• modesty74

Hur gamla var era barn när de lärde sig cykla och simma?

Min dotter (5 1/2 år) har försökt lära sig cykla utan några nämnvärda framsteg denna
    sommaren.
    Nu skall hon börja simträna i simskola och nyfiken som jag är, så undrar jag.
    Hur gamla var era barn när de lärde sig cykla och simma?

• Svar på tråden Hur gamla var era barn när de lärde sig cykla och simma?
  • Gisse the one and only

Att cykla på två hjul brukar de lära sig vid ca 5-6 års ålder. För att lära sig simma, så är det vid ca 6 års ålder.

Cykla, menar jag då utan stödhjul, vilket jag tycker man ska undvika.

• 4blevde

Min son lärde sig cykla utan stödhjul somaren -03 då var han 3½ år! Mycket pga att han var sååå envis och alla andra barnet på gården kunde ju, så vips på ett par timmar cyklade han utan problem!!!

Han kan simma under vattnet gallant, och kan armtag och bentag nu men ska få gå på simskola i början på nästa år när han fylt sex, så han lär sig det riktigt!
    Han är 5½ år nu

• näbben

Kan tyvärr inte svara på frågan när Vilda lärde sig cykla och simma för hon är inte i närheten ännu.

Men jag kan svara på när jag gjorde dessa saker
    Båda sakerna vid 4½ års ålder.

Jag gissar att det är jätteolika.

• modesty74

Gislöv
    Ja, stödhjulen har vi kastat för länge sedan eftersom hon "lutade" åt ena hållet hela tiden.

Ang. simningen så tog hennes bästis Simborgarmärket i juni, endast 5 1/2 år gammal och det måste ju vara en ovanligt bra prestation? Min flicka skall börja i simskolan nu i september, så då kan man ju hoppas på att hon lär sig till nästa sommar iaf:0)

• Gisse the one and only

Barn är inte mogna att cykla på en tvåhjuling förrän ca 5 års ålder (när de kan lära sig cykla på en dag). Att cykla i trafik ska man inte göra innan 12 års ålder.

www.ntf.se/Halland/default21350.asp

• Gisse the one and only

Från ca tre års ålder kan de flesta barn hålla huvudet ovanför vattenytan då det tar sig fram i vattnet, tidigare har det inte varit möjligt eftersom huvudet är för stort och tungt i förhållande till resten av kroppen. I denna ålder börjar barnet också självt kunna koordinera armar och ben så att man kan börja med viss simträning.
    Det handlar givetvis fortfarande mycket om lek och om att barnen själva ska upptäcka vilket sätt att ta sig fram som passar dem bäst. Vissa barn är duktiga på bensparkar och har lättast att lära sig crawla, medan andra utvecklar delfinkicken och sedan börjar fjärilsimma. Bröstsim är däremot svårt för så här små barn eftersom koordinationen mellan armar och ben är för avancerad.

• 4blevde

Min son lärde sig cykla på ca 2-3 timmar och var då 3½, men självklart fick han inte cykla i trafiken då! Nu cyklar han med mig på byn (vi bor i en liiiten håla) och så, men jag skulle aldrig låta honom cykla till lekis eller skolan själv så länge han går i lågstadiet naturligtvis....men han stannar ALLTID vid vägar så GÅR vi med cyklarna över tillsammans!

• onka

Dessa saker är väldigt olika har jag märkt.
    Min dotter cyklade utan stödhjul när sommaren då hon fyllde 4år och simmade gjorde hon hjälpligt när hon var 6 år.
    Det är med min dotter som med mamma Sussies son att hon är så envis så hon ger sig inte förräns hon kan.

(Jag däremot cyklade inte utan stödhjulen förräns jag var 6 år och simma var jag rädd för så jag simmade inte på djupt vatten utan simdynor förräns i 5:an....)

• Jii

Min sysers pojk lärde sig nog inte cykla förrens han var 7år.
    Jag har jobbat som simskollärare o det finns ju de barn som går i tvåan som inte kan simma. Att barn som är 5 år kan simma 200m (simborgarmärket) är nog ovanligt.
    När jag jobbade som simlärare började barnen simskola när de var 5år, o då var det baddaren man tränade för... flyta med dyna o "koka kaffe" o våga doppa huvudet...

• modesty74

Gislöv

tack för länken!

Nja, min Sussi har alltid varit lite dålig på motoriken (kröp sent, gick sent osv), men stava sitt eget namn har hon kunnat sedan 2 års ålder och läsa och skriva är hon duktig på. Som sagt, jag är lite orolig för hennes motorik fortfarande, men å andra sidan...jag lärde mig "cykla på en dag" vid 6 år, simma vid 7 1/2 år och innan jag fick körkort tog jag 44 (!) körlektioner, så hon kanske bara liknar mig :0/

Svar på tråden Hur gamla var era barn när de lärde sig cykla och simma?