• TipTop86

Personligt brev till CSN för att få lån men vad ska jag skriva?

Sist jag plugga tog jag inte nog många poäng för att få söka CSN nu till hösten så jag ska försöka skriva ihop ett personligt brev och förklara varför men jag vet inte vad jag ska skriva.. Är ju ett tag kvar innan man ska söka så jag har ju gott om tid på mig att fundera iaf =) ..

Vill inte riktigt gå in på varför jag inte klarade av studierna men jag skulle gärna vilja veta vilka orsaker som kan anses som en godtagbar ursäkt enligt CSN.. Måste det vara t.ex. sjukdom, dödsfall och svåra personliga problem för att man ska kunna få låna? Måste man ha läkarintyg?

Ska man börja brevet med "Kära CSN" eller? =P Hur mycket ska man gå in om det gäller personliga problem? Jag vill ju inte berätta massa saker av mitt liv för att nån på CSN ska sitta å skratta åt mig precis..

Jag tar emot i princip vilka råd å tips som helst! Å ni får gärna berätta vad ni skrev i erat brev om ni vill det =) ..

Tack!

• Svar på tråden Personligt brev till CSN för att få lån men vad ska jag skriva?
  • Tricis

förklarar varför du inte klarade poänen, om du tyckte det var tufft osv. och sedan skriv att du är mera motiverad att fixa det denna gången osv. har du varit sjuk, skicka med intyg.

börja INTE med "Kära CSN"

• amico

Förklara läget varför du inte fixade studierna, kanske inträffade det ngt i ditt liv just då som gjorde det svårt att genomföra studierna. Jag skrev aldrig ngt brev utan de godtog förklaringen per telefon men det är ju iof några år sedan.

• TipTop86

Fast hur mycket måste man gå in på det då? Kan man säga att man hade personliga problem bara eller måste man förklara just vilka problem man hade?

• Örnie

Du skriver en överskrift om vad det handlar om "ansökan om studielån" t ex och sen kan du antingen skriva hej eller låta bli. Egentligen skriver man inte hej i affärsbrev, men jag tycker det låter trevligare. Och så får du nog tyvärr gå in på vad du hade för problem och låta trovärdig, annars låter det som en floskel med "personliga problem".

• TipTop86
    Svar på #4
    Okej, då behöver jag inte köra med "Kära CSN" =P .. Jo, det känns ju som en dålig ursäkt att bara dra till med "personliga problem" men man vill ju inte berätta hela sin livshistoria heller så jag får väl försöka mig på nån medelväg..
  • fredrikannsofie

Ju mer du vågar utlämna av dig själv, ju bättre. "Personliga skäl" i svepande ordalag hjälper nog inte tyvärr... Intyg över det som inträffat är viktigt, men viktigare ändå är att övertyga att de problem du hade då inte längre föreligger. Att du var sjuk men är frisk nu, att du mådde dåligt då men mår bra nu. Detta kan också gärna intygas i form av kuratorintyg eller dylikt.

Sen är ju tidsaspekten inte oviktig, ju längre bak de dåliga resultaten är ju mindre vikt läggs vid dem. Det kan också vara bra att påpeka att du bytt studieinriktning (om du nu har gjort det), och om du bytt nivå (t ex pluggat civilingenjör men nu läser högskoleingenjör för att få ett lugnare tempo t ex).

Svar på tråden Personligt brev till CSN för att få lån men vad ska jag skriva?