• o0 Ior Oo

Baka bullar med torrjäst.

Hur gör man om man ska baka bullar men bara har torrjäst hemma, i receptet står det att man ska värma degspadet och sedan blanda i jästen tills det löses upp. Men hur gör man med torrjäst?

• Svar på tråden Baka bullar med torrjäst.
  • Barbabok

Torrjäst ska ha en något varmare degvätska, runt 40-45 brukar jag ta.

Jag är med parvel
  • o0 Ior Oo

Oki så man ska fortfarande blanda den i degspadet? Har för mig att jag har hört att torrjäst ska man blanda i mjölet.Men det kanske inte stämmer?

• Genuin

Inte helt 100 på detta men när jag bakade bröd en gång med torrjäst så gjorde jag följande: Jästen först, degspadet sist (uppvärmt). Jäs bara en gång (när bullarna/brödet är tillknådade och ligger på plåten...

• Tecken

Du ska blanda torrjästen i mjölet. Ta något varmare degvätska än vanligt, står på förpackningen vilken temp du ska ha. Jag bakar alltid med torrjäst.

• Barbabok

Man kan göra vilket som, men jag brukar lösa upp den i vätska mest för att jag aldrig vet hur mycket av mjölet som går åt

Jag är med parvel
  • Tecken
    Svar på #3
    Nej, man ska jäsa två gånger, precis som med vanlig jäst. Däremot så finns det en jästblandning från DrOetker som bara kräver 1 jäsning, men det är ju inte vanlig torrjäst.
Svar på tråden Baka bullar med torrjäst.