• Denim

Induktionshäll eller inte?

Vi ska göra vid vårt kök och bla. byta ut spisen mot en inbyggd häll och ugn. Vi funderar nu på om vi ska ha en induktionshäll eller en 'vanlig' glaskeramikhäll. Vilka är för- resp. nackdelarna med de båda? Induktionsshäll känns ju 'modernt' och så men är det eg. så mycket bättre än den andra?
    Hur har ni resonerat?

• Svar på tråden Induktionshäll eller inte?
  • Walk on by

Efter att precis köpt induktion så säger jag: induktion. Den kokar ju upp vattnet fortare än i en vattenkokatre dessutom är plattorna knappt varma efteråt! och den drar mindre el.

• Barbabok

Induktion säger jag med som haft båda. Det går superfort och är bra.

Jag är med parvel
  • smurfans

Har också induktion och är supernöjd. Skulle aldrig kunna byta till en annan spis...

• gamla plum

Kan man använda sin gamla gjutjärnspanna på den?

• Cherie

Om du har en riktig gjutjärnspanna, dvs i järn , så funkar det fint! Du kan testa med en vanlig kylskåpsmagnet, om den fäster i botten på pannan så funkar den på induktionshällen.

• Innna

Helt klar induktion. Jag jobbar på bosch och siemens som service tekniker och har hållt på med hällar dagligen i två år. Finns inget som slår Induktion när det gäller snabbhet eller kontroll.

Ta en magnet, vilken som helst, funkar med en kylskåpsmagnet. Ta fram alla kastruller ur skåpet och sätt dig och testa, fastnar magneten så funkar pannan/kartrullen på induktion.

Lycka till!!!

• Denim

OK, ni har övertygat mig , det får bli induktion.

Innna: Det är faktiskt Siemenshällar vi tittat på i första hand, finns det någon modell du kan rekomendera? Vi behöver inget alltför fancy utan en standard variant, har t.ex. kollat på en EH775501E

• empresskaren

[citat]
    Induktion säger jag med som haft båda. Det går superfort och är bra.
    [/citat]

Ja, det är helt sant...den enda nackdel att jag kan tänka på är om du har ingen induktionspannor och måste köpa nya!

Det finns en combispis också med 2 induktions plattor och 2 vanliga om du vill ha det.

• Denim

Har kollat med magnet i vårt grytskåp och kommit fram till att vår wok, gjutjärnsgryta och gjutjärnsstekjärn funkar, de som inte funkar är gamla IKEA grytor (typ sådana jag köpte när jag flyttade hemifrån för 15 år sen), gamla IKEA stekjärn och -tyvärr- våra fina (titan?) stekpannor.
    Men nya grytor som funkar på induktion kan man ju köpa billigt på IKEA så det går ju att lösa (när man ändå ska renovera hela köket och köpa ny häll/ugn/fläkt och diskmaskin känns några grytor och stekjärn som en ganska liten utgift i sammanhanget...)

• gamla plum

Cherie skrev 2009-02-12 16:31:11 följande:

Om du har en riktig gjutjärnspanna, dvs i järn , så funkar det fint! Du kan testa med en vanlig kylskåpsmagnet, om den fäster i botten på pannan så funkar den på induktionshällen.
    Den är ifrån 50-talet så jag kan inte tänka mig något annat.
    Ska prova med magnet. Vill ju inte göra mig av med den, eftersom det är stekpannan som fanns i mitt föräldrahem under hela min uppväxt.
Svar på tråden Induktionshäll eller inte?