kliver ur den på morgonen!!

Bättre en hängmatta i parken...än hängpattar till marken.....
  • 010306

Äldsta tjejen hade en likn från Ikea lika hög när hon var 5 år. Visste inte ens de va åldersgräns på dem.. men iaf när hon var 6 år så dunsade hon ner från stegen en gång & vart skraj så vi tog undan den.Nu vid 7 år är hon sugen på den igen så får se..

• norgesessan

vi har en våningssäng från Ikea, sonen är 6år, fick den när han var 5- Det har fungerat bra. Inga olyckor.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Veladis

Det kan säkert funka. Någon åldersrekomendation måste de ju ha, sedan är det olika med olika barn vad de klarar av. Dottern har sovit i våningsängens överslaf sedan hon var 4½. Går utmärkt. Inga olyckor. Man ska bara ha koll på att de kan klättra mitt i natten i halvsovande tillstånd.

• pigglet

Vi har en så hög till vår 6-åring. Har funkat mycket bra, fast ibland klagar hon över att hon inte kan sitta upp ordentligt utan att ta i taket. Jag funderar lite på att kapa den, vi får väl se...

• Kina79

Just denna som du länkade till är ju väldigt hög. jag hade varit lite tveksam till en så hög. Vi har haft en lägre loftsäng till vår tjej, strax innan hon fyllde fyra. När hon fyllde fyra flyttade vi och då fick hon och lillasyster en våningssäng, Mydal från IKEA, en ganska liten, låg våningssäng. Det funkade kanon. Men efter 3 månader ville hon inte längre sova i den, tyckte att det var för högt och ville ha en riktig låg säng. Numera har tjejerna varsin juniorsäng, och båda gillar det

• bambigirl

Min brors 4-åring sover i en hög loftsäng sen ett halvår tillbaka och det funkar bra.

• Linnea och Kevin

Tack för era svar Tror att jag ska ta och fundera på en lägre loftsäng istället

• Miffomorsan

Vi har haft hög loftsäng till sonen i 1,5 år (han är 5,5 år) och det har fungerat jättebra. Vi gjorde i o f s en annan trappa till honom av denna:
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10091453

Jag satte halktejp uppe på "stegen" och då har han obehindrat kunnat ta sig upp och ner både halvsovande och nyvaken.

• HelenaMM

Vi köpte först en KID miniloft och så småningom också en likadan fast i hög loftmodell. De går att bygga om och ihop så det blir rätt många olika kombinationsmöjligheter; vanliga låga sängar, miniloft, höga loft eller en våningssäng.
    Fantastiskt bra och dessutom snygga! Att köpa nya sådana är svindyrt men jag letade på Blocket i ett drygt ett halvår och nu har våra barn på 5 resp 2,5 år en fin våningssäng.

Vi har ett högt staket där uppe och ett lågt därenere så det är nog svårt att ramla ur i sömnen. Däremot kan det ju hända saker vid lek och bus förstås eller om man slarvar på stegen, men det är ju en annan sak.

www.sieva.fi/swe/&group=00000018&mag_nr=1

• IsaW

Vi har en "halvloft" till vår 5-åring sedan några veckor.
    www.mio.se/Sortiment/Barn-och-ungdom/Sangar/Jubee/

Han har så litet rum så det blev nödvändigt med en säng där man kunde ta tillvara utrymmet under sängen. Vi är lite rädda att han ska ramla ner men lägger kuddar utanför och än så länge har han inte ramlat. Högre loftsängar har ju nästan alltid en skyddsbräda. Sonen tycker det är kul att klättra upp & ner ur sängen!

• Tezz3

Vi har en Tromsö till våran 5 åring och det funkar bra.

• Jumsan83

vi har en loftsäng till våran 5 åring han fick den strax innan han skulle fylla 5 år är ugnifär lika hög som den du visade på bild och den funkar kanon bra e så nöjd med att ha en loftsäng..

Svar på tråden Loftsäng till 5åring. dumt??