• Bonanza

Hjälp mig välja ny tapet till köket!

Vårt kök är ett vanligt enkelt rätt litet kök. Med tapeter som fått fettfläckar och kritdekorationer pga småbarn. Och nu har jag insett att vi nog måste ta och byta tapeter, men jag vet inte riktigt till vilka? Vi har träluckor, och jag vill minska intrycket av trä. Liksom dämpa det. Måste det bli vita tapeter då? Det är så satans opraktiskt i ett kök när man har småbarn.

Bilder på köket finns här: www.styleroom.se/album/5006

Jag gillar pastell och ljust, men också färger och t.ex. blommor. Tapeter med Josef Frank-mönster är underbara, men lär väl snarare göra köket skrikigt än minska intrycket av trä?

Hjälp tack!

• Svar på tråden Hjälp mig välja ny tapet till köket!
  • La Lola

Ska det vara fondvägg eller tapet i hela köket?

*mamma till Alma 8 år, ev planerat snitt med nr 2 runt den 4 mars.
  • Bonanza

La Lola skrev 2009-02-12 12:10:10 följande:

Ska det vara fondvägg eller tapet i hela köket?
    Jaa du. Vet inte riktigt. Hela köket tror jag, det är liksom bara två små väggar, och så några centimeter vid fönstret också. BLir nog lite fjuttigt med fondvägg när det är så lite yta?
  • La Lola
    Bonanza skrev 2009-02-12 12:11:33 följande:
    La Lola skrev 2009-02-12 12:10:10 följande: Jaa du. Vet inte riktigt. Hela köket tror jag, det är liksom bara två små väggar, och så några centimeter vid fönstret också. BLir nog lite fjuttigt med fondvägg när det är så lite yta?
    Nja, det kan funka....
    För mycket mönster kan göra köket "rörigt"....

Här är mitt förslag.
    Denna har vi som fondvägg i våran hall (övriga väggar är vita) o jag tror den skulle funka ihop med trä.

www.rusta.se/atrium_6070_turkos_blomma_p20301786.html

Rustas tapeter tycker vi är kanonbra förövrigt!
  • TinaLi

Lite halvmodernt med mönster tycker jag ni ska ha!

kanske den här som fond och en svag grön på resten!?
    www.tapetshopen.se/pub_images/large/131_Wild_Flower_3324.jpg
    Kan bli lite grillig...

Den här funkar fintfint med trä:
    www.tapetshopen.se/pub_images/large/4744_mat_853.jpg

Fin som fondvägg o nån svagare brun nyans på resten. men tycker även den kan funka i hela köket:
    www.tapetshopen.se/pub_images/large/84904_vardag_1893.jpg

Tycker iaf ni ska ha en mönstrad lite halvmörk, för att ta bort fokus på träluckorna!
    Lycka till!

• La Lola
    TinaLi skrev 2009-02-12 12:24:31 följande:
    La Lola: den va fin!
    O jag gillade din första gröna variant!
  • TinaLi

La Lola skrev 2009-02-12 12:25:20 följande:

O jag gillade din första gröna variant!
    ja den är frän! men kan kanske bli lite grillig/jobbig i ett kök...
  • La Lola
    TinaLi skrev 2009-02-12 12:26:51 följande:
    La Lola skrev 2009-02-12 12:25:20 följande: ja den är frän! men kan kanske bli lite grillig/jobbig i ett kök...
    Nja...jag tror iaf att den är snygg ihop med Ts luckor o möbler.
  • Bonanza

Men blir det inte väldigt skrikigt? Med mörkt golv, jättemönstrade tapeter, träluckor? *funderar*

• La Lola
    Bonanza skrev 2009-02-12 13:25:23 följande:
    Men blir det inte väldigt skrikigt? Med mörkt golv, jättemönstrade tapeter, träluckor? *funderar*
    Jag tänker så här; grön tapet (för jag tycker att TinaLis första variant var snyggare än mitt förslag), o trä passar ihop.
    Natur lixom.
    Grönt o brunt/trä är jättesnyggt tillsammans tycker jag.

Så jag tror att nåt sånt skulle bli jättesnyggt!
  • 02Smulan

Ja mitt tips är ju tvärt om, hellre en gråmönstrad tapet, för att ta upp golvfärgen istället för träfärgen på luckorna. (som en grön eller brun färg gör)
  • TinaLi

02Smulan skrev 2009-02-12 13:43:24 följande:

Ja mitt tips är ju tvärt om, hellre en gråmönstrad tapet, för att ta upp golvfärgen istället för träfärgen på luckorna. (som en grön eller brun färg gör)
    Ja eller mönstrad räcker nog, för det tar bort blicken från luckorna. Men man kanske ska undvika grönt och brunt i för stor skala. Kanske vill ha mer kökslig känsla än skog i köket!?
  • timalillah

Jag har denna tapet i mitt kök. Inredningen är i cerise och svart och vitt, är själv väldigt nöjd

• fam kaos

Jag hade helt klart satsat på en pigg ljus gul färg i köket. Tycker gula kök är allra snyggast och det är i köket man (iallafall vi) vaknar till en ny dag.

Svar på tråden Hjälp mig välja ny tapet till köket!