• Lycklig Flickmamma

Zinktillskott under graviditet

Jag undrar om det är ok att äta zinktillskott när man är gravid?
    Just nu äter jag Mitt Val Kvinna och där finns det 5 mg/tablett, jag tar 2 st/dag, alltså 10 mg.
    Jag skulle vilja ta tillskott på ytterligare 15 mg, det blir då totalt 25 mg/dag.

Jag har frågat 2 olika läkare och ingen har sagt att det skulle vara skadligt för fostret, men att det inte finns studier på det heller. Ingen har avrått mig. Men jag är lite nojig ändå...

Någon som vet?

(jag är i vecka 8)

• Svar på tråden Zinktillskott under graviditet
  • milli79

Hej, många har zinkbrist & då är det bara bra för barnet om du tar extra. Man kan undvika en del komplikationer som kan uppstå under graviditeten med tillräckligt med zink. Det hjälper oxå upp järnvärdet.

15mg är ju inte mkt men är du osäker så köp "zinkstatus" det är flytande zink där du även kan testa om du har brist. Man håller vätskan i munnen i några sekunder & smakar det inget har man mycket brist, smakar det illa så har man ingen brist osv... det står på flaskan. Sen kan man även använda det som tillskott.

Många har överskott av koppar (som finns bla i avocado, räkor, mörk choklad, vissa dricksvatten, och ökar även av p-piller osv)och då behöver man mer zink. Koppar höjer östrogenet i kroppen & zink påverkar progestronet. Det ända som kan hända vad jag vet om man tar riktigt höga doser zink under lång tid är brist på koppar & obalans bland de andra mineralerna.

Fullkornsprodukter, kaffe mm hämmar upptaget på zink.

• Lycklig Flickmamma

Hej, tack snälla för svaret!

Men då verkar det ju helt ok om jag äter 25 mg/dag. Usch vad jobbigt det är med rädslan att göra fel nu när man är gravid!

Jag var inte alls så här nojig under min första graviditet....

Ha en bra kväll!

• milli79

=)jo jag håller med, har fördelen då jag jobbar i hälsokost & fått endel info/utb genom åren. Tror det är "farligare" att äta järntabletter om man inte behöver. Zink är ju bra för immunförsvaret & hud/hår/naglar kan man ju behöva lite extra av speciellt nu.

Önskar dig detsamma trevlig kväll!

• månsken

milli79 skrev 2009-02-11 20:26:09 följande:

=)jo jag håller med, har fördelen då jag jobbar i hälsokost & fått endel info/utb genom åren. Tror det är "farligare" att äta järntabletter om man inte behöver. Zink är ju bra för immunförsvaret & hud/hår/naglar kan man ju behöva lite extra av speciellt nu. Önskar dig detsamma trevlig kväll!
    Vet du något om någon effekt det kan ha på fostret, om man fått i sig för mycket järn under första trimestern? Jag skulle köpa folsyra på apoteket dagen efter plusset, och då var det slut på den vanliga "bara folsyra" tabletten. Jag gick hem med Hemofer plus en burk Mitt Val veg, den senare som jag alltid brukar äta.
    Detta var efter rätt långt tänkande och letande tillsammans med personalen. Ingen kom på, att om man tar Hemofer så är den dagsdosen 193% av rekommenderat dagligt intag järn - PLUS att i Mitt Val Veg. är det 100% av rekommenderat dagligt intag järn. Under ca 8-10 dagar åt jag en sammanlagd mängd av ca 300 % av dagsbehovet av järn!! Sen upptäckte jag det..

Har varit lite orolig sen dess, min barnmorska mätte järnvärdet på inskrivningen som var några veckor senare, och det låg inte för högt men absolut inte lågt heller. Vad tror du?? Vad kan effekten ha varit?
  • milli79

månsken skrev 2009-02-11 20:38:39 följande:

Mitt Val Veg. är det 100% av rekommenderat dagligt intag järn. Under ca 8-10 dagar åt jag en sammanlagd mängd av ca 300 % av dagsbehovet av järn!! Sen upptäckte jag det.. Har varit lite orolig sen dess, min barnmorska mätte järnvärdet på inskrivningen som var några veckor senare, och det låg inte för högt men absolut inte lågt heller. Vad tror du?? Vad kan effekten ha varit?
    Hej jag tycker inte du ska va orolig, tror att det ändå är rätt låga doser. Det var en tjej som skrev om just risken med blodpropp i moderkakan el hur det var om man får för mkt järn, är inte så insatt i det men i början av graviditeten så är ju inte moderkakan så utvecklad, tror det är värre senare. De järntillskott som man får på apoteket el läkare är mkt starkare än dem på hälsokosten. Så länge du inte har för högt järnvärde är det ju lungt.

Ditt järnvärde är ju okey så det var säkert bara bra för dig eftersom du fick folsyra o även andra vitaminer/mineraler. Så länge man har koll på värdet så är det ingen fara. =)
  • månsken

milli79 skrev 2009-02-11 20:52:31 följande:

månsken skrev 2009-02-11 20:38:39 följande:
    Hej jag tycker inte du ska va orolig, tror att det ändå är rätt låga doser. Det var en tjej som skrev om just risken med blodpropp i moderkakan el hur det var om man får för mkt järn, är inte så insatt i det men i början av graviditeten så är ju inte moderkakan så utvecklad, tror det är värre senare. De järntillskott som man får på apoteket el läkare är mkt starkare än dem på hälsokosten. Så länge du inte har för högt järnvärde är det ju lungt. Ditt järnvärde är ju okey så det var säkert bara bra för dig eftersom du fick folsyra o även andra vitaminer/mineraler. Så länge man har koll på värdet så är det ingen fara. =)
    Ja.. tänker bara att det kanske var för högt under den dryga veckan, men det kanske är så att järnvärdet stiger så att det syns, först efter någon vecka, när man äter järntabletter. Jag vet inte hur det är med det. Kollen hos BM var ju flera veckor senare. Men, får hoppas att man känner, om det är nåt fel. Det lär ju iallafall synas på UL, är bara så låååångt dit! Tack för dina lugnande ord :)
Svar på tråden Zinktillskott under graviditet