• ettplustack

Husqvarna vs Miele

Jag ska köpa kyl och frys och valet står mellan en husqvarna och en miele. Vad har ni för erfarenheter?

Kom gärna med plus och minus :)

• Svar på tråden Husqvarna vs Miele
  • Marie IE B

Vi har en Miele-kyl medan övriga vitvaror är Husqvarna. Kylen vi har är bland de största litermässigt på marknaden (eller var i alla fall när vi köpte den) vilket jag ser som stort plus. Miele är ju känt för att vara ett kvalitetsmärke och hade vi haft större budget när vi bytte alla vitvaror för snart 2 år sedan så hade jag gärna valt Miele rakt över.
    MEN vi är jättenöjda med våra Husqvarna också!

• ettplustack

Okej husqvarna är snyggare utvändigt än miele och husqvarna har en större frys men 20 liter mindre kyl... Står i valet och kvalet...

• Solskensmor

Miele får väl alltsom oftast bäst i test...

• empresskaren

Vi köpte ett dyrt Miele Kyl/Frys i 2007. Vi gillar det mycket men några månader sen nånting gick fel och kylskåpet slutade fungerar.

Det tog Miele 8 DAGARS att skicka en teckniker hit! Jag var så arg! Vi ringe dem varje dag men det tog 8 dagar! Alla min mat stod ute på balkongen! Det var en elektrisk kretskort som var fel, han bytte det ut och då var det bra igen.

Jag trodde att 8 dagar var för mycket tid att vara utan ett kylskåp! Dålig service till kunder!

• Marie IE B
    empresskaren skrev 2009-02-11 21:24:21 följande:
    Vi köpte ett dyrt Miele Kyl/Frys i 2007. Vi gillar det mycket men några månader sen nånting gick fel och kylskåpet slutade fungerar.Det tog Miele 8 DAGARS att skicka en teckniker hit! Jag var så arg! Vi ringe dem varje dag men det tog 8 dagar! Alla min mat stod ute på balkongen! Det var en elektrisk kretskort som var fel, han bytte det ut och då var det bra igen.Jag trodde att 8 dagar var för mycket tid att vara utan ett kylskåp! Dålig service till kunder!
    8 dagar - min svärmors kyl/frys gick sönder veckan före jul, det tog henne TRE veckor att få det utbytt! Jag tror servicenivån överlag är ganska dålig när det gäller reparationer, tyvärr.
  • Joonas

Vi ringde mieles service för att vår nya diskmaskin inte fungerade. De hade hit samma gube 4 gånger innan de föll till föga och bytte ut skiten. Dett tog flera månader... Med den nya maskinen har vi haft mycket strul, jag har aldrig haft så mycket problem med någonannan diskmaskin eller köksmaskin över huvud taget. Förutom en bosch diskmaskin som tog fyr utan att den var på förstås...

• sommar2001

Har Miele på kyl och frys och är väldigt nöjd. Har precis beställt en tvättmaskin.
    Min kyl har också gått sönder men hos oss har service varit snabba, 1a gången vi ringde var de hit samma dag och tog en titt. Sen tog det ett par dagar innan delarna hade kommit men allt gjordes på 5 arbetsdagar. Andra gången samma sak. De har tydligen haft problem med termostaterna i kylarna från samma produktionsserie som vi har. Men jag är väldigt nöjd, har inte behövt betala ett öre trots att garantin utgick för ett tag sedan och vi har inte behövt använda kvalitetsbeviset heller.

Skulle jag köpa skåp idag skulle jag välja Miele igen men tycker att de nya modellerna saknar en hylla i kylen.

• gamla plum

Min pappa har haft sin diskmaskin ifrån Miele i ca 17 år och den funkar utmärkt. Även hans dammsugare är Miele och den är säkert 20 år. Den därimot är väl inte den bästa längre men den fungerar.

Själv har jag nog mest haft cylinda.

• Freja och Alvin

vi har nya husqvarna vitvaror i hela köket, är supernöjd med allt.
    Har tyvärr ingen erfarenget av miele men de är nog bra de med.

• Joonas
    Anghammarad skrev 2009-02-12 13:33:58 följande:
    Att jämföra Miele och Husqvarna är ungefär som att jämföra BMW och Renault
    How so? Vi har båda sorterna. Miele diskmaskin och dammsugar, Husqvarna ång/varmluftsugn och micro. Hos oss är det nog Husqvarna som blir BMW:n. Jag vet förvisso inget om deras servicetider, för det har vi aldrig behövt någon. Medans Mieles produkter faktiskt inte hållit den höga kvalitet de utger sig för att ha och deras service har varit undermålig. Vilken servicekille har inte en avloppsslang till diskmaskin i bilen när han kommer på en diskmaskinsservice. Två veckor skulle det ta att komma tillbaka med en sådan. För ett hål i den gamla som han själv gjort.  Vi ringde butiken där vi köpt tre kök och så skickade de ut en kille med en slang samma dag. Hur svårt är det?
  • Anghammarad

Joonas skrev 2009-02-12 14:00:26 följande:

