Baka bullar med torrjäst.
Hur gör man om man ska baka bullar men bara har torrjäst hemma, i receptet står det att man ska värma degspadet och sedan blanda i jästen tills det löses upp. Men hur gör man med torrjäst?
Hur gör man om man ska baka bullar men bara har torrjäst hemma, i receptet står det att man ska värma degspadet och sedan blanda i jästen tills det löses upp. Men hur gör man med torrjäst?
Torrjäst ska ha en något varmare degvätska, runt 40-45 brukar jag ta.
Oki så man ska fortfarande blanda den i degspadet? Har för mig att jag har hört att torrjäst ska man blanda i mjölet.Men det kanske inte stämmer?
Inte helt 100 på detta men när jag bakade bröd en gång med torrjäst så gjorde jag följande: Jästen först, degspadet sist (uppvärmt). Jäs bara en gång (när bullarna/brödet är tillknådade och ligger på plåten...
Du ska blanda torrjästen i mjölet. Ta något varmare degvätska än vanligt, står på förpackningen vilken temp du ska ha. Jag bakar alltid med torrjäst.
Man kan göra vilket som, men jag brukar lösa upp den i vätska mest för att jag aldrig vet hur mycket av mjölet som går åt