• Modesty1

3700 kr i elräkning.. varje månad. Är det extremt mycket ?

Hejsan !

Har en fråga till er som enbart använder direkt el för att värma upp ert hus.

Har ni lika höga elräkningar som oss ?
    Dom 3 senaste månaderna har våra elräkningar legat på 3500-3700 kr. Det är vansinnigt mkt tycker jag.

Vi bor i ett radhus (en plans) på ca 125 kvm.

Vi förbrukar ca 3600kwh per mån.
    Vi har mellan 19-20 gr inomhus. Så vi har inte så supervarmt hemma.

• Svar på tråden 3700 kr i elräkning.. varje månad. Är det extremt mycket ?
  • Julutzi

Låter normalt tycker jag.... Vi har jordvärme, 1planshus med källare, och betalar (nu på vintern) ca 2700-2800 kr i månaden....

♥ Mamma till Julia 030527 och Emilia 080108 ♥
  • lovemyboys

Vi ligger runt 3000 kr/månad nu under vintertid....men jag tänker inte på d....lampor e tända,tvättmaskinen går,å varmt inne har vi.....ja,jag gör som jag alltid brukar göra...

Vi bor i 2-plansvilla 90*90 kvm.

Bättre en hängmatta i parken...än hängpattar till marken.....
  • lovemyboys
    lovemyboys skrev 2009-02-12 14:21:45 följande:
    Vi ligger runt 3000 kr/månad nu under vintertid....men jag tänker inte på d....lampor e tända,tvättmaskinen går,å varmt inne har vi.....ja,jag gör som jag alltid brukar göra... Vi bor i 2-plansvilla 90*90 kvm.
    Måste ju tillägga att vi har varmlufts-pump + stödelement.
    Bättre en hängmatta i parken...än hängpattar till marken.....
  • xenaa

Vad har ni för elavtal?

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • Karlsson

Frågan är väl hur många kilowatt ni gjort av med eftersom elpriset kan skilja lite grann mellan bolagen.

December månad gjorde vi av med 2699 kWh

Januari månad 2981 kWh

Vi bor i gammalt fristående 2 planshus med taskig isolering på vinden.

• jummie

Priset ligger väl ca 1 kr per KWh? Så då är det väl rätt så korrekt om ni förbrukar så mkt som ni gör.

Det är skitdyrt att ha direktverkande el speciellt nu när det är så j-a kallt!

Ni får se över er förbrukning helt enkelt...trist men sant.

• fredrikannsofie

jummie skrev 2009-02-12 16:20:07 följande:

Priset ligger väl ca 1 kr per KWh? Så då är det väl rätt så korrekt om ni förbrukar så mkt som ni gör.Det är skitdyrt att ha direktverkande el speciellt nu när det är så j-a kallt!Ni får se över er förbrukning helt enkelt...trist men sant.
    Absolut, det är svindyrt att värma med el... Jag lovar, det lönsar sig snabbt att byta ut värmesystemet. Jag värmer nu ned ved och har ett vattenburet system kopplat till det. Min kostnad för ALL el, alltså både hushållsel och värme, ligger på 500-600 kr/månad nu på vintern och hälften av det på sommaren. Jag är lite småsnål och "tar" att det är småkallt när jag vaknar men fasiken vad med cash jag sparar!
  • fredrikannsofie

fredrikannsofie skrev 2009-02-12 16:24:35 följande:

jummie skrev 2009-02-12 16:20:07 följande:
    Absolut, det är svindyrt att värma med el... Jag lovar, det lönsar sig snabbt att byta ut värmesystemet. Jag värmer nu ned ved och har ett vattenburet system kopplat till det. Min kostnad för ALL el, alltså både hushållsel och värme, ligger på 500-600 kr/månad nu på vintern och hälften av det på sommaren. Jag är lite småsnål och "tar" att det är småkallt när jag vaknar men fasiken vad med cash jag sparar!
    Tillägg: Huset är på c:a 130 kvadrat som jag har...
  • Bluemoon17

vi har samma pris för elräkningen fastän alla elementen är avstäng o använder oss av värmepumpen....o ibland tänder vi brasan...

• JoPoAnWi

vi har ungefär detsamma, bor i ett 2plans-hus på ca 165 kvm.

Mamma till 4 goa killar
Svar på tråden 3700 kr i elräkning.. varje månad. Är det extremt mycket ?