• Anonym

Missbrukar treo i 5 år

Jag har alltså ätit 6 brustabletter treo varje dag,under 6 år.Vanliga treo receptfritt.

Nu har jag slutat,helt tvärt för ca en vecka sen och har så ont i leder och kroppen.
    Reagerar kroppen så illa av att sluta?

Om jag skulle fortsätta äta treo,dör jag då?

• Svar på tråden Missbrukar treo i 5 år
  • Anonym

skrev fel..missbrukar i 5 år,INTE 6 år.

• Anonym

Du ska nog försöka komma över utsättningssymptomen. Din lever mår inte alls bra av att äta så mycket TREO. Det är i början när man slutar som det är värst med värk och sånt.

• Anonym

Vet inte hur det är just med treo men andra typer av tabletter vet jag att man får ont i kroppen i ett par veckor efter man har slutat man känner sig precis förstörd som om man hade en riktig träningsvärk...
    Du kanske skulle ha trappat ner under nån månads tid så att du den sista veckan kanske bara tog 1-2 om dagen...

Men det går över så håll ut...

• Anonym (Kunnig)

Levern tar ingen som helst skada av Treo. Däremot tar levern oerhörd skada av tabletter som Alvedon etc. Treo är dessutom - enligt en färsk studie - bra för blodomloppet. Men vad brustabletten är som mest skadlig för är magen. Du ökar chanserna till magsår, och när ett sådant magsår väl kommer blir det ambulans med en gång (hände min fasters man, som började spy blod). Treo är aldrig nyttigt. Ta det endast vid behov.

• Anonym

Snarare njurarna som tar stryk av acetylsalicylsyra än levern. Och det tar väldigt lång tid, alltså många många år. Men som ovanstående skrev, slemhinnorna i magsäcken är känsliga för asa.
    Jag har också överkonsumerat treo och var faktiskt inlagd för att få hjälp att bli av med dem och det du känner är helt normalt och det kommer gå över, det kan ta några veckor dessvärre men är absolut värt det i längden.
    Lycka till!

• Anonym (Tess)

Jag har nog missbrukat Treo i 15 år, minst 2 st/dag. Däremot när jag blivit gravid har jag inga problem med att sluta tvärt.

Nu har jag satt mig på avvänjning och försöker ersätta med koffeintabletter, Red Bull och Coka Cola istället för jag tror det är själva bubblet och koffeinet som jag vant mig vid. Det går sakta bättre, jag behöver inte slänga i mig ett glas Treo direkt när jag vaknar längre i.a.f.

• Anonym (fd brukare)

Hej TS,

jag har också missbrukat treo, brukade ta mellan 6 och 12 stycken dagligen.
    Det som gör att man fortsätter att ta treo är allt koffein det innehåller. man vänjer kroppen med ett högt koffeinintag så det är inte så konstigt att man blir tex trött eller får ont (framför allt i huvudet) när man slutar.

Det var min chef som kom mitt missbruk så hon skickade iväg mig till företagshälsovården. Där fick jag förstås rådet att sluta, men inte tvärt på en gång utan genom att trappa ner.

Så den första veckan tog jag åtta stycken varje dag.
    Veckan efter tog jag sex, veckan efter det fyra osv
    Det låter väldigt enkelt och det var det faktiskt också.

Den näst sista veckan när det var meningen att jag skulle ta fyra, dvs två tabletter vid två tillfällen per dag tyckte jag mest att det kändes onödigt att ta de där två sista.
    Hur enkelt som helst :)

Lycka till!

• Anonym

Oj vad många som missbrukat treo.

På vilket sätt är det farligt?Förstår inte.

Jag mår som en gammal tant i kroppen.

Svar på tråden Missbrukar treo i 5 år