Nybörjare i stickning...
Vi som är nybörjare i stickning kan här samla både tips och råd till varandra. Även erfarna stickare är välkomna i denna tråd
Vi som är nybörjare i stickning kan här samla både tips och råd till varandra. Även erfarna stickare är välkomna i denna tråd
Åh vad bra med en sån här tråd!
På youtube finns det intruktionsfilmer!
Imorgon kväll kommer två stickor nr 4 som jag ska få låna av lilla mamma *längtar*
Jag har verkligen aldrig stickat förut, men är jättesugen på att börja nu. Bad henne skicka med en "lär-dig-sticka-bok" för barn som jag fick för säkert 20 år sedan..
Jag började sticka när jag var gravid, gjorde en "lappfilt". Sen har jag fortsatt och har stickat några trekants-sjalar och det sista jag gjorde var en mössa till sonen. Det är det mest avancerade jag gjort för då stickade jag avi för första gången!
Roligast är att sticka med strumpstickor tycker jag. Det är relativt enkelt också att börja med sånna tjocka stickor. Jag rekommenderar verkligen att man provar att sticka trekants-sjal om man är nybörjare, det går hyfsat fort och är enkelt och dessutom blir det snyggt!
Brevid mitt jobb finns ett stickcafé!! Fast jag undrar hur länge det kommer gå, är sällan folk där men det är en kul idé.
vart bor ni någonstnas? Min första sak jag stickade var en bebiströja, sedan stickade jag matchande blöjbyxor
tänkte ta kort på dem och lägga upp dem i mitt fotoalbum. Nu håller jag på att sticka en bebiströja. Jag har en tröja som är påbörjad sedan länge tillbaka.. har stickat fram och bakstycke, håller på med ärmarna nu.. sedan är det att sy ihop och sedan sticka krage..
julie212 skrev 2009-02-19 23:38:55 följande:
Nja, mönster är inte så svårt om man vet vad alla förkortningar betyder.
Det finns bara avig och rät, sen kan man ta omtag, öka på eller dra ihop. För att snurra/fläta tar man några maskor senare eller tidigare än i "ordning".
Jag har också tagit upp stickning igen efter ett antal år. Jag har också lite problem med att följa mönster men det är väl bara att träna antar jag. SÅg igår att Ackademiebokhandeln säljer en bok som heter Sticklexokon eller något åt det hållet. En fyrkantig grön bok som verkade jättebra. Någon som har den, eller vet någon annan bok som har förklaringar och kanske lite lätta mönster.
Har ni tittat på www.garnstudio.se ?
Trådar som handlar om stickning har jag svårt att hålla mig borta ifrån
Att läsa mönster är inte så svårt, bara man tar det lugnt och ett steg i taget. Man behöver lära sig några ord och förkortningar, men sedan handlar det bara om en maska i taget. Egentligen så är stickning väldigt enkelt. Det finns räta och aviga maskor, samt ett par olika typer av ökningar och minskningar. Det är allt. Sedan handlar det bara om olika kombinationer av dessa. En maska i taget så blir det inte så komplicerat, även om resultatet kan se hur krångligt ut som helst. Men visst. Lite övning krävs det ju också.
Ett tips är att med en gång lära sig läsa engelska mönster. Utbudet av gratis mönster på internet är enormt om man läser mönster på engelska, och de är oftast tydligare och enklar än de svenska.
julie212 skrev 2009-02-22 20:36:50 följande: