• Salsa

Senegal och Gambia?

Någon som varit i Senegal/Gambia?
    Var det fint?
    Barnvänligt?
    Hur var snorklingen, stränderna?

• Svar på tråden Senegal och Gambia?
  • Scillan

Jag har varit där. Jag avskydde Gambia och tyckte att Senegal var underbart. Stränderna i Gambia var fantastiska men vi gjorde misstaget att åka två tjejer. Jag tyckte det var riktigt jobbigt med den omvända prostitutionen. Dels andra turistkärringar som trodde man skulle sno deras hunk för veckan och de som sålde sig själva.

Har rest mycket och är van vid att folk är "på". Jag skulle ALDRIG åka tillbaka till gambia.

• Salsa

Du menar att dom Gambianska männen säljer sej själva men inte dom Senegalesiska? Vad konstigt.

Men vad kul att du gillade Senegal!
    Berätta gärna mer!
    Var nånstans var du/ni?
    Hur var stränderna/snorklingen?
    Maten?
    Klimatet?

• Smilla75

Jag älskar Afrika och därmed även Gambia och Senegal. Visst är dock prostitutionen synlig och tanterna äckliga. Många killar gör det mesta för ett par nya Adidas tyvärr. Stränderna är breda och fina. Vattnet rätt kallt som Atlanten är. Maten bra för att vara Afrika...Här är Gambia bäst pga mer turism tycker jag. Med barn funkar inte dessa länder pga malarian, det vet du nog. Vi hr aldrig tagit profylx men barnen får vänta att åka, högriskområde.

Snorkla kan man inte göra här. Stränder fina som sagt, gul sand. Klimat perfekt. Inte så mkt mygg. Mkt billigt, nästan Thailandspriser. Hyfsad mat. Religionen inget problem. Service inget vidare, det är ju Afrika.

• mamma är bäst

Har varit i Gambia flera gånger, men aldrig Senegal. KÄnner dock till länderna och folket och gissar att det är ganska lika. Liknande natur och klimat (eftersom de sitter ihop) samma kultur och religion (samma stammar i båda länderna). Franska är officiellt språk i senegal, engelska i Gambia. Låt det avgöra...

• Salsa

mamma är bäst:

Jo, att Senegal är fransktalande och Gambia engelsktalande visste jag...men det spelar ingen roll, för jag talar både och.

Smilla75

Malaria ja, det är tydligen inte malariasäsong i december så då behöver man inte profylax enligt vaccinationscentralen.
    Impregnerat myggnät och myggmedel från apoteket har jag hört. Sen är dom rackarna tydligen bara aktiva i mörkret, så då ska man ha heltäckande kläder...

Har ju hört om många barnfamiljer som rest till Senegal/Gambia och det är ju även många svenska barnfamiljer som bor i Afrika längre tid pga. tex Läkare utan gränser, Röda korset etc (Alltså att föräldrarna arbetar i dom organisationerna)

• Salsa

Scillan och Smillan75:

Var nånstans i Senegal, Gambia var ni?
    Vilka platser rekomenderar ni?

• Smilla75

I Gambia var vi i Banjul samt stränderna kring Bakotu. I Senegal var vi i Casamance.

• Salsa

Smilla75:

Gambia var vi i Banjul samt stränderna kring Bakotu. I Senegal var vi i Casamance.

Okej, hur var dom platserna då?
    Banjul vet jag är huvudstaden i Gambia, men dom andra platserna Bakotu och Casamance...var ligger dom mer precist?

Hur var stränderna?

• Smilla75

Bakuto, nog fel stavning dock, ligger vid Atlantkusten det är dit alla charterresor går. Stränderna är ofantligt långa. Det finns inga palmer eller sånt men fin strand. Kallt i vattnet som överallt i Afrika. Ingen snorkling eller sånt.
    Casamance är inget turistställe. Det ligger strax efter gränsen till Senegal, nära Gambia. Vi tog en bushtaxi dit men det var inte så lyckat för vår bil togs av rebellerna som krigar där. De hade nyligen dödat en fransman just där så jag blev rädd men de släppte oss efter en stund. Bättre hålla sig till reguljära vägar men vår bil ville spara in på vägtullen...
    Vi var i Casamance för vi skulle vidare till Guinea Bissau därifrån. Där finns inget hav så inga turister men fina floder som vi gjorde utflykter längs. Mkt fågelliv och fin fauna. Det finns en annan ort längs kusten som man åker till som turist men jag har glömt namnet.

Folket i Senegal är ju mycket trevligare än i Gambia. Skönt slippa de gambiska männen som är väldigt på. De vill ju bara hitta någon som tar dem till Sverige, eller åtminstone köper dem nya gympaskor....Fattigdomen är stor.

• Yanksan

Hej!
    Jag har bott i Gambia ett tag o även varit en hel del i Senegal.
    jag älskar båda länderna, men de är ganska olika. Till ytan lika kanske, men fortfarande olika. Det koloniala arvet skiljer sig ganska mycket beroende på fransmännen och engelsmännen.

Är även gift med en man från gambia!

• OnMyWay

Jag är nyss hemkommen från en nästan 6 månaders vistelse i gambia. hade mina små barn med mig och det funka skit bra! min pappa är från gambia och min kille..

Adama & Awa heter tvillingarna som gjorde världen vackrare 9/5-07
  • Salsa

Är det varmare i Gambia/Senegal på vintern (dec-feb) än Egypten?
    Någon som vet?
    Då menar jag både luft och vatten

• Solrosen77

Har du sett att det går billiga resor till Gambia nu?
    3 000lr för flygstol både 1 och 2 veckor den 16 mars
    och 3500 den 23 mars.

Jag funderar på att ta bonusen med mej ner 1 vecka...!

• Linnéa 82

Älskar Senegal och har jobbat där halvårsvis i snart 10 år nu. Har även varit en hel del i Gambia men tycker personligen att landet är "förstört" av turismen och folk är väldigt "på", i Senegal upplever man en annan gästvänlighet och en helt annan frihet . Milslånga sandstränder och härligt klimat vid kusten, varmt men fläktar skönt. Rekomenderar det verkligen, fungerar även jätte bra att resa dit med barn.
    Hör gärna av er om ni undrar något, arrangerar och säljer resor dit okt-april.

Svar på tråden Senegal och Gambia?