Ring gyn - de är jättevana vid sånt! Inte det minsta pinsamt - tvärtom! Det kan vara trängningsinkontinens eller ngt annat vanligt som kan komma med åren. Det finns hjälpmedel och knep att ta till och gyn är experter på sådant! Känner du att det är pinsamt kan du ju först ringa och prata med sjukvårdsupplysningen så kan de säkert ge råd om vart du kan vända dig eller kanske tom har tips på sådant du kan göra själv, utan att behöva uppsöka läkare.
Ett konkret tips är annars knipövningar. Träna på att knipa av strålen när du kissar. Är det muskulärt, kan du bli bra hjälpt av detta. Att smyga ner en tunn Tena i trosorna är ju heller inget särskilt konstigt, så se till att du alltid har med dig.
Själv lider jag av stress-relaterad inkontinens. Det kommer då och då och yttrar sig i att hjärnan stänger av kiss-signalerna när jag har mkt annat som händer omkring mig. Som tur är, drabbar det mig sällan, men det har hänt vid 4-5 tillfällen att jag helt oförberedd kissat mer eller mindre på mig. Så numer är jag alltid på alerten när jag har det stressigt i livet...