• Mandel

Vad sjutton skriver man när man svarar på en bostadsannons?

Måste alltså skriva ett brev.

I annonsen står det bostadsyta, uppvärmning, kallhyra, men inte exakt vart bostaden finns och så står det ref erfodras.
    Måste jag lämna referenser när jag anmäler mitt intresse? Vem kan man ange som referens?

Hur gör man? HJÄLP!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Svar på tråden Vad sjutton skriver man när man svarar på en bostadsannons?
  • Mandel

Finns det ingen som bytt bostad genom annons med skriftligt svar?

• Mandarin

Måste måse du väll inte. Vill hon/han ha det ber dom väl om det. Har du hyrt av mågon förut? privat eller företag de måste ju kunna vara referenser. Glömm inte att kolla up att det går bra att ang dessa som ref...

• Mandel

Jag har hyrt lägenhet av kommunalt bostadsbolag som yngre, men det är minst 10 år sedan...

• Jelin

Har själv sökt (och fått) flera lägenheter genom annonser på tex blocket. Jag brukar helt enkelt skriva lite om mig själv, min situation (jobb etc) och varför jag vill ha lägenheten. Avslutar med ev. frågor om lgh och hur den/de kan kontakta mig för en visning. Referenser har jag aldrig skrivit i det första mailet, det tar man på visningen om det blir aktuellt. Fast även de som efterfrågat ref i annonsen har aldrig bett om det senare ändå...

Lämpliga referenser är förstås tidigare hyresvärd men i brist på sådana kan du ange arbetsgivare etc, som iaf kan styrka att du har råd med lägenheten. Det lägenhetsuthyraren antagligen vill ha ut av referenser är om du sköter dig (inte stör grannar, river sönder saker etc) och kan betala hyran.

Tänk på det ungefär som en jobbansökan, samma regler och sunda förnuft gäller här! :)

Lycka till!

Svar på tråden Vad sjutton skriver man när man svarar på en bostadsannons?