• Svar på tråden International Baccalaureate
  • Caranlachiel

Gick något liknande i 8:an och 9:an, och har flera kompisar som fortsatte med det programmet upp i gymnasiet också. Har bara hört positiva erfarenheter!

Vecka 35 - and counting! (BF 21 mars)
  • llinaa
    Caranlachiel skrev 2009-02-12 09:14:29 följande:
    Gick något liknande i 8:an och 9:an, och har flera kompisar som fortsatte med det programmet upp i gymnasiet också. Har bara hört positiva erfarenheter!
    låter ju bra
  • Caranlachiel
    llinaa skrev 2009-02-12 09:17:15 följande:
    låter ju bra
    Vill du veta något särskilt?
    Vecka 35 - and counting! (BF 21 mars)
  • fairyfloss

Det är mycket svårare än "vanligt" gymnasium. Finns det nån speciell anledning att hon vill läsa det? För det finns ju engelsspråkiga skolor med svensk läroplan också annars om det är därför hon vill läsa där.

• llinaa
    Caranlachiel skrev 2009-02-12 09:19:37 följande:
    Vill du veta något särskilt?
    vill bara veta om de rentalmänt dvs vad andra tycker
  • llinaa
    fairyfloss skrev 2009-02-12 09:19:51 följande:
    Det är mycket svårare än "vanligt" gymnasium. Finns det nån speciell anledning att hon vill läsa det? För det finns ju engelsspråkiga skolor med svensk läroplan också annars om det är därför hon vill läsa där.
    mia 4 barn 9 11 13 15 år gammla går redan på en skola med undervisning på engelska. Vi har bott i Utlandet under några år så de kan språket flytande
  • fairyfloss

llinaa skrev 2009-02-12 09:24:07 följande:

mia 4 barn 9 11 13 15 år gammla går redan på en skola med undervisning på engelska. Vi har bott i Utlandet under några år så de kan språket flytande
    Ja men det är ju bra i alla fall. Jag gick engelskspråkigt gymnasium med svensk läroplan och de som gick IB på samma skola hade det jävligt, MYCKET arbete och väldigt hårda krav. Men om hon vill flytta under gymnasietiden kan det ju vara ett bra alternativ ändå.
  • llinaa

vi bor med pendlingsavstånd i från Malmö. På den skolan barnen går nu på har de 75% at undervisningen på engelskamm de blir säkert mycket arbete men de skall hon kanske klara av för i julas hade hon 280 i betyg

• llinaa

vi bor med pendlingsavstånd i från Malmö. På den skolan barnen går nu på har de 75% at undervisningen på engelskamm de blir säkert mycket arbete men de skall hon kanske klara av för i julas hade hon 280 i betyg

• fairyfloss

Jag hade 320 och jag tyckte min utbildning var svår . Nej men det kommer nog gå bra, bara hon är motiverad men det verkar hon ju vara! Bara hon vet med sig att det är MYCKET svårare än vanligt gymnasium. Jag hade flera kompisar som bytte från IB till vanlig för de tyckte att det var så jobbigt, och fick gå om ett år av det skälet. Och det här var motiverade toppbetygselever. Jag skulle inte rekomendera IB för nån som inte verkligen tänker använda det och t.ex. åka ett år utomlands eller liknande, för det är verkligen sjukt hög standard. Bara min uppfattning om IB!

• llinaa

hon kan ju ändra sig för hon går ju bara i 8an nu. Hon älskar språk och läser nu spanska o tyska i skolan förutom engelskan o svenskan

• Snowflake88

Hej, jag gick på borgarskolan i malmö och läste natur. Jag kände några som gick på IB och känner nu också en kille i min klass i universitetet som gick på IB i en annan stad. Först och främst krävs det mycket mer än 255 poäng, man ska ha minst 295 poäng dessutom är man tvungen att göra ett inträdestest som man måste klara och fördmodligen få bra poäng. IB är trots allt den svåraste linjen att komma in på och de pluggar inte endast språk utan all undervisning är på engelska. Förmodligen är "pluggnivån" på samma nivå gentemot universitetet, man får plugga mycket och om hon är så pass motiverad och ambigiös då borde hon nog söka dit. Hehe jag kommer ihåg på rasterna då vissa elever pratade engelska med varandra och det var smått irriterande XD. Hur som helst, Borgarskolan är den bästa gymnasieskolan i hela Malmö :D.

• llinaa
    Svar på #12
    när jag kollade med skolan hade den elev som kom in lägs 255 i poäng och de var till terminsstarten i höstas.
    jag vet att man läser 6 olika ämnen. Mina barn läser redan nu det mesta i skolan på engelska så språket är inta problem alls.
  • Snowflake88

Alltså det är preliminära intagningspoäng, medel- och lägsta poängen kommer definitivt att höjas, lita på mig. Det har alltid varit så och fungerar på det sättet, varför skulle jag ljuga för dig då jag har varit med om samma saker? Det är verkligen svårt att komma in på IB p.g.a. hård konkurrens och att alla söker dit med bra betyg, dessutom så är det samma på alla linjer i Borgarskolan och Petriskolan eftersom de skolarna är så populära, alla vill komma in där p.g.a. status och gott rykte. Kolla bara på poängen för natur internationell Borgar, 240 poäng som lägsta låter inte alls rimligt. Jag kände en kille som läste den linjen och han hade 315 poäng och alla i han klass hade typ minst 280 poäng.

• llinaa

mm jag vet att de är svårt men hon skall i alla fall göra ett försök sedan får vi se hur de går

• buselibus

En vän till mig gick där och hon var väldigt duktig och fokuserad. Hon ville läsa vidare utomlands sen och nu jobbar hon i England. Hon hade inte så mycket tid till fritid utan fick sitta och plugga mest hela tiden. På sommaren kunde hon dock koppla av lite mer. Vill din dotter arbeta utomlands så är det självklart ett bra program. Vill hon däremot läsa på högskolan i Sverige kanske det passar bättre med t.ex. samhällsprogram med språkinriktning. Har man haft all undervisning på engelska i flera år och sedan ska läsa på högskolenivå på svenska kanske det blir lite jobbigt. Om man inte är van att skriva uppsatser etc. på svenska. Men hur som helst tror jag att det är en bra merit att ha, att man läst det programmet, det är ju känt för att vara krävande.

Jag minns också att det var inträdesprov + betyg, de gör bl.a. engelsktest och mattetest + intervju.

• Thursday

Sen tror ju jag att man inte ska hetsa upp sig så förfärligt över gymnasievalet... det är faktiskt väldigt långt ifrån så avgörande som högstadieelever och deras föräldrar luras att tro.

• llinaa

Vi har bott 2.5 år i Moskva och hon pratar om att studera i utlandet i framntiden men inte i Moskva. Hon pratar om Usa eller England men de är ju ett antal år dit

Svar på tråden International Baccalaureate