• isire

Lägsta ersättning - fattar ingenting av föräldrapenningen

Jag har under senaste åren jobbat lite här och lite där, som högst två månader sammanhängande...när jag ringde försäkringskassan för att fråga hur det funkade med föräldrapenning då så sa handläggaren att jag kunde återkomma efter rul så kunde vi diskutera saken då men att jag kunde göra en preliminär beräkning på deras hemsida. Sagt och gjort, det gjorde jag. Eftersom jag inte har haft någon vidare inkomst senaste året kollade jag på lägsta ersättningen, den som är 180 kr om dagen. Men då står det att man bara får utnyttja 90 dagar a' 100 procent. Om det skulle beräknas på inkomst har jag 420 dagar att räkna på, varför är det bara 90 om det är lägsta ersättning?

Jag hoppas verkligen att jag missat något stort här...vill inte ringa igen och få samma oartiga svar, därför väntar jag till efter rul men är ändå nyfiken redan nu eftersom vi planerar ny lägenhet etc.

• Svar på tråden Lägsta ersättning - fattar ingenting av föräldrapenningen
  • Stormymysilusan

Jo du försäkringskassan är hemsk i det fallet. Jag har inget fast jobb men jag har jobbat på samma ställe sen sommaren 07. Jag blev gravid och fick lite problem så jag gick på havandeskapspening, det ångrar jag idag för det gjorde att jag fick lägsta ersättningen för jag skulle ha jobbat en månad lägre då skulle det inte ha varit några problem. Jag började jobba igen efter 2 mån mammaledig för det första komme det aldrig några pengar från dem och sen var det så lite så jag hade inget val än att börja jobba igen.

Nu är jag gravid igen, och mina problem har börjat, men jag vägrar gå på havandeskapspening eftersom jag inte vet hur de räknar min anställning. Så jag har pratat med min chef. Så jag ska jobba så länge det går. Jag är beräknad den 5 juni så jag ska försöka jobba till maj men sen får jag se. Men då har jag läst att de är ännu segare med föräldrapenningen nu. Jag har inte tagit ut eftersom jag jobbat och jag får så lite så jag tar aldrig ut mina dagar. Men jag hade hoppats på att få gå hemma lite längre den här gången eftersom jag inte kunde vara hemma med den första....så försäkringskassan är ett slag för sig och det går inte att få tag på folket. Min första föddes i April jag skickade in ansökningar om föräldrapenning redan i slutet av April och de pengarna fick jag inte fören min sambo ringde och frågade vad vi skulle leva av...efter att jag ringt flera gånger...jag fick pengarna i Augusti...så jag har inte mycket för dem...för det första borde man få kunna vara hemma mer än 2 mån med sitt barn utan att behöva oroa sig om pengar. Jag har aldrig fått njuta av att vara förälder och jag är nog inte ensam där ute...

• ladydivine

Jag vet inte om jag missförstår men du har ju 90 dagar med lägsta nivå, 180 kr/dag
    Sen resten av dagarna har du lägsta föräldrapennigen 180 kr även det, 330 dagar eller vad det blir.

Jag vet inte om det var det du ville ha svar på....

• santina

hej, jag anmaler alla mina foraldradagar via internet och brukar fa ersattning inom en manad. da jag planerar max tva manader i forvag, tycker det ar smidigt sa. har du anmalt via inet? det sags att iom det ar mindre folk som gor sa sa gar det snabbare, prova, jag ar jattenojd. du kan ocksa ga till deras kontor i din stad och be om att fa bli uppringd, det gjorde de for mig nar jag hade en fraga som de inte kunde besvara direkt. lycka till, hoppas du kommer att fa battre behandling nu, stormymysilusan.

• isire

Jag uppfattade det som att man bara fick 90 dagar och sen inget mer. Sååå...det är alltså i princip 420 a 180 kr det blir?
    Tänker jag rätt.

• ladydivine

Japp, precis så blir det =)

• isire

Nu lättade en STOR sten från hjärtat!
    Puh...att det ska vara så krångligt att förstå.

• oktoberbebis09

hejhej.. är fundersam även jag..
    så det skulle innebära 5400kr per månad ungefär..
    ska man dessutom skatta på dessa 180kr eller är dem skattade och klara? skulle ju vara väldigt konstigt isf. tänk er en ensamstående arbetslös kvinna med lägenhet och en bebis att försörja, det blir ju bara knappt 3800 kvar då.
    tacksam för svar

• Ghorath

Tyvärr tror jag de 180kr/dag skattas. kommer tyvärr inte riktigt ihåg men minns det som man inte fick ut något knappt.

• oktoberbebis09

är det ngn som dessutom vet hur dem räknar ut fp? jag har bara vart timanställd dem senaste 2 åren och nu dem senaste månaderna har det inte funnits mycket jobb alls.. om jag skulle jobba som en galning fr.o.m. nu (är bara i v5) hur tittar dem tillbaka på min inkomst? ngn som vet? senaste 3 mån, 6 mån?

• Ghorath

Tror det är säkrast att du ringer dom. Jag hade stora problem med dom men när jag kunde visa att det var en inkomst som var stadig och inte bara någon engångsgrej så fick jag räkna allt.
    Och tyvärr så när jag tänker efter så vet jag att jag skattade på det jag fick ut men fick inte lägsta belopp. min fru fick det men det var samtidigt som de var flera månader sena med utbetalningarna så vi fick helt plötsligt ca 10000 från FK. tror det var för ca 3 månader.

• Mattilda

skatten är 23 % på dom pengarna..jag kommer få ut 5700 och jag har lite mer än lägsta beloppet så du borde få ut runt 5k skulle jag tro..

• Mattilda

och i ditt fall som är ensamstående kommer du utan problem att få soc bidrag så att du klarar dig så du kan nog vara lugn :)

• oktoberbebis09

Jag är inte ensamstående
    Men mitt första inlägg så tänkte jag bara på dem som är det, det vore ju konstigt att det ens är ok att ha 180kr som lägsta belopp.. det låter sjukt lite i mina öron.. men som du sa, ensamstående och arbetslös med barn så får man nog lite mer hjälp än att bara leva på lägsta beloppet. som tur är tjänar sambon bra och vi har börjat spara ca 8-10.000 nu varje månad. Har ytterligare 7½ månad på oss men saker och ting ska inhandlas på vägen oxå

Svar på tråden Lägsta ersättning - fattar ingenting av föräldrapenningen