• Anonym

Ni som ammar, har ni sexlust? Hur ofta har ni samlag? "Ställer" ni upp för mannens skull?

Har noll sexlust nu när jag ammar. Min son är snart 3 mån. Vi började ha samlag när han var 5 veckor och vi har det en gång i veckan eller ibland t.o.m lite oftare. Jag tycker det är ok att ställa upp för min sambos skull, för han vill ha sex. Tror det skulle bli ännu jobbigare om vi inte hade sex alls på några månader. Tror det blir svårt att komma igång då. Fast än är det inte speciellt skönt. Har köpt glidmedel i en sexbutik och ska se om det hjälper mot de torra slemhinnorna. Apotekets KLICK är ju helt värdelös. Tycker ni 1 gång i ve är mycket när man ammar o inte har så stor sexlust. Min sambo skulle gärna ha var 3-4 dag om han fick.

• Svar på tråden Ni som ammar, har ni sexlust? Hur ofta har ni samlag? "Ställer" ni upp för mannens skull?
  • Anonym

Jag skulle vägra att ställa upp.....Min sambo fick glatt vänta i 8 månader innan vi hade sex efter förlossningen. Han tjatade inte en enda gång...men tillslut så började vi skämta lite om att det kanske var dax =)

• PixieApa

Jag hade ingen sexlust när jag ammade.
    (Den börjar komma tillbaka nu, tack och lov).

Ställde upp ibland, inte för att han tjatade utan för att jag är rädd om vårt förhållande.

• Anonym

Det dröjde ca 4 månader efter vårt barn innan vi hade sex.
    Sexlusten finns inte och jag ammar honom. Man har ju mindre östrogen när man ammar och det hör ju ihop.
    Skulle aldrig i livet "ställa upp" bara för att min man vill. Om jag skulle göra det skulle det vara samma sak som att juga för honom och mig själv och jag skulle förakta oss båda och känna mig så utnyttjad.

• RiNan

Jag tycker absolut inte det är något fel på att ställa upp. Ett förhållande går ut på att ge och att få. Dessutom frigörs grejer i kroppen vid samlag som gör att man kommer varandra närmare så det skadar ju verkligen inte att ställa upp, oftast gör det ju att man får det bättre i förhållandet och att man steg för steg börjar få lusten tillbaka.

Jag ammar och är lite sugen på sex med sonen är bara 5 veckor och jag är tillräckligt avtänd av den nyförlösta kroppen och vet inte om jag vill känna av att jag fortfrande är stor eller så. Sen är brösten verkligen något för mig som måste få vara med under akten och jag vet inte om jag är så sugen på att mjölka ner hela sängen och inga bröst är likamed mindre upphetsning så sug finns men inte sexlust.

• Anonym

Min sexlust kom tillbaka nästan direkt, däremot inte min sambos. Jag tycker att man kan "ställa upp" ibland om det ändå känns okej för en själv. Man kan ju även ha andra sorters sex om man själv inte alls har lust, typ med hand eller mun.

• Mailan

hade ingen sexlust alls under tiden jag ammade. Och sambon tjatade inte det minsta om sex då heller. Tror att när sonen var runt 7 månader att vi hade sex för första gången efter förlossningen.

burn with me, heavens on fire
  • Jenny

Skönt att man inte är ensam. Har heller noll sexlust nu när jag ammar - har inte haft sex sen Lilly föddes och är inte överdrivet sugen heller. Gubben tjatade lite i början men nu har han slutat. Käns lite konstigt ändå att den bara försvann - hade stor lust i slutat av graviditeten.

♥ Alice 050510 ♥ Lilly 081026 ♥
  • Anonym

Jag har inte lust nu efter 10 månader , dels för att jag har gått upp i vikt och känner mig så full och har fått så lite bristningar och dels för att man är stressad hela tiden att unge ska vakna.det känns inte bra.fast min man accptera det. men ändå !
    men va bra att det är många som har samma känsla.

• Anonym (Stressad)

Vår son är 4 månader gammal imorgon, jag helammar. Vi har tyvärr inte så ofta sex som man önskar sig
    Min sexlust har tack och lov inte försvunnit, MEN jag orkar inte jag är så trött på kvällarna (då har vi lite tid)
    önskar att jag kunde orka, det är ju skönt med lite endorfiner!
    Jag tycker inte heller att det är fel om du vill ställa upp! Man ska inte glömma varandra bara för att man fick en liten bebis!

• Anonym (Varför sex?)

Hej!

Jag tycker att sex borde handla om att båda ska vilja...jag hade aldrig velat ha sex men min sambo om det är för att "ge och ta"... Sex ska väl vara något fint, romantiskt och ett sätt att vara nära varandra. Om ena partnern inte känner för det borde det väl vara bättre att vänta in varandra...det behöver ju faktiskt inte handla om att man inte är intresserad eller älskar personen i fråga mindre. Prata med varandra och berätta att det inte känns bra just nu, inte är så skönt och att vi behöver ta det lite lugnare...

Jag har en flicka på 6 månader och vi pratar om sex mycket och jag berättar rakt ut att jag inte har samma lust just nu för det har jag inte. Min sambo säger att jag inte ska känna någon stress eller krav och att sex inte är så viktigt utan att vi visar kärlek till varandra. Han vill precis som jag att vi ska vänta in varandra tills vi känner oss avslappnade och kroppen i balans..detta gör att jag får min sexlust tillbaka..

Förlåt om jag skrev mycket om mig själv men blir så upprörd när jag läser att många har sex för att den andra vill det...är man ärlig mot varandra och säger att man inte känner för sex men att jag kan ha det för din skull tycker jag det är okej men inte om personen i fråga ska ha en klump i magen och ha sex för att den andra vill...inte bra..

Lycka till!!

Förresten, jag slutade amma för 2 veckor sedan..börjar märka skillnad i kroppen..

• Eisa

Jag hade aldrig ställt upp. Det är inte att respektera sig själv.

12.34
  • Anonym (liten mamma)

Hmm.. Tror detdär är väldigt olika, det kanske har att göra med om kroppen kommit igång och blivit fertil igen efter förlossningen eller inte. För min del hade jag minskad sexlust under graviditetens sista 3 månader (hade ändå sex varje vecka då jag ville ha närheten även om lusten var sisådär liksom). Men dagen efter förlossningen kysstes vi passionerat och galet som vi inte gjort på flera månader, blev jättekåt trots att jag hade hur ont som helst och knappt kunde resa mig upp pga blodförlusten. Mina hormoner rusade i kroppen redan då, och trots helamning kunde jag inte hålla mig från sex i mer än 2,5 veckor efter förlossningen (trots smärta). Hade ofta sex, inte lika ofta som innan då orken och tiden inte fanns där, men lusten fanns hela tiden. Mensen kom igång två veckor efter avslaget, trots helamning. Delammade tills sonen var 21 månader, har precis slutat nästan helt (och är gravid med nr 2). Har heller inte märkt av någon torrhet, kan hända att man varit lite torr men inget jag tänkt på. Hade dock glidmedel första tiden då det var ömt.

Hoppas det löser sig för er!

• Anonym (liten mamma)

Kan tillägga att det är jag som får förföra honom oftast ;)

• Pysselgalningen

Inga problem alls med sexlusten under ammningen, varesig denna eller förra gången

• Anonym (mini me)

jag fick barn för 3v sedan, har aldrig varit så kåt i hela mitt liv, men har inte haft sex en för de är fortfarande ömt, men jag hjälper min sambo när han behöer lätta på trycket, han får betala tillbax när jag är redo=)

• Anonym

Hej ställ inte upp bara för att vara snäll utan älskar din man dig så ska han respektera det
     Och visst har sexlusten funnits under amning men däremot absolut så blir du torrare än vanligt,vilket e tråkigt när man brukar vara rena nigariafallet hahaha..

Köp oljor,tänd ljus då tid finns och bara älska älska älska!!!

Mvh Från en blivande 4 barnsmamma och kåtbock hihi!!!!

• Anonym (mjölk)

Sonen är 6 veckor och vi har haft sex en gång. Jag vill gärna börja ha sex men visste inte att jag skulle blöta ner halva sängen med bröstmjölk(tog död på sexet). Måste man ha bh på sig, fy vad tråkigt. Mannen verkar inte särskilt sugen heller. Känner mig osexig också, fått lite dåligt självförtroende då jag vet att min man inte tänder lika mycket på mig längre.

• Anonym

Har ingen lust att ha sex när jag ammar. Vill ha min kropp ifred. Har haft sex 3 ggr sedan sonen föddes för 9 månader sedan. Klarar inte av att "ställa upp", blir äcklad av det.

• Anonym (hårt)

Det är väl knappast helt svart eller vitt dethär med att ställa upp? Det måste inte vara en fruktansvärd upplevelse ELLER "helt ok"? Det är ju olika för alla.

När jag "ställer upp" och har sex med min man gör jag det inte för att ställa upp på HONOM utan för min egen skull. Ibland segar man ur och börjar lata sig och säger nej automatiskt. Då tycker jag att allt blir bättre om man pushar sig själv och gör slag i saken. man kan ju säga till sin man att "nu vill jag bli extra förförd av dig, för jag behöver det" och så får han fixa det.

Det är aldeles för lätt att det blir torka i förhållandet. Sex är ågot man får jobba med som ett team om man vill ha det bra, det kommer inte automagiskt. Precis som allt annat i förhållandet måste man prata om det och pyssla om sexlivet ihop. :)

Svar på tråden Ni som ammar, har ni sexlust? Hur ofta har ni samlag? "Ställer" ni upp för mannens skull?