• Salsa

Koh Lanta?

Någon som varit där?
    Är det fint?
    Barnvänligt?
    Hur är snorklingen?
    Finns det delfiner och sköldpaddor?
    Är det lång flygresa?

• Svar på tråden Koh Lanta?
  • Johloo

Jag var på Koh Lanta när jag var gravid men inte hade några barn än. Helt underbart. Vi bodde på ett hotel på Pra AE (Long) Beach som var superhärlig och väldigt lugnt. Dock blev det snabbt (en plötslig avgrund är kanske en överdrift men...) ganska djupt och därför kanske lite svårt med barn. Klong Dao beach (närmre byn Saladan) är mycket mer exploaterad men också mycket mer långgrunt och mer barntätt. Kolla: www.lanta.se/

När vi var där snorklade vi en del, det var fin sikt och fina fiskar men inte superbra som på Koh Tao.. Koh Tao är däremot inte speciellt bra med barn skulle jag tro. Jag såg varken delfiner eller sköldpaddor på Koh Lanta men det finns säkert, bara inte så säkert att ni får se dem. =)
    Vi gjorde även en liten elefantritt. Riktigt roligt och man får se lite mer av öns natur. Man sitter som på små minisoffor uppe på elefantens rygg medan "föraren" sitter på elefantens huvud.

Thailändarna verkar som folk vara extremt barnkära och i övrigt mycket vänliga och tjänstvilliga så jag kan knappt tänka mig något bättre Asiatiskt land att ta med barn till. Jag har vänner som åkt till Koh Lanta flera gånger med sin lilla dotter eftersom de tycker det är så fantastiskt. Det är aldrig några problem att ha med barn någonstans, bara ännu mer uppskattat säger de!

Är det fint? Naturen är vacker, havet är underbart stranden är härlig, maten en dröm (fins enkla barnvänliga västerländska alternativ på många ställen men se till att de testar den underbara lokala maten i alla fall). Lilla minibyn är skruttig och dammig... Men var inte i byn utan över allt annars då är det mycket fint. =)

Flygresan är låååååååååååååååååååååååååååång. Men jag älskar Thailand och Koh Lanta ändå, det är värt den långa jobbiga flygresan. Skulle tro att det är det även med barn.

• Smilla75

Någon som varit där?
    Är det fint?
    Barnvänligt?
    Hur är snorklingen?
    Är det lång flygresa?

Vi bor där varje vinter i lägenhet på Klong Dao (första stranden). Det är fint men det finns ännu finare stränder i Thailand som vi besökt. Fördelen här är mycket svenskar och turism uppbyggd kring longstay.
    Ja, extremt barnvänligt
    Ingen snorkling är riktigt bra men det går från Klong Nin och en bit neråt annars finns utmärkta utlykter.
    Nej, inga poppa som min dotter s'ger och inga delfiner.
    Jepp!

• Salsa

Kul! Tack för svar.
    Nån mer som varit där?

• Thegran

Är det fint?
    själva bebyggelsen är inte spec fin men typiskt thai och väldigt charmigt, men naturen är härlig! finns dock finare ställen i thailand. men vi ÄLSKAR lanta! stämningen, lugnet - helt fantastiskt.

Barnvänligt?
    japp - spec klong dao.

Hur är snorklingen?
    just från stranden finns väl igen toppensnorkling, men det finns flera dagsutlykter att boka som tar en till snorklingsvänligt vatten!

sköldpaddor finns iaf i havet vid öarna utanför :) folk i vår dykgrupp stötte på en sköldis under ytan.

Är det lång flygresa?
    det tar lite tid att komma till lanta. vi flög till bangkok, sen inrikes flyg vidare till krabi, sen taxi från krabi till lanta (med bilfärjan)

• Kina79

Vi var på Lanta för två vintrar sen. Bodee där i fem veckor med våra två döttrar, då 8-9 månader och 2år och 10-11 månader gamla.

Vi bodde i en Bugalow på Lanta Summer House på Klong Dao Beach.
    Det var underbart. Många svenskar,men med barnen såg vi det som positivt. Gångavstånd  in till Saladan. Hela stranden kryllar av restauranger.

Fråga på om du undrar nåt

• resemamman

Någon som varit där? - ja, två gånger i 3 veckor + 2,5 veckor
    Är det fint? - helt ok, inte Thailands finaste. Klong Dao som är den mest barnvänliga stranden är tyvärr en rätt trist strand där vattnet är ganska grumligt. Bo hellre längre söderut, tex på klong nin.
    Barnvänligt? Ja, mycket. 95% svenska barnfamiljer kan inte ha fel..
    Hur är snorklingen? - På Klong Nin finns bra snorkling. Och så finns utflykter med båt
    Finns det delfiner och sköldpaddor? - Inte sett
    Är det lång flygresa? - Ja... Med charter går direktflyg till Krabi, sen ca 2-4h transfer med buss eller båt.

• Salsa

Tack för alla svar!

Många skriver att det är lugnt och skönt och det gillar jag, barnvänligt verkar det ju vara också, kanon!

Svar på tråden Koh Lanta?