• Anonym (sjuk)

Är det farligt att ha bihåleinflamation?

Jag misstänker starkt att jag har bihåleinflamation.
    Har djävulskt ont i ena kinden och det känns lite som att jag har tandvärk i överkäken, ingen speciell tand utan hela överkäken värker och så har jag sprängande huvudvärk. Typiska symptom på bihåleinflamation.

Detta har jag känt av lite då och då under dagen, och när jag pratade med min mamma tidigare idag så tyckte hon att jag skulle ringa till lasarettet för o få en tid.
    Men det gick över efter ett tag så jag struntade i att ringa.

Dumt gjort, för nu gör det ondare än någonsin. Jag kan knappt prata för att det gör så ont

Är det farligt att ha bihåleinflamation?
    Vad gör läkaren när man kommer in med detta?
    Vad kan jag göra för att lindra smärtan?

• Svar på tråden Är det farligt att ha bihåleinflamation?
  • Anonym

har haft, är ofarligt

jag fick rådet att ta ipren och nässpray med kortison MEN jag vet inte om det är vad du har och jag vet inte om det hjälper dig, jag kan ej ställa diagnos via internet och är ej läkare!!!

• Anonym (sjuk)

Okej skönt o veta att det är ofarligt iaf, om det nu är det jag har
    Det gör jätte ont i kinden när jag snyter mig också, det glömde jag o skriva i ts. Hur sjutton ska jag kunna sova inatt :/ suck

• EttElaktTroll

Vanliga symtom vid bihåleinflammation är att en förkylning blir långdragen och inte vill ge med sig. Du får huvudvärk, hosta och tjock snuva . Beroende på vilka bihålor som är angripna kan värken kännas i kinder, kring ögonen, i pannan eller i tänderna i överkäken. Huvudvärken blir oftast värre när du böjer dig framåt.

Du kan få feber, men inte alltid. Oftast känner du dig sjuk och hängig om du har bihåleinflammation. Typiskt är att du inte längre känner dofter som tidigare.

En obehandlad tandinfektion i överkäken kan leda till inflammation i ena käkbihålan.

Spänningshuvudvärk och värk från käkmuskler kan ge liknande besvär och kan misstolkas som bihåleinflammation.

• EttElaktTroll

Behandling
    Det finns en hel del man kan göra själv för att lindra besvären. Till exempel kan man ha högt under huvudet när man sover för att minska svullnaden i näsan och bihålorna. Det är också bra att dricka mer än vanligt så att slemmet blir mindre segt.

Oftast går besvären över av sig själv men ibland kan man behöva kortisonsprej, antibiotika eller få bihålorna spolade och tömda. Om man har svåra besvär eller ofta får bihåleinflammation kan man bli hjälpt av en operation.

När ska man söka vård?
    Om man inte blir bättre inom tio dagar efter att man har fått de första förkylningssymtomen bör man ringa sjukvårdsrådgivningen eller kontakta en vårdcentral.

Man ska söka vård direkt på en vårdcentral eller akutmottagning om man
    får hög feber
    är stel i nacken
    känner sig mycket sjuk och svag
    blir röd och svullen i huden kring ögat eller kinden.

• Anonym

Använd nässpray!!!
    Ta en värktablett och ring läkaren imorgon. Eller så ringer du sjukvårdsrådgivningen, men om det är bihålorna du misstänker så kommer de antagligen bara be dig avvakta till imorgon ändå.
    Är det bihålorna får du antibiotika och då spelar det ingen roll om du börjar med det i natt eller imorgon.
    Det är en bakterieinfektion.
    Vätska som samlats i bihålorna.
    Inget man kanske bör vänta för länge med att behandla då det kan bli svårare att bli av med om man gått med det länge.
    Typiska symtom är att det värker kring ögat, eller ned i tänderna, huvudvärk. Speciellt brukar de göra ont i tänderna om man hoppar.
    Läkaren kan ta en snabbsänka, men det är inte alltid den visar nåt och inte alltid de gör det heller. På en del ställen har de en liten apparat som de kan kolla om man har vätska i bihålorna med, men oftast går de enbart på beskrivning av symtom.
    Kommer de fram till att det är bihålorna får du antibiotika och blir bättre på ett par dagar. I vissa fall (ovanligt) kan de behöva spola rent bihålorna om inte antibiotikan hjälper, eller om det är mycket jox som fastnat där.

• Anonym (nej)

Nej det är inte farligt.
    Jag får bihåleinflamation vid varje förskylning jag har och det är värktabletter som gäller och penicilin.
    Nu sista gången hjälpte inte penicilinet så jag blev rekomenderad av sjuksköterskan på akuten att äta Sinova som är ett naturpreparat som säljs på Apoteket och i hälsokostaffärer.
    Och det hjälpte, tog bara lite längre tid än med penicilin, men det hjälpte.

Svar på tråden Är det farligt att ha bihåleinflamation?