• Lejonmamman

Influensa i vecka 12...

hej

På vilket sätt kan fostret ha påverkats när jag hade en vidrig influensa i vecka 11-12 (hade hög feber, frossa, hosta, huvudvärk och ont i kroppen). Åt inget och gick ner 4 kg ca.

Min BM sa bara att jag inte åt gjorde inte så mycket men att det var värre med infleunsan men att det verkar ju ha gått bra för fostret lever såg vi på NUPP.
    Glömde fråga, vad menar hon med det?

En väns mamma sa igår att det inte är så bra med virusinfektion vid graviditet, hade ingen lust att fråga mera...

• Svar på tråden Influensa i vecka 12...
  • Lejonmamman

ingen sjuksyrra som vet ?

• Lejonmamman

ingen som vet hur det kan påverka?

• Erika 78

Hej! Jag hade Virusinfektion i kroppen när jag var i v 8-10, alltså i drygt 3 veckor. Feber och jätte förkyld. Knaprade alvedon osv. Min BM sa att det inte var någon fara. Gick till "vanlig" läkare som sjukkrev mig, hon sa inget heller om att det skulle vara farligt! I dag är jag i vecka 24 och pyret buffar omkring i magen som vanligT!

• Lejonmamman

skönt att höra !

jag undrar om det finns någon risk för missbildningar etc vid sjukdomar som influensa igentligen...?

• Erika 78

jag vet inte alls..Inget jag har hört. När vi var på UL v 19, så var allt i sin ordning. H*n sprttlade på bra inne i magen och allt visade sig vara i sin ordning. MAn pustade ut! Så jag tror inte du behöver oroa dig! Om kroppen hade varit jätte sjuk, och tyckt att bebisen var någon konstig "bacill", så hade kroppen stött ut bebisen för länge sedan. Kroppen är så finurlig, så den skyddar bebisen med allt vad det innebär.

• anne h

Fråga på MVC vad som utvecklas i just den veckan, det är det som kan bli stört. Vet iaf att tändernas anlag kommer då (har en jänta utan tänder i ena delen av överkäken, frågade varför det blivit så och fick till svar v11-12 under graviditeten)

Medfödd leukemi hos barnet är vanligare när mamman haft influensa under graviditeten.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • elinville
    www.infpreg.com Mkt bra sida om olika infektioner under grav.

Influensa hos den gravida kvinnan.

Influensa under graviditet är i de flesta fall en helt okomplicerad sjukdom. Influensa kan bli svår i slutet av graviditeten med risk för lunginflammation. Tidigare i graviditeten föreligger ingen ökad risk för att få svår influensa.

Influensa hos fostret och det nyfödda barnet.

Influensa har vad man vet ingen fosterskadande effekt.

Hur stor är risken för att barnet skall smittas under graviditeten?

Det är mycket sällsynt att barnet smittas under graviditeten.

Med de fakta som idag finns bedöms överföringsrisken till barnet vara cirka 15%. Influensa förefaller inte ge några sjukdomssymtom hos fostret.

Läser man dock under "info för personal" så finns det vissa mindre studier som visar på en ökad risk för allt möjligt, men risen anses väldigt liten.

Maja 070703
  • Happyme

Sjuksyrra här:) Den typen av virus som orsakar influensa är inte påvisat farlig för fostret/bebin. Det finns dock virus som är direkt farliga tec B19(Parvovirus) ,Rubella (röd hund) ,CMV tex. Men influensa ska inte vara farligt. Jag hade Rotavirus (grymmaste magsjukan) i v 12 och var inlagd flera dagar för jag var fruktansvärt dålig, trodde aldrig fostret skulle klara det som jag mådde men de gjorde ett vul för att se att hjärtat slog.
    Det gjorde det och ut kom en supersöt liten son som är en kärnfrisk 13 åring idag :)

Så mao oroa dig inte för din genomgångna flunsa utn njut av din graviditet !

Svar på tråden Influensa i vecka 12...