• Aprilpappa

Flyttat tillbaka till Sverige - tvåspråkiga barn

Hej, Vi flyttade tillbaka till Sverige i Januari. Sonen är 1,5 år och har just börjat prata och dottern är 3,5 och pratar bättre Engelska än Svenska.
    Har någon tips om hur vi ska kunna behålla tvåspråkigheten hos barnen, vi vill ju inte att dom förlorar den Engelska som de fått gratis. Vi sökte plats på förskola med engelsk grupp men fick ingen plats. Å andra sidan vill man att de går på den lokala förskolan för kompisarnas skull.
    Alla tips och råd mottages tacksamt.

• Svar på tråden Flyttat tillbaka till Sverige - tvåspråkiga barn
  • 071020

Ha eng böcker hemma, kan titta på eng filmer, tvprogramm

• svirvel

Jag antar att ni föräldrar båda har svenska som modersmål?

071020 Hade bra idéer: böcker, barnfilmer och tv.
    Kanske kan ni hålla språket levande hemma också? T.ex. ha en lek/spelkväll när ni (föräldrar) bara talar engelska med barnen.

• 071020

Vi har tre språk hemma, jag pratar svenska, min man tyska & med varandra pratar vi eng. Undervisar även på eng (jobbar på eng talande skola)

Absolut kan man ha spelkväll med eng tal. fast skulle tro att dottern fixar detta bättre då sonen precis börjat prata. sätt gärna på musik/musiksaga på engelska.

• Aprilpappa

Tack för svaren.

Ja både jag och min hustru är Svenska och visst har vi en hel del Engelska DVD och böcker som vi samlat på oss under åren i England.

Men räcker det att ibland prata Engelska och läsa engelska böcker DVD osv för att bibehålla engelskan hos vår dotter och kommer det räcka för att sonen ska kunna börja prata engelska?

• Aprilpappa

Ingen som har några mer ideer eller känner igen sig i situationen?

• Little J

Hejsan,
    för att hålla ett språk levande måste man fortsätta att prata det hemma så mycket man kan. Dvd och böcker räcker nog inte i långa loppet, särskilt om barnen går på förskola.

Det finns ju en del engelska förskolor på större orter här i Sverige, det kanske kan vara ett alternativ för er?

• Little J

Kom på en till grej som kan hålla ett språk levande; genom att ramsa och sjunga.

• HarperSeven

Jag tror att det är svårt men ni kan prova

www.english4kids.se/

om ni bor i Stockholm eller Göteborg.

Det är också bra att skaffa en engelskspråkig barnvakt. Kanske kan ni hitta någon som kan hämta en dag i veckan. Det var också ett jätte bra förslag med engelskspråkig förksola som har nämts här tidigare.

Vi funderar också på det här eftersom vi kommer att flytta hem från Tyskland så småningom. Vi kommer dock att ha två språk att underhålla, tyska och engelska.

Jag har pratat med en familj som flyttade hem till Sverige från USA. Äldsta barnet var då fem år. De bestämde att de skulle läsa varannan saga på engelska. Men sonen ville inte. Så det slutade med det och sonen glömde engelskan. Jag har också hört att barn måste vara ungefär nio-tio år för att komma ihåg ett språk. Även om de pratar jätte bra engelska och är fem år så kommer de glömma all engelska om de av någon anledning inte har möjlighet att prata engelska längre. Däremot så finns det något kvar. Jag har pratat med en man som bodde i Frankrike tills han var fem år. Han har jätte bra utal och språkkänsla men kan inte skriva på sitt CV att han pratar franska.

Jag tror inte att det räcker med DVD filmer och sagor på engelska. Utan det krävs nog att barnet har en relation med en engelskspråkig person typ förskollärare, lekkamrater eller barnvakt. Det är nog jätte bra om ni kan skaffa engelskspråkiga lekkamrater till era barn.

Jag tror att det finns en fara om man bestämmer att mamman eller pappan alltid ska prata engelska istället när ingen av dem har engelska som modersmål. Risken är att barn blir halvspråkig istället. Det är då bättre att kunna ett språk bra än två halv bra.

Det skulle dock vara jätte intressant om någon i er situation som har varit tillbaka i Sverige några år berättar hur det har gått.

• uvaluva

min sambo har som barn bott i både holland o england, gått i skola, pratat flytande osv. Holländskan tappade han, var sju när de mellanlandade i sverige några år. Men som vuxen flyttade han tillbaka o då fanns språket i bakhuvudet så det var lätt att lära om.

• Little J

De senaste åren har det varit väldigt populärt i England att lära sitt barn ett andra språk i tidig ålder och det finns en uppsjö av olika metoder (dvd, böcker, aktivitetsleksaker etc).

Finns även en hel del att läsa på nätet om man söker på engelska google (google.co.uk) med tex sökorden billingual learning.

• vivexa

Skaffa engelska vänner som har barn och träffa dem ofta så barnen får prata engelska med dem! Om barnen leker "på engelska" så fortsätter de att tycka att det är okej att prata språket. Om bara vuxna pratar engelska med dem så tappar de snart lusten.

• Sofiko

Kanske ar det bokigt, men kanske kan den av er som pratar bast engelska (utal, gramatik) helt enkelt prata bara engelska hemma? Da vaxlar ju barnen sprak beroende pa vem av foraldrarna de pratar med och haller da spraket levande och det ar ju sa man gar tillvaga om man har tva sprak hemma. Men som sagt det kanske inte kanns ratt eftersom ingen av er har engleskan som modersmal, men fungerar gor det nog .

Svar på tråden Flyttat tillbaka till Sverige - tvåspråkiga barn