• Anonym

    Hyra lägenhet m. betalningsanmärkning...

    Hur kan man få hyra en lägenhet med anmärkning?

    En vän bor i en bostadsrätt just nu men har tyvärr inte råd att bo kvar och måste sälja. Men nu är de så att hon har betalningsanmärkningar och enligt de lokala bostadsbolaget hyr inte de ut till någon med anmärkningar....vart ska man då flytta? hon har inte råd att köpa något annat!!

    Vad gör man? Kan soc hjälpa på något sätt??

  • Svar på tråden Hyra lägenhet m. betalningsanmärkning...
  • Anonym

    Hej!
    Antingen kan hon ju prova hos en privat hyresvärd, dem brukar inte vara lika känsliga för bet.anmärkningar annars så brukar det alltid funka med borgenär.
    Fast i värsta fall så borde soc kunna hjälpa till på nåt sätt.
    Fast jag vet att det är olika i alla kommuner, i tex min kommun så gör dem inget!!! MVH från en i samma sits

  • Anonym (Olika)

    Jag fick hos privat värd utan problem men då var jag ärlig och berätta om alla skulder samt att jag vart vräkt tidigare en gång tyvärr,han gav mig en chans.

    Här jag bor nu hos ett stort hyresbolag är min mamma borgen

  • Anonym

    Jag har betalningsannmärkning och blev vräkt från min första lägenhet några år sen,men jag fick ändå en lägenhet förra året,bara att jag fick berätta hur skulder uppkommit och vräkningen.Skrev även personligt brev och har 2 borgenärer.Så det går,och det här är inte privatvärd jag hyr från.

  • Anonym

    Ibland kan man erbjuda att betala in en depositionsavgift på ca 2 hyror... då kan de godkänna dig ändå!

  • Anonym

    Det viktigaste är att vara ärlig från början att man har betalningsanmärkning!
    Det kan vara lite svårt om betalningsanmärkningen gäller en hyra!!
    Annars brukar det i regel gå bra!!
    Det underlättar även om en borgenär kan gå in eller om man kan lägga en depositionsavgift!!

  • Anonym

    Jag har ingen ekonomi, min sambo är sjukskriven och har betalningsanmärkningar.
    Vi ansökte lägenhet inom HSB.
    Han var öppen och ärlig med skulderna, han har skulder för gamla hyror för flera år sedan men det har fungerat med två andra bolag efter det och hos kronofogden för annat han inte kunnat betala, HSB ringde för att kolla att det fungerat med tidigare hyresvärder, sedan gav vi ett intyg på att det verkligen stämmer att han får från försäkringskassan och VIPS vi får kontrakt och en varning att om vi stör en enda gång eller missar hyran så har vi 1 månad på oss att flytta ut.
    Om en onödig anmälan kommer så kommer vi att arbeta häcken av oss för att inte åka ut!

  • Arsenalfan

    Jag har betalninganmärkning och jag undrar är det verkligen svår att få lägenhet om någon har det? Även om jag har betalat hela skulden står det kvar eller hur ? Finns det någon som kan förklara för mig?

  • Anonym (B)

    Men herregud vad hemskt. Så om man inte har en borgenär och typ fuckat up sin ekonomi som ung så är man körd i ett visst antal år? Måste man vara hemlös då tills prickarna hos kronofogden försvinner?

    Är inte själv i denna sits men blir ändå skitledsen när jag hör detta. Jag förstår ju ändå såklart men någon lösning borde ju finnas?

  • Ebbi

    hej  jag har betalningsanmärkningar vilken fastighetsägaren godkänner mig att hyra lägenhet eller hur kan ni hjäpa mig   jag har ingen stans att bo tack snälla Ebbi

Svar på tråden Hyra lägenhet m. betalningsanmärkning...