• Anonym (hur)

Får man bostadsbidrag när man bor i bostadsrätt?

Med tanke på alla varsel just nu (och där jag jobbar) så är det jätte stor chans att jag blir en av de som blir arbetslös nu till sommaren.

Jag köpte en lägenhet förra året då jag och exet skiljdes, och jag bor där nu med vårt gemensamma barn (som bor hos mej växelvis).

Jag har lån på hela lägenheten. Hur blir det nunär man blir abretslös? Just nu tjänar jag för mycket för att få bostadsbidrag, men sen med akassan som e på typ 9500 netto, kommer jag inte få ihop till räkningarna. Det är ingen idé att sälja lägenheten nu heller får då går jag väl med förlust. Och jag har räknat ut att jag inte tjnar så mycket på att sälja den å bo i hyresrätt heller... om jag nu inte flyttar till en liten 2.a (bor i en liten 3 a nu) och det har man ju rätt till när man har barn...

Usch vad ont i magen jag har nu...

• Svar på tråden Får man bostadsbidrag när man bor i bostadsrätt?
  • Birgitta2

Om jag inte har fel kan du få bostadsbidrag beräknad på månadsavgiften. Alltså inte hela bostadskostnaden inkl räntor, utan enbart den fastställda månadsavgift du betalar.

• Anonym (hur)

Är fastställda månadsavgiften alltså endast hyran?

• Du jag och vi

Japp...De stämmer. Bara på hyran har du all rätt att få för.

• angeni

Tänk bara på hur bostadsbidraget räknas, Du får samma år ett preliminärt bostadsbidrag tex nu 2009. 2010 får försäkringskassan in allt du tjänat under 2009 och 2011 får du veta ditt bostadsbidrag, du kan bli återbetalningsskyldig allt de har betalat ut eller få mer om de betalat ut förlite.

Vi har tyvärr fått smaka på denna dumma porcedur och vi får betala tillbaka:(
    Tänkte bara informera då vi förlorade på att sambon hade fonder som han sålde av och då räknades det in i årsinkomsten.

Vi bodde med i bostadsrätt så visst kan man få för detta.
    Har du lån på lägenheten får du räkna med en viss del av detta i månadsavgiften.

• Shasti

Du får räkna in månadsavgiften (som hyra) och en del av räntekostnaderna. Räkna ihop räntekostnaderna för ett år, dra av 3% av skuldbeloppet, sen får du räkna 70% av resterande summa som bostadskostnad.

• sådetblev

Du jag och vi skrev 2009-02-12 16:57:42 följande:

Japp...De stämmer. Bara på hyran har du all rätt att få för.
    Det där stämmer inte. Tittar man på försäkringskassans hemsida står det följande:

Bostadsrätt
    Bidragsgrundande bostadskostnad för en bostadsrätt är avgiften inklusive uppvärmningskostnader. Om du har lånat pengar för att köpa eller reparera bostadsrätten får en del av räntekostnaden också räknas med. Bostadsrätten måste ha lämnats som säkerhet för lånet. Räntekostnaden minskas med 3 procent av skuldbeloppet. Därefter får 70 procent av räntekostnaden räknas som bidragsgrundande bostadskostnad.

Källa:
    www.fk.se/fakta/bostadsbidrag_kostnad/
  • Anonym (hur)

Tack för hjälpen, känner mej lite seg i huvet idag efter en hel dags föreläsnng, eller så är jag dum i huvet, för jag fattade inte så mycket av det ni just skrev, dra av 3%, 70% av vadå? Nä idag är ingen bra dag känner jag.

• Shasti

Först och främst får du räkna hela månadsavgiften som bostadskostnad, säg att den är 3000/mån.

Säg sen att du har 1 miljon i lån på lägenheten. På denna miljon betalar du, säg 3,5 % i ränta. Det blir 35000 om året, per månad blir det 2916:-.

Sen tar du 3% av 1 miljon (skuldbeloppet), det blir 30000. Dem ska du räkna bort från räntekostnaden (35000). Räknar man bort 30000 från 35000, så blir det 5000 kvar. Sen får du räkna 70% av 5000 som bostadskostnad, dvs 3500. Per månad blir det 291:-.

Din bostadskostnad räknas då som månadsavgiften (3000) + 291:- vilket blir 3291 kronor i månaden.

Snipp snapp snut så var det slut.

• Shasti

Från försäkringskassans hemsida - om du tjänar ca 155 000 om året (räknade ut det på den a-kassa du sa du skulle få) och din bostad kostar (enligt uträkningen ovan)

2000 2500 3000 3500 4000 4500 5000 5300

så får du i bidrag ca

400 600 900 1100 1400 1600 1900 2000

obs att även tillgångar som sparkonton, värdepapper, fast egendom mm räknas som inkomst. Det står det mer om på fk;s hemsida.

Svar på tråden Får man bostadsbidrag när man bor i bostadsrätt?