How so? Vi har båda sorterna. Miele diskmaskin och dammsugar, Husqvarna ång/varmluftsugn och micro. Hos oss är det nog Husqvarna som blir BMW:n. Jag vet förvisso inget om deras servicetider, för det har vi aldrig behövt någon. Medans Mieles produkter faktiskt inte hållit den höga kvalitet de utger sig för att ha och deras service har varit undermålig. Vilken servicekille har inte en avloppsslang till diskmaskin i bilen när han kommer på en diskmaskinsservice. Två veckor skulle det ta att komma tillbaka med en sådan. För ett hål i den gamla som han själv gjort.  Vi ringde butiken där vi köpt tre kök och så skickade de ut en kille med en slang samma dag. Hur svårt är det?
    Precis som man med all säkerhet hittar missnöjda BMWägare och nöjda Skodaägare så kommer man att hitta folk som har haft problem med sina Mielemaskiner. Gör du en total bedömning så kommer du dock med all säkerhet att finna att Miele generellt sett håller längre och krånglar mindre.
  • Joonas

Jag gör naturligtvis inte en total bedömning. Jag gör ju en bedömning utifrån mina behov och mina erfarenheter. Och jag tror dessvärre att alla som betalar stora summor extra för att, som de själv tror, få kvalitet (och status?) blir lurade idag. Tillverkningen av hushållsmaskiner skiljer sig inte nämnvärt, förr var det större skillnader. För tjugo år sedan kanske? Knowhow o kapital finns inte bara hos bmw, eller miele... Det finns massor av bra maskiner till vettigare priser. Du kan räkna med att ha en diskmaskin i , vad säger ni, 10 år? sedan åker den ju ut vare sig den är trasig eller ej. Det är så man tillverkar produkter idag. För att de ska hålla tio år. Vem vill ha en maskin, omodern och säkert ful? Längre än så?

• Anghammarad

Joonas skrev 2009-02-12 15:02:27 följande:

Vem vill ha en maskin, omodern och säkert ful? Längre än så?
    Jag.
  • Joonas
    Anghammarad skrev 2009-02-12 16:34:45 följande:
    Jag.
    Dåså, där har du ju en i alla fall! Idag byter folk kök och maskiner i mycket större utsträckning än vad man gjorde förr. Det måste alla tillverkare anpassa sig till. Det är ju inte särskilt lönsamt att sälja ett kylskåp per livstid och person? Därför sänker kvalitetstillverkarna sin kvalitet och de andra höjer sin ett snäpp. Där är vi idag...
  • Anghammarad

Joonas skrev 2009-02-12 16:53:51 följande:

Det måste alla tillverkare anpassa sig till. Det är ju inte särskilt lönsamt att sälja ett kylskåp per livstid och person? Därför sänker kvalitetstillverkarna sin kvalitet och de andra höjer sin ett snäpp. Där är vi idag...
    Jag tror faktiskt att det precis lika mycket är tvärtom, dvs att konsumenten är tvungen att köpa en ny maskin vart tionde år för att tillverkarna har sänkt kvalitéten så pass att man faktiskt inte har något val. Mitt eget Electroluxkylskåp gick sönder för några månader sedan, det är tillverkat 1994. När jag ringde E-lux så sa de helt frankt att deras kylskåp har en förväntad livslängd på 10 år och att vårt alltså redan levde på övertid. Vi skickade trots det efter en reparatör som bytte ut den termostat som visade sig ha gått sönder så kylskåpet står fortfarande kvar. Jag tror att du har en lite skev bild av verkligheten om du tror att folk har råd och överhuvudtaget vill byta ut sina vitvaror vart tionde år.

Jag förväntar mig faktiskt att våra Miele tvättmaskin respektive torktumlare som är snart 15 år håller minst 10 år till och skulle faktiskt bli rejält besviken på en tiotusenkronors diskmaskin om det inte höll längre än tio år, men det är ju jag
  • Joonas
    Anghammarad skrev 2009-02-12 17:27:07 följande:
    Jag tror faktiskt att det precis lika mycket är tvärtom, dvs att konsumenten är tvungen att köpa en ny maskin vart tionde år för att tillverkarna har sänkt kvalitéten så pass att man faktiskt inte har något val. Mitt eget Electroluxkylskåp gick sönder för några månader sedan, det är tillverkat 1994. När jag ringde E-lux så sa de helt frankt att deras kylskåp har en förväntad livslängd på 10 år och att vårt alltså redan levde på övertid. Vi skickade trots det efter en reparatör som bytte ut den termostat som visade sig ha gått sönder så kylskåpet står fortfarande kvar. Jag tror att du har en lite skev bild av verkligheten om du tror att folk har råd och överhuvudtaget vill byta ut sina vitvaror vart tionde år.Jag förväntar mig faktiskt att våra Miele tvättmaskin respektive torktumlare som är snart 15 år håller minst 10 år till och skulle faktiskt bli rejält besviken på en tiotusenkronors diskmaskin om det inte höll längre än tio år, men det är ju jag
    Jag vet att jag har en skev bild av verkligeheten och att många människor aldrig köper ett nytt kök över huvud taget. Det är dock inte dessa människor som är vitvarutillverkarnas målgrupp. Jag vet inte riktigt vad du menar med tvärtom? Jag skrev ju samma sak som du i princip... Så då är vi ju överens?
Svar på tråden Husqvarna vs Miele