• Analoga

När bör ett barn kunna snöra på sig skridskor själva?

Ja, när förväntas de klara det själva i förskola och skola? Vilken ålder?

• Svar på tråden När bör ett barn kunna snöra på sig skridskor själva?
  • Blyger

Skridskor.... jag vid 9-10 års ålder bör de väl klara det....

• Shea 1

Jag är lärare och man brukar få hjälpa till att knyta på de flesta barn i tvåan. I trean kan några knyta själva, kanske mest de som spelar bandy/hockey eller håller på med konståkning...

• besser

Min 10-åring får hjälp med skridskor, men jag tycker helt klart att han BORDE kunna själv. Han kan knappt knyta skorna själv. Eller rättare: han kan, men är för lat, så därför kliver han bara i och ur skorna och får alltså aldrig den knyt-träning som behövs.

• Analoga

Ja, jag tycker min 11 1½-årige styvson är lite sen som fortfarande inte knyter skridskor själv! Undrar om han inte är ensam i klassen?

• Einstein

Fast att knyta skridskor kräver ju även att man kan dra åt ordentligt så de blir stadiga. Därför kan det vara bättre att få hjälp än att knyta själv. När de klarar det själva beror nog snarare på vana än på ålder.

• Einstein

Analoga skrev 2009-02-12 13:17:24 följande:

Ja, jag tycker min 11 1½-årige styvson är lite sen som fortfarande inte knyter skridskor själv! Undrar om han inte är ensam i klassen?
    Jag tror det beror på hur skridskorna är konstruerade. Jag tycker att det är svårt att knyta min sons skridskor. Jag kan inte knyta dem tillräckligt hårt ens! Min son är bara 7 år, så då tycker jag det är okej att han inte knyter själv. Fast när jag är med honom på hockeyträningen så får någon annan knyta!
  • Mylingen

I min sons förskoleklass åker de skridskor en gång i veckan. Nu säger pedagogerna att de flesta klarar av att få på sig skridskorna själva, men de flesta har säkert snabbspännen (eller vad det nu heter... som på slalompjäxor) så det är ju enklare än snörda skridskor.

• Einstein

Mylingen skrev 2009-02-12 18:55:39 följande:

I min sons förskoleklass åker de skridskor en gång i veckan. Nu säger pedagogerna att de flesta klarar av att få på sig skridskorna själva, men de flesta har säkert snabbspännen (eller vad det nu heter... som på slalompjäxor) så det är ju enklare än snörda skridskor.
    Ja, för jag skulle då inte släppa ut min son på isen om han knutit sina skridskor själv. Det finns inte en chans att han ska klara att knyta den hårt nog. ...när inte ens jag fixar det! Jag skyller på att jag har ont i ryggen och dåligt tålamod! Det slår aldrig fel, jag drar alltid i fel snöre!
Svar på tråden När bör ett barn kunna snöra på sig skridskor själva?