• Anonym (hjälp !)

Läcker urin hela tiden

måste bara fråga om någon mera en jag råkat ut för att det läcker urin ? Det hela har börjat för några månaders sedan. Jag har fram tills nu trott att det är flytningar, mest pga att det känns ungefär som när man har mens och det rinner till. Det är 5 år sedan jag fick barn så det kan inte bero på det. Känns pinsamt att ringa till gyn, men måste nog det. Är det någon som varit med om liknandn`????

• Svar på tråden Läcker urin hela tiden
  • gbrielsmamma

jag hade sånt besvär när jag va yndgre...men det försvann efter ett par månader. Men ring gyn om du känner dig orolig. Jag höll det för mig själv men jag va så ung så det va väl därför men du är ju inte ensam om det så du behöver ju inte tänka på vad dom säger på gyn för det är ju säkert deras vardag.

• Anonym

Ring gyn - de är jättevana vid sånt! Inte det minsta pinsamt - tvärtom! Det kan vara trängningsinkontinens eller ngt annat vanligt som kan komma med åren. Det finns hjälpmedel och knep att ta till och gyn är experter på sådant! Känner du att det är pinsamt kan du ju först ringa och prata med sjukvårdsupplysningen så kan de säkert ge råd om vart du kan vända dig eller kanske tom har tips på sådant du kan göra själv, utan att behöva uppsöka läkare.

Ett konkret tips är annars knipövningar. Träna på att knipa av strålen när du kissar. Är det muskulärt, kan du bli bra hjälpt av detta. Att smyga ner en tunn Tena i trosorna är ju heller inget särskilt konstigt, så se till att du alltid har med dig.

Själv lider jag av stress-relaterad inkontinens. Det kommer då och då och yttrar sig i att hjärnan stänger av kiss-signalerna när jag har mkt annat som händer omkring mig. Som tur är, drabbar det mig sällan, men det har hänt vid 4-5 tillfällen att jag helt oförberedd kissat mer eller mindre på mig. Så numer är jag alltid på alerten när jag har det stressigt i livet...

• Anonym

Du ska inte knipa av strålen när du kissar kan leda till att du inte kan tömma blåsan tillslut. Det är oki att knpia av den någon gång för att testa och se om det blivit bättre men alltså inte ofta.
    Tycker för övrigt att du ska ringa och prata med gyn. Det är inte pinsamt! Dom hjälper dig.

• Anonym (45+)

ja jag har varit så nu..förstår inte..efter man kissat,tror allt är ute..så kommer en eftersats i trosorna en stor fläck..ofta..aahh

• Anonym (hjälp !)

Men alltså jag är 34 år, ska det verkligen behöva vara meningen att man ska gå omkring med inkontinensskydd då??? Känns verkligen inte kul!

• Anonym

Kolla med en läkare - med lite tur är detta något som inte behöver vara bestående. Det är vanligare än man tror att detta går ner i åldrarna, men eftersom många skäms för det, vet man inte om att man inte är ensam. Själv är jag 33 och har haft lätta inkontinensbesvär sedan jag var 25.

45+, pröva att sätta dig bak- och fram på toalettstolen när du kissar. Då får urinblåsan en annan vinkel och det som är kvar rinner lättare ur.

• Anonym (haft så)

Jag hade så när jag var i 30-årsåldern (drygt 40 nu) och jag sökte hjälp och fick gå hos en slags sjukgymnast som tränade musklerna där nere med ström. Låter läskigt men det var det inte. Jag hade svårt att hitta rätta musklerna. Det hjälpte och det är ingenting att skämmas över. Det är jättevanligt men det är ju ingenting man pratar om.

Du kan ju köpa knipkulor på apoteket att träna med om du inte redan har det.

• Albert21

Något som kan hjälpa när man läcker när man hoppar, hostar eller liknande, är Efemias kontinensstöd. 

Svar på tråden Läcker urin hela tiden