• Gunge

Tvillingar i släkten, men hur långt bak e de ärftligt ?

JAg har tydligen tvillingar i släkten, men långt långt bak, min farfar släktforskar mycket och därför vet vi de, annars hade vi inte haf någon aning om de. Spelar de någon roll hur långt bak de finns tvillingar i släkten ? För alla måste väll nästan ha de ? NÄstan alla runt omkring mig tror att jag väntar tvillingar för att jag blivit så stor om magen så fort.. Ser ut som min granne som e i 6:e månaden och jag e i vecka 11..

• Svar på tråden Tvillingar i släkten, men hur långt bak e de ärftligt ?
  • MAGU

De säger att det bara är ärftligt från tjej till tjej.. Min pappa är tvilling och min mammas farmor födde både trilliangar och tvillingar dessutom är min sambos mamma tvilling och även hennes pappa. Men eftersom det är en massa karlar emellan så ska det alltså inte vara ärftligt..

• MAGU

Har du inga bilder på din magge??

• Havanna

Tvillinggener förs visst vidare även genom männen. Men en man har inte större chans att få tvillingar själv, utan om mannen får en dotter så är det dottern som har en ökad chans till att få tvillingar.

/Havanna v 31 med tvillingar

• Havanna

Gunge....

En stor mage behöver inte alls tyda på tvillingar. I v 11 handlar det nog mest om svullna tarmar och sånt. Men är du omföderska så kan magen komma tidigare än för en förstföderska.
    Kolla i mitt galleri, min mage är inte alls så stor och då väntar jag tvillingar.

• frövi

Är i v 6 och börjar bli lite småorolig för att få tvillingar. Min farmor är tvilling, och min far skulle ha varit det, men hans tvilling var underutvecklad. Det borde innebära att ärftligheten är ganska hög, eller? Finns det möjlighet att få ett VUL innan v18, om man frågar snällt?

• MAGU

Havanna: Din mage såg verkligen inte ut att vara stor fast du väntar tvillingar. Men kan tänka att det är rätt skönt?

• Smurf05

Vi har lite tvillingar i släkten allt på mammas sida.. mina kusiner är tvillingar, sen även mammas morbror är tvilling och även någon mer längre bak är också tvilling...
    Hur stor chans är det då att jag väntar tvillingar ???

• Umeboshi

Smurf05:

Förutsatt att dessa tvillingar är tvåäggs så finns chansen att du ärvt benägenheten att släppa fler ägg per ägglossning.

• Kulla Gulla

Jag är tvåäggstvilling, min gammelmormor är tvåäggstvilling och min sambos pappa är tvåäggstvilling. Även om det i mitt fall borde vara ärftligt att släppa fler än ett ägg åt gången, så känns det ändå som om det skulle bli tvillingar av en viss slump/tur.
    Jag menar, man släpper väl ändå inte flera ägg varje månad?

Vet inte om det stämmer, men har hört att vill man öka chanserna för att släppa flera ägg så kan man äta folsyra. Fast det kanske är en myt... eller så ökas bara chansen att båda äggen utvecklas som dom skall. Jag vet inte.

Sen så ökar visst risken/chansen att få tvillingar ju äldre man är.

Att man blir större om magen tidigare vid andra graviditeten är vanligt. Hörde någon som beskrev livmodern som en ballong; första gången tar det emot att blåsa upp den, andra gången går det lättare.

• LinaåBullen

Jag har stor mage fick det super tidigt å alla frågar om det e två st där inne men det e bara 1

• LinaåBullen

du kan ju kolla på min mage får du se ..finns i bildgalleri

• Neta

Om jag har fått rätt info så är det BARA tvåäggstvillingar som är ärvtligt. Dvs. det är "förmågan" att släppa fler än ett ägg som är själv grejen man ärver. Enäggstvíllingar kommer ju från samma ägg.
    Alltså kan ju knappast pappan ha med saken att göra om han nu inte har spermier som lockar fram en extra ägglossning....

Däremot kan han kanske överföra själva anlaget att släppa fler ägg till sin ev. dotter... Om det är så vet jag inte. Men chansen att han blir tvillingpappa ökar inte bara för att han har tvåäggstvillningar i sin släkt.
    Hänger ni med ?

Svar på tråden Tvillingar i släkten, men hur långt bak e de ärftligt ?