• Längtarflickan

Vad sa din chef till dig innan du gick på ledighet?

Jag måste bara höra hur andra chefer beter sig. Kan inte riktigt släppa min nämligen.
    Jag har en månad kvar till BF och min chef har aldrig varit särskilt förtjust i att jag ska ha barn (kan tillägga att jag arbetar på ett litet företag med 4 andra) Inte under hela tiden frågade hon hur jag mådde. Under hela hösten arbetade jag heltid utan att vara hemma en enda dag och gjoder stora förbättringar på företaget. Sista dagen frågade hon när jag tog på mig jackan-ska du gå nu? Jag fick en lätt kram absolut inget mer, ingen present, inget tack, inget lycka till...kännde mig så ledsen. Är chefer så här på fler ställen eller är det min som har stora problem?

• Svar på tråden Vad sa din chef till dig innan du gick på ledighet?
  • Hanniz84

usch, va tråkigt...

förra gången jag va gravid o fick MA, så brydde sej varken min chef lr arbetsledare, dom fråga inte ens hur jag mådde efter det...
    så chefer kanske inte bryr sej!?.. fast jag tycker det är en konstigt beteende..

dock... så denna graviditet har min chef varit på mej väldigt mkt om att jag absolut inte får jobba själv, o jag måste ta d lungt, o vill jag gå hem tidigare så ska han hjälpa mej att få göra det osv...
    vet inte va som hänt m han.. haha

• Längtarflickan

Så jäkla trist verkligen...

men va bra att din manliga chef fattat bättre
    min är kvinnlig oc tänker bara på sitt företag som kommer gå dåligt pga att jag är borta...men jag är inte livegen henne precis...

• CeeJay

Jag har för mig att vi inte har gjort så stor sak av det på mitt jobb heller när det varit dags för mig att gå på föräldraledighet. Men då har jag varit sjukskriven länge innan barnet föddes. De chefer jag haft under graviditeterna har självklart frågat mig hur jag mått osv och så ofta som möjligt informerat mig om vissa saker som händer på arbetsplatsen trots att jag varit sjukskriven/föräldraledig.

Ingen av mina kollegor har fått någon present eller så när vi gått hem inför föräldraledigheten, däremot har kollegor inkl chef samlat en slant och köpt en present till barnet när vi väl kommer och hälsar på första gången.

Några tänker nog så här att man är ju "bara" tjänstledig. Ta med dig lite fikabröd och visa upp bebisen ändå på arbetsplatsen när du känner dig mogen. Bara för att chefen är en sur-mupp kan ju du ändå vara "snäll" tillbaka Men ett lycka till tycker jag dock hon kunde klämt ur sig!!

• mamma28jul06

På mitt förra jobb kallade en av cheferna att man var sjuk när man var gravid. Fast man var där och jobbade så sa han högt och tydligt när någon blev gravid (nästan varje dag till dess man gick på föräldrar ledighet) jaha har du också blivit sjuk då.graviditet är en sjukdom. han tyckte att det var ett jätte roligt skämt men jag tycker inte att man ska behöva stå ut med sådana påhopp.
    Min nya chef sa bara: grattis och du ska få en löneförhöjning innan du går på ledigheten..lite skillnad på chef och chef.

• Barbabok

Min önskade mig lycka till med allt och hoppas att du kommer och hälsar på. Chefen 50+ och karl.
    En annan kollega fick en present när hon fikade första gången och visade bebisen, då hade alla samlat, antar att det blir samma för mig.

Jag är med parvel
  • Hanniz84

mamma28jul06 skrev 2009-02-12 14:58:36 följande:

grattis och du ska få en löneförhöjning innan du går på ledigheten..lite skillnad på chef och chef.
    det kommer jag oxå att få :)
  • Mimmi P

Min chef är konstigt nog en av mina bästa kompisar så vi har en massa kontakt trots att jag varit sjukskriven sen v 27 och det var tom han som tvingade mig att åka hem från jobbet eftersom han såg att jag inte mådde bra. Jag är i v 39 nu och har under hela sjukskrivningen (utom julveckorna då) tagit mig till jobbet åtminstone en gång per vecka för att få träffa lite folk och även följa upp lite frågor som jag tyvärr blev tvungen att lämna lite hastigare än jag tänkt.

Jag tror att chefen brukar se till att det skickas blommor hem när bebsien väl är född. Sen uppskattas det ju jättemycket av alla om man skickar en bild på bebsien och även kommer förbi och hälsar på och visar upp underverket.

Jag måste säga att jag blev väldigt förvånad över att alla är så positivt inställda till föräldraledighet och sånt på mitt jobb, jobbar som konsult och där är ju alla sålda timmar det vi tjänar pengar på så att ha nån som går hemma 1,5 år är ju mycket förlorade pengar men jag har inte hört nån gnälla om det och då tror jag att det kommer vara runt 10% föräldralediga samtidigt till sommaren hos oss, vi har babyboom :).

Svar på tråden Vad sa din chef till dig innan du gick på ledighet?