• mikio

Mjuk nästan flytande mandelmassa till semlorna?

Hur får man mandelmassan att bli mjuk och krämig och nästan se ut som äppelmos?

Försökte förra året att röra mandelmassan tillsammans med grädde och det funkade inte alls särskillt bra, vart äckliga klumpar.

Har hört något om att blanda mandelmassan med äggula, kan det stämma?

• Svar på tråden Mjuk nästan flytande mandelmassa till semlorna?
  • marjalena

Jag brukar riva mandelmassan och sedan blanda med lite av inkråset från bullarna och lite grädde. Blir gott och kladdigt!

• lokisse

man knadar den mjuk och sedan finns det olika metoder att fa den att fortsätta vara mjuk vanligast är nog vatten eller olja

De omnibus rebus et nonullis aliis
  • pucken

jag gjorde mazariner idag. och den fyllningen bestod av mandelmassa, ägg, lite mjöl och smör. jävligt gott! funkar säkert i semlor också. den var lite så där lös i konsistensen.

• Mammut och Papput

Har hört att det ska vara grädde och mandelmassa. Det ska nog vara lite hårt vispad grädde och inte så mkt. Sedan får man mosa med gaffel eller nåt så klumparna försvinner,

Min mormor skivar mandelmassan och lägger på semlan och jag tycker det är jättegott bara det =)

• stinafina

Gör egen mandelmassa så får du exakt den konsistensen du vill ha. Det är jättelätt och är mycket godare.

• lokisse
    stinafina skrev 2009-02-11 18:17:32 följande:
    Gör egen mandelmassa så får du exakt den konsistensen du vill ha. Det är jättelätt och är mycket godare.
    sant!!!
    De omnibus rebus et nonullis aliis
  • stinafina

Kanske skulle skriva in hur man gör också....

Skålla och skala mandeln (jag brukar strunta i det, men då blir färgen annorlunda). Mixa 2 dl mandel med 1 dl florsocker och 1 dl socker. Tillsätt vatten, mjölk eller grädde till du får den konsistens du vill ha.

• hinderbana

Ta mandelmassan (finfördelad med händerna) och slå över ovispad grädde och sen använd elvispen.

• mikio

Vispad grädde är iaf inte svaret, provade det förra året.

Hittade en bild när jag sökte på google enoughisenough.blogg.se/2009/february/kalassemla.html så ska mandelmassan se ut, den ser ju nästan ut som äppelmos.

Inkråmet ska inte heller vara med, vill bara ha en mjuk fyllning och inte den där klibbiga man kan få ibland.

Skulle kunna göra mandelmassan själv, men sambon är nötallergiker så det är bara jag som ska ha mandelmassa så det känns mest omständigt. Och korven med mandelmassa ligger redan i köket
    Men nästa gång får det kanske bli egengjord!

• mikio

Istället för att finfördela med händerna, kan man riva på rivjärn eller finns det nån fördel med att arbeta med händerna?

Svar på tråden Mjuk nästan flytande mandelmassa till semlorna?