Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Hannalisa

Cellförändring

Jag har gjort ett cellförändringsprov (var då i v14+5) och fick provsvaret på brev, där stod det: Provet visade en lättare förändring, välkomen tillbaka på nytt test.

Har någon varit med om liknande? Berätta gärna vad som hände med er?

• Svar på tråden Cellförändring
  • KlasStures mamma

JAg har haft lättare förändring de senaste fyra eller fem proverna. De håller koll genom tester en gång i halvåret. Inget allvarligt alltså! Jag ska få gjort ett nytt efter fl.

• Hannalisa

Men skall de inte typ ta bort det eller vartför väntar de?

• milli79

Lättare förändringar går ofta tillbaks med de kollar oftare så att de inte blir värre. Är kanske inte så bra att ta bort när du är gravid eftersom det finns infektionsrisk osv.

• slemproppen

Ja, jag har också haft förändringar flera gånger i rad, även under min förra graviditet. Hade en liten polyp som gynläkaren pillade bort och efter det hade jag inte några förändringar efter det. Detta gjorde dock läkaren på efterkontrollen (efter att jag fött barn).
    Du skall absolut inte oroa dig för det är ingen fara om man bara har en lätt förändring, det kan t.ex vara en svampinfektion.

• Lyxhustru

Hade det varit en större förändring hade de kallat dig sirekt för att ta bort den...

• Hannalisa

Skönt o höra, skall in på ny koll om ca 3 veckor.

• Harlow

Jag hade första gradens cellförändringar (s.k. lätta cellförändringar), och blev direkt kallad för en kryobehanling (frys-behandling). Det var aldrig tal om att vi skulle 'vänta och se' om de gick bort, utan min gynekolog ville ta bort det med ens, så att det inte skulle bli av en allvarligare grad. Vet inte om det påverkade att jag går hos privat gyn. Han är jättebra iallafall.
    Gjorde frysning och fick sen komma tillbaka efter ett tag för att se att det verkligen försvunnit. Det hade det inte, utan jag fick göra frysningen ytterligare en gång för att det skulle gå bort. På efterkollen konstaterades att det var borta.
    Nu kommer jag bli kallad oftare än andra kvinnor (utan tidigare cellförändringar) för att kontrollera så det inte kommer tillbaka.
    Är just nu gravid, så nästa koll blir efter förlossning.
    Min läkare var dock noga med att påpeka att lätta cellförändringar är vanligt, och inte farliga i sig. Utvecklingsförloppet från lätta till allvarliga förändringar är för det mesta långt. Är dock väldigt glad att han ville ta tag i det snabbt.
    Lycka till!

Kram

Besök min blogg: http://mypregnancy,blogg.se
  • mummysun

Jag har fått tid för cellprov men jag trodde inte att man skulle göra det när man var gravid. hade tänkt att avboka??

• AnnaLilja

Jag var på inskrivning i går hos mvc, och då kom det fram att jag aldrig gjort nått cellprov. "Men va bra , då gör vi det direkt!", sa barnmorskan. Så det är tydligen ingen fara att göra det när man är gravid. Skönt att ha det gjort....

• carrro

Man kan göra cellprov typ fram till v 15 sen kan svaret bli missvisande pga av grav . Har haft Starka cellförändringar och blev gravid fyra veckor efter operationen men enligt min gynläkare så är det så att om cellförändringarna ska bli cancer så är det under väldigt väldigt lång tid man inte ska behandla.Och lättare cell förändringar försvinner ofta av sig själv. Så lycka till det är säkert ingen fara nästa prov kan vara felfritt

• AnnaMarie

Hej,

Jag har har också fått besked om lätta förändringar. Det är trist o lite oroande, men det sägs ju överallt att man inte ska oroa sig, utan bara gå på deras kallelser. Har varit på ytterligare en koll efter det, men inte fått svar på den ännu. De sa att jag skulle vänta med att försöka att få barn..? Har du frågat och vad sa hon/han i så fall?

*Undrar en sak till, min mens har alltid varit regelbunden, men efter sista undersökningen blödde jag i 1½-2 veckor efter - sedan mensen dgr sen. Nån som varit med om liknande?

Kram alla goingar på forumet!

Svar på tråden Cellförändring