• Everton

Hur mycket "ska" en tvååring sova?

Min dotter brukar sova 11.5h på natten och två timmar mitt på dan...men nu den senaste veckan eller två så har middagsluren kortats av med en halvimme. Undrar nu lite om hon får tillräckligt med sömn? Hur är det egentligen med tvååringar och sömn, hur mycket "ska" de sova?

• Svar på tråden Hur mycket "ska" en tvååring sova?
  • Everton

Kan tillägga att det är på dagis som hon endast sover 1.5 timmar. Kan ju vara så att hon väcks av de andra barnen eller nått.

• Rilliana

Min dotter på 2 1/2 sover 11 h på nätterna (19-06) men inget på dagarna.
    Finns nog inget mått stock för hur mycket en två åring ska sova, det är olika från barn till barn prisis som med oss vuxna.
    Tex så klarar min sambo klarar sig med 8 h sömn medans jag behöver minst 9 h.

• Tvåbarnsmorsan

Så här ska en 2-åring sova:

Ålder Dag Natt

24 månader 0-2 timmar 9 -13 timmar

• fialotta28

Min två-åring sover allt mellan 20 min till 2 timmar. Han sover mellan 18-7.00.

• Camilla789

Vår tvååring sover från 19.30-7.30 och ungefär 1.5 timmar på dagen.

• milimina

min sover lite olika beroende på om han hoppar över dagsömnen.
    vid 2 år sov han middag 2½-3h + 10h natt.

nu vid 2½ år sover han antingen:
    1-1½h dagslur + 10h natt, eller
    ingen dagslur alls + 12h natt.
    lite på ett ungefär.

alla barn har olika behov men jag gissar på att det snittar kring 12h sömn/dygn då många går över till att bara sova natt i den här åldern.

♥junior 0608♥bäfsen bf 090302♥ snart blir det bebis!!!
  • Everton

Oj, så det finns tvååringar som inte sover alls på dagen? Det visste jag inte. Men då ska jag kanske inte oroa mig över att middagsluren minskat till 1.5 timmar. Hon sover trots allt väldigt bra på natten.

• MalinEddie

Min dotter är 21 månader och sover mellan 18.00-6.30. På dagen sover hon mellan en och en och en halv timme. Så per dygn sover hon mellan 13-14 timmar. Det är nog olika från barn till barn hur mycket de behöver sova i den åldern.

• middiz

Vår dotter sover inte alls på dagen, gör hon det är hon uppe halva natten sen.
    Jag försöker lägga henne runt 20, men oftast somnar hon inte förrän vid 21 ändå.
    Vaknar runt 7.30-8..

Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • ModestyBlaze

De flesta 2 åringar behöver ca 13,5 tim sömn. Men det kan diffa lite.

Min son sover 19-07 och sen 1,5-2 timmar dagtid. Men bara 2 timmar när han är krasslig och max 1,5 när han är frisk och pigg. Nästa steg blir att han får sova 45 min dagtid, men där är vi inte än.

• Moj Katile

Min Alisia sover 12 timmar på natten och 1 timme dagtid på dagis.
    Aldrig på dagen när hon är hemma.

• Anne69

Min 27 mån sover ungefär 11,5 timme på natten och 1-1½ timme på dagen.

• Everton

Jag undrar lite över det här med att vissa säger att barnen sover sämre på natten om de sover på dagen. Själv har jag upplevt att det är tvärtom. Om min dotter sover bra mitt på dagen, då sover hon mycket längre på natten också. Men har dagsluren trasslat sig av någon anledning (tex väckts av något) så sover hon också mycket sämre på natten och hon vaknar tidigare på morgonen.

• MalinEddie

Min dotter är likadan, hon måste sova på dagen för att sova bra på natten men absolut inte för länge.

Everton skrev 2009-02-13 16:51:43 följande:
    Jag undrar lite över det här med att vissa säger att barnen sover sämre på natten om de sover på dagen. Själv har jag upplevt att det är tvärtom. Om min dotter sover bra mitt på dagen, då sover hon mycket längre på natten också. Men har dagsluren trasslat sig av någon anledning (tex väckts av något) så sover hon också mycket sämre på natten och hon vaknar tidigare på morgonen.
  • milimina
    Everton skrev 2009-02-13 16:51:43 följande:
    det gällde för junior med tills han var runt 1½... innan dess var det absolut koppling mellan dagsömn och nattsömn - ju mer/bättre han sov på dan desto bättre nätter. sen märkte vi ingen större skillnad faktiskt, eller så sov han dåligt/sent om han sov för mycket på dan. när han började på dagis runt 2 år var kvällar och nätter väldigt oroliga om han inte sov där på dan, och det var jobbigt, men nu är det samma sak igen: ingen skillnad. det beror nog på att han håller på att fasa ut dagsömnen, men sen är det nog väldigt olika beroende på barn
    ♥junior 0608♥bäfsen bf 090302♥ snart blir det bebis!!!
Svar på tråden Hur mycket "ska" en tvååring sova?