Vilopuls ???
Va ska vilopulsen ligga på ??
Är 22 år och har en vilopuls på 115
Va ska vilopulsen ligga på ??
Är 22 år och har en vilopuls på 115
En normal vilopuls ligger på ca 60-70 slag/min. Då ska du ha legat still rätt länge med... (minst 15 min, gärna 30)
Vilopuls kan variera, en del ligger nedåt 50 och en del bortemot 80. Mycket beror på kroppsmassa och hur pass tränad man är.
En vilopuls på 115 slag/min är inte normalt. Fortsätter den att ligga så högt bör du söka läkare. Det är väldigt ansträngande för hjärtat med en så pass hög vilopuls under lång tid.
Inget du behöver ringa akut för i natt, men om du legat så högt i flera dagar bör du ringa läkare imorgon.
Är man i normal form ska ens vilopuls ligga på omkring 60 - men genomsnittet är 72.
Min vilopuls ligger på 63 (är 32 år gammal).
Tränar jag så kan jag komma upp i det dubbla ungefär plus lite till.
Ligger runt 150 då
jag är väldigt stressad och orolig och är påväg att bli förkyld kan de ha nått med pulsen att göra också??
äe 166 cm och vägen 80 kg
min vilo puls ligger på 68 .. är en stressad människa lider av panik ångest o så.. men däremot har jag en väldigt snabb puls har
alltid haft ...
Om du är stressad och orolig så ökar pulsen. Likaså vid en infektion eftersom kroppen jobbar hårdare då.
Hur länge har du haft hög vilopuls? Är det bara ikväll du tänkt på det eller har du haft det under flera dagar?
Jag har tänkt på det flera dagar men inte mätt pulsen, gjorde det idag bara.. tog pulsen nyss och då var den på 92 ..
En gång när jag var på läkar besök så han han ja pulsen var ju lite hög, men att det inte var farligt..
Har bra hb 152
och bt har senaste ggr vart 90/60
Om den sjunkit från 150 till 92 bara på den här stunden så är det säkert ingen fara. Men håll koll på den och se till att om du kollar pulsen så ska du ha legat ned i minst 15 min innan du kollar vilopuls, helst 30 min och verkligen vilat... Annars blir det hela missvisande...
ja kollade pulsen nu igen och nu var den på 85 hehe..
har haft en jätte stressig dag med en son som bara har trotsat,
har ont i halsen och är på väg att bli snorig..
Lider ju även av ångest så jag tror att jag inte kan andas så har det kännts flera dagar nu.. så då blir man ju stressad över det.. men jag ska hålla koll..
tack för era svar :D
men de är ingen fara om pulsen är så snabb ibland ? vissa dagar ?
Nä, inte om den bara är så ibland...
Om den är väldigt hög hela tiden i flera dagar/veckor så kan det bli påfrestande för hjärtat men inte om det bara är vissa dagar...
Men man kanske istället bör försöka tänka på vad det är som orsakar den höga pulsen och försöka minska oron och stressen som orsakar den...
Även oro och stress sliter på kroppen i längden...
Lycka till.
Kram
Tror jag har hög puls de flesta dagarna, blir bättre när sonen lagt sig.. hehe..
men är så orolig hela tiden för honom är de inte det ena så är de det andra.. eller så trotsar han..
ska försöka att ta det lugnt vet bara inte hur.. :S
Nä, det är inte alltid så lätt... Man oroas lätt för de små... Men man får försöka varva ned så gott man kan... Tänk nu inte för mycket på det här med pulsen. Tror inte att du befinner dig i riskzonen... Det låter inte som det i alla fall...
Ta hand om dig, och dina...
Kram...
Tack så mycket för dina svar :D
Ne blir ju värre om man ska hålla på att ta pulsen stup i ett..
Tror inte heller att jag är i risk zonen har ju rätt lågt bt..
Sköt om dig själv och tack igen
Ligg ner och vila ca 15 minuter utan att göra någonting...
Sen tar du pulsen, då har du din vilopuls.
Att sitta uppe och göra något ökar ju pulsen lite.
Även om man sitter skönt farmför sin dator ca 15 minuter och sen tar pulsen så är de tändå inte korrekt vilopuls för den kan ju öka då.
Man ser något på skärmen som ökar pulsen
Det är stor skillnad mellan vilopuls och den puls man har vid låg, vardaglig aktivitet.
På morgonen när jag precis vaknat har jag ungefär 45 slag/min. Under dagen är den knappast under 60-70. Det räcker att jag lyfter armarna på morgonen så stiger pulsen direkt.
Man måste vara väldigt nedvarvad för att få sin äkta vilopouls.