• Ninno

Går man längre över tiden om man inte har förvärkar??

Om man inte har speciellt mycket förvärkar, egentligen bara kraftiga sammandragningar, betyder det då att det tar längre tid innan förlossningen sätter igång?

Jag tycker det verkar som om ALLA har en massa onda förvärkar men jag har bara jättehårda SD som ibland stramar i magen, får lite svårare att andas ibland också.

Jag är redan på BF+7!! Får ångest eftersom jag inte har dessa såkallade förvärkar vad jag vet iallafall.

• Svar på tråden Går man längre över tiden om man inte har förvärkar??
  • Dora

Men om du har jättehårda sammandragningar så har du väl förvärkar. Samma sak?
    Jag hade inte en enda förvärk under mina två graviditeter. Ettan kom på BF+5 och tvåan 39+0.
    Hoppas liten vill komma ut snart. Det är jobbigt att gå över tiden.

• Ninno
    Dora skrev 2009-02-12 11:41:07 följande:
    Men om du har jättehårda sammandragningar så har du väl förvärkar. Samma sak? Jag hade inte en enda förvärk under mina två graviditeter. Ettan kom på BF+5 och tvåan 39+0. Hoppas liten vill komma ut snart. Det är jobbigt att gå över tiden.
    Jaha är mina sammandragningar förvärkar? Jag har ingen aning om skillnaden! Alltså ibland så blir de suuperhårda, speciellt på natten om jag ska gå och kissa. Det gör liksom ont att vända sig. Jag trodde att förvärkar skulle kännas mer som kraftig mensvärk? Mina SD är ju bara hårda och stramande ibland som sagt, men det kanske är samma sak?

Usch vad jag är yr nu hehe
  • Rockenrola

de är ju omöjligt att svara säkert på men min kompis har 2 barno fött dom naturligt men aldrig känt av en värk...

nu väntar hon sitt tredje barn o ännu inga värkar...

kanske har hon haft tur o slipper den smärtan...

• chickenpox

Vet inte men jag hade EN förvärk men massor av samandragningar mot slutet och jag fick sonen i v 43.

• Ninno

Men alltså, är tunga, kraftiga sammandragningar samma sak som förvärkar?? För jag har haft sammandragningar i hela graviditeten men nu på slutet har de blivit mycket kraftfullare har jag lagt märke till. Så det kanske räknas som förvärk?

• MissLilo

Jag hade inga sammandragningar alls med dottern.
    Hon kom i vecka 40 + någon dag.
    2 dgar innan hon föddes kom allt som från en klar himmel och min förlossning började. Men sen tog det 2 sömnlösa dagar att få henne i mina armar också.JAg hade värkar non-stop. Inga pauser här inte. Han bara kippa efter andan. För alla värkar gic in i varandra. INget jag vill uppleva igen. Och önskar någon annan.

Med sonen, barn nr 2. Så Gick jag i princip omkring med en hård kulla från vecka 20. Det gjorde inte ont, magen var bara extremt hård. I vecka 35 kundejag tvingas sakta ner då det blörjade stramma om jag fortsatte springa runt som en tok som jag faktist gjorde. Sonen föddes i vecka 39 + någon dag. Då fick jag riktiga molnadne värkar kvällen innan han föddes. Gick och la mig med en alvedon då jag hade huvudvärk. Vaknade 9 på morgonen av att jag var sååå kissnödig. Reste mig upp för att det inte skulel läcka. Vilel ju ien kissa på mig. Då gick vattnet med ett splash! 6 timmar senare var sonen född.

I vecka 35 när jag åkte in akut till spec bvc för att magen stannat till + han slutat sparka på flera dagar så fick de klia han på huvudet för att väcka han. Han sov så djupt att inte ens vatten, bad, magskakande eller UL hjälpte. Nu blev det i prncip en hinsvepning. Men då var jag öppen 2 cm redan opc mer lär jag ha öppnats imed detta pillande. Oh 5 vekor kvar till beräknad förlossning. Desssa 3 dagar efter så låg jag in sängen och minst rörslse vart väldigt smärtsam. Jag kunde nog ha satt igång allt om jag fortsatt röra mig(vi hade precis flyttat och det vart tunag lyft, och städande och plockande dagarna i ända). Men jag var rädd för att det var för tidigt. Ville ju bli färig hemma först.

• sorrelina

hej! Förlåt att jag lånar din tråd lite ninno, men om det är tvärtom då? Jag har haft lite molande mensvärk som kommit och gått den sista veckan, men inte en enda sammandragning (hade det dock tidigare i graviditeten). Är i vecka 38 nu. Är mensvärk "lika mycket" förvärk som sammandragningar? Hoppas din bebbe vill titta ut snart ninno!

• Aquavit

TS,
    Jag frågade min BM om det eftersom jag själv inte heller har några förvärkar, och hon sa att det har ingen betydelse alls. Det kan komma plötsligt när det väl händer, och det kan hända innan BF eller efter.

Själv har jag 11 dagar kvar till BF och inga förvärkar än.

• bebisgalen

sorrelina skrev 2009-02-12 13:57:45 följande:

hej! Förlåt att jag lånar din tråd lite ninno, men om det är tvärtom då? Jag har haft lite molande mensvärk som kommit och gått den sista veckan, men inte en enda sammandragning (hade det dock tidigare i graviditeten). Är i vecka 38 nu. Är mensvärk "lika mycket" förvärk som sammandragningar? Hoppas din bebbe vill titta ut snart ninno!
    oftas när man har denna "mensvärk" i slutet av graviditeten så e det ofta livmodertappen som e påverkad. Vilket e bra!!! Då händer det ju något.
  • Lovelise

Jag trodde att jag inte hade sammandragningar. Men min bm kände att jag hade en när jag var hos henne.

Alltså - jag känner inte mina sd. Men även min livmoder "övar" sig inför förlossningen...

Har heller inga förvärkar, varken nu i v37 eller med min dotter som föddes för ett år sedan... de riktiga värkarna drog igång direkt - och kort tid efter var hon ute - 11 dagar före bf.

kajsan-kajsan.blogspot.com/

• ebbebulan

Jag kände inga sammandragningar när ja var gravid med sonen förra året, hade heller inga förvärkar o han föddes 5 dagar före bf. Kände för övrigt inte sammandragningarna när jag var in på konrtoll för att vattnet gått, dom riktiga värkarna satte igång med buller o brak några timmar senare.

Snart är väntan över o kommer att vara värd varenda minut. Lycka till!

♥ min älskade bula, ebbe 080424 ♥ www.fruganjansson.blogspot.com/
  • fiamalm

Jag hade aldrig förverkar eller nåt, anade aldrig när lillen ville ut, men ut kom han 10 dar för tidigt med rasande fart, helt oväntat, hade gått och väntat på förvärkar och allt möjligt, men icke....

• Dodis

Vår äldsta kom en vecka innan BF och jag hade inga förvärkar. Från första värken tills han kom ut tog det knappt 9 timmar.

Andra grabben hade jag känningar av sammandragningar men inga obehagliga alls. Från första värken tills han kom ut knappt två timmar.

Så jag tror inte på den slutsatsen.

• eval

Jag hade jättesnälla förvärkar med första barnet, kändes knappt alls, minns inte hur ofta/länge jag hade dem ens. Födde i v37+2. Med andra barnet hade jag förvärkar som inte gjorde ont, men kändes ganska mycket, var 5-7e minut i några timmar en dag före förlossningen, födde i v 37+4.

• Aquavit

Måste bara berätta, jag skrev ju här i tråden i torsdags att jag inte hade några förvärkar och 11 dagar till BF...

Vattnet gick under eftermiddagen, värkarna startade under kvällen och 08.37 fredag den 13'e föddes vår Linus, 10 dagar innan BF.

Så man måste inte ha förvärkar för att vara nära förlossning. Nu vet vi

• Ninno
    Aquavit skrev 2009-02-17 11:10:21 följande:
    Måste bara berätta, jag skrev ju här i tråden i torsdags att jag inte hade några förvärkar och 11 dagar till BF... Vattnet gick under eftermiddagen, värkarna startade under kvällen och 08.37 fredag den 13'e föddes vår Linus, 10 dagar innan BF. Så man måste inte ha förvärkar för att vara nära förlossning. Nu vet vi
    Åh grattis!! :D Va roligt. Då vet jag att det inte är helt kört. Dock är jag på BF+12 idag så vi får se hur det går hehe.
  • emmsan123

Jag hade massor med förvärkar (=sammandragningar) de sista tre månaderna förra graviditeten. Jag gick 6 dagar över tiden. Nu har jag börjat få en hel del sammandragningar igen, jag är i v 24 bara. Det är ju livmodern som tränar sig inför förlossningen, men jag tror att det är väldigt olika hur mycket man får, och jag vet inte om det har nån betydelse för när det sätter igång eller hur lång tid förlossningen tar?

Min finaste, Oskar 060329, lillebror Viktor väntas, BF 090614
  • 010306

Hade inga förvärkar alls med mina 2 första barn & dem kom ung. som de skulle.. ena 5 dar efter bf & andra dagen innan bf. 3:an som jag hade onda förvärkar med gick jag däremot 12 dar över tiden med.

• sidentrassel

har haft en jädrans massa förvärkar och jag är på BF+6 idag. Dessa falsklarm gör mig galen.

Svar på tråden Går man längre över tiden om man inte har förvärkar??