• Sarita

Har ni sett bilder på åttlingarna? Har de sond in i munnen??

Jag såg just en bild på de amerikanska åttlingarna, och det ser ut som om de har sond in i munnen? Fasttejpad och allt? Brukar man göra så? Min son hade sonden genom näsan.... Verkar obehagligt att den ska gå genom svalget??

Bilden var i papperstidningen så jag kan inte länka...

• Svar på tråden Har ni sett bilder på åttlingarna? Har de sond in i munnen??
  • Lappen

det är beroende på. själv har jag sett sond genom munen..

♥ (¯`°?.¸ ♥ Emanuel & Ristin ♥¸.?°´¯) ♥
  • hejpa

våra killar har haft sond både genom munnen och näsan.. och det var i sverige ^^

• losy

I Sverige sätter man sond både i svalg och näsa.
    Eftersom näsan är liten och trång och även den minsta storlek på sond blir rätt tjock förhållandevis, så borde alla barn ha sonden i munnen.
    Men på svenska barnsjukhus tänker man utifrån varje liten individ. Ser man att barnet har obehag av sonden i näsan sätter man den i munnen istället och tvärtom.

• Sarita

Tack för infon! Min son var inte prematur och alltså inte så liten när han låg på neo, kanske därför det aldrig var tal om sond genom svalget...

• Written Fiction

min son har sonden i näsan, prematur född i vecka 27+3. Har aldrig haft sonden i svalget.

• hejpa

i uppsala hade mina grabbar sonden genom munnen, när de hade CPAP. om jag minns rätt. men när vi kom tillbaka till eskilstuna så fick de ha sonden i näsan jämt.
    det blir väl svårare att ha den i munnen ju större barnen blir också, de drar ju lätt ut den och sådär. tror det är enklare att ha den i näsan. men mina var så små då så de rörde sig ju knappt ens...

• Written Fiction

Hm.. Det kanske skulle underlätta på min grabb? Han är väldigt beroende av sin CPAP men har som sagt aldrig haft sonden genom munnen istället för näsan.

hejpa skrev 2009-02-12 21:40:28 följande:
    i uppsala hade mina grabbar sonden genom munnen, när de hade CPAP. om jag minns rätt. men när vi kom tillbaka till eskilstuna så fick de ha sonden i näsan jämt. det blir väl svårare att ha den i munnen ju större barnen blir också, de drar ju lätt ut den och sådär. tror det är enklare att ha den i näsan. men mina var så små då så de rörde sig ju knappt ens...
  • hejpa

Written Fiction skrev 2009-02-12 21:47:37 följande:

Hm.. Det kanske skulle underlätta på min grabb? Han är väldigt beroende av sin CPAP men har som sagt aldrig haft sonden genom munnen istället för näsan.
    verkar som att de inte gör så på alla sjukhus. du kan ju kolla om det kan vara en möjlighet och om det skulle göra någon skillnad :) de har ju så små näsborrar, förstår inte hur de ska få plats med både sond och cpap, men det verkar ju som att det går iaf ^^ fast nog tyckte jag att det verkade lite bökigt i början, men sen var de ju som sagt väldigt små, mina kids.
Svar på tråden Har ni sett bilder på åttlingarna? Har de sond in i munnen??