milli79 skrev 2009-02-11 20:26:09 följande:
=)jo jag håller med, har fördelen då jag jobbar i hälsokost & fått endel info/utb genom åren. Tror det är "farligare" att äta järntabletter om man inte behöver. Zink är ju bra för immunförsvaret & hud/hår/naglar kan man ju behöva lite extra av speciellt nu. Önskar dig detsamma trevlig kväll!
Vet du något om någon effekt det kan ha på fostret, om man fått i sig för mycket järn under första trimestern? Jag skulle köpa folsyra på apoteket dagen efter plusset, och då var det slut på den vanliga "bara folsyra" tabletten. Jag gick hem med Hemofer plus en burk Mitt Val veg, den senare som jag alltid brukar äta.
Detta var efter rätt långt tänkande och letande tillsammans med personalen. Ingen kom på, att om man tar Hemofer så är den dagsdosen 193% av rekommenderat dagligt intag järn - PLUS att i Mitt Val Veg. är det 100% av rekommenderat dagligt intag järn. Under ca 8-10 dagar åt jag en sammanlagd mängd av ca 300 % av dagsbehovet av järn!! Sen upptäckte jag det..
Har varit lite orolig sen dess, min barnmorska mätte järnvärdet på inskrivningen som var några veckor senare, och det låg inte för högt men absolut inte lågt heller. Vad tror du?? Vad kan effekten ha varit?