Vårda sår
Hej
Jag råkade skära mig i handen och fick 4 stygn som tas bort på måndag. Jag undrar hur ofta ska man rengöra sår och hur ofta byter man kompressen? Skall såret vara täckt tills det helt läker?
Hej
Jag råkade skära mig i handen och fick 4 stygn som tas bort på måndag. Jag undrar hur ofta ska man rengöra sår och hur ofta byter man kompressen? Skall såret vara täckt tills det helt läker?
Halloooo
Du behöver bara byta kompress om den blivit våt eller såret vätskat igenom,annars bör den sitta på minst ett dygn innan du byter bara för bytandets skull s.a.s. När stygnen är tagna behöver du kanske bara ett plåster som skydd nån dag.
Tack ska du ha Pimpinellan! Det var samma svar jag fick av min läkare när hon på eftermiddag bytte kompressen. Jag fick en spruta mot stellkramp, hur vanligt är det att få det vaccinet om man har sår? Vet du något om det?
Maken skar sig rejält i ett finger för nåt år sen och fick både sy och ta stelkramsspruta. Är det mer än 10-15 år sen sist brukar man få ta den och maken hade inte tatt sen lumpen,d.v.s mer än 20 år tidigare. Hoppas det läker som det ska!
Pimpinellan skrev 2009-02-13 13:50:22 följande: