• Karlsson

Hunden gnisslar tänder.

Någon som vet vad det kan bero på?

Hon gör det med jämna mellanrum fruktansvärt jobbigt ljud. Ska ringa veterinären i morgon men tänkte höra om någon varit med om samma sak?

Hon äter bra, tuggar på sina ben osv.

• Svar på tråden Hunden gnisslar tänder.
  • köttbullelydnad

Löptikar i närheten?

• Karlsson

Nej vi inte vad jag vet vi har inga grannar på några km håll.

Hon är ju tik själv och brukar inte reagera på andra löptikar.

• köttbullelydnad

Hade hand om en tik som gnisslade tänder när hon kände doften av andra löptikar. Varför fick jag faktiskt ingen klarhet i. Hanhundar brukar ju "smacka" för att förstärka dofter i gommen. Så det var bara en tanke som slog mig

• Karlsson

Aha, hon gör det inte ute då har hon fullt upp med annat utan det är mer när hon vilar inomhus, slappnar av.

• köttbullelydnad

Skumt. Hört nån annan prata om det, men aldrig fått nån direkt klarhet i varför. Kanske är som för en annan, man spänner sig omedvetet, (är också tandgnisslare när jag slappnar av)?

• Karlsson

Misstänker att något hänt med kindtänderna. Hon är 5 år och har aldrig låtit så här förr. Men hon verkar ju inte besvärad av det, äter bra osv.

Boxrar kan få problem med överväxter av tandköttet, men det jag ser i munnen ser fint ut. Jag tycker inte heller ev. överväxter borde bli till ett gnissell och knarrljud.

• köttbullelydnad

Du får höra av dig när du fått reda på vad det kan bero på, alltid roligt att lära sig nåt nytt

Svar på tråden Hunden gnisslar tänder